newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

באסל גטאס שוחרר מהכלא: "תנאי האסירים הם פשע לכל דבר"

אחרי שנתיים של מאסר על הברחת טלפונים ניידים לאסירים פלסטינים, שוחרר הבוקר גטאס לביתו בכפר ראמה. המו"מ האחרון הוביל להישגים לגבי עניין הטלפונים בבתי הכלא, אמר גטאס, "למה אי אפשר היה להגיע אליהם קודם"

מאת:

ח״כ לשעבר באסל גטאס מבל״ד שוחרר הבוקר, לאחר שריצה  שנתיים מאסר שנגזרו עליו בגין הברחת טלפונים לאסירים פלסטינים הכלואים בישראל. אף שנאמר למשפחתו שהוא ישוחרר מכלא מגידו בעשר בבוקר, רכב של שב"ס הוריד אותו בעפולה בשעות הבוקר המוקדמות, כנראה כדי למנוע קבלת פנים ביציאה מהכלא.

עם הגיעו לכפר מגוריו, ראמה, התקבל גטאס על ידי חברים ובני משפחה שתלו שרשרת פרחים על צווארו. "התנאים של האסירים הפלסטינים הם חלק ממשטר הדיכוי הישראלי, האמצעי המרכזי שבו משתמש הכיבוש כדי לחזק את עצמו", אמר גאטס במהלך קבלת הפנים. "חוסר היכולת לתקשר עם המשפחה הוא הכלא האמיתי", הוסיף גטאס, "יש אסירים מהגדה שהמשפחה שלהם לא יכולה לבקר אותם חודשים או אפילו שנים, זה פשע לכל דבר". לגבי הטלפונים הניידים בכלא, העבירה שבגללה נשלח גטאס לכלא, הוא אמר כי "המשא ומתן האחרון הוביל להישגים, והשאלה היא למה אי אפשר היה להגיע להבנות האלה קודם? רק מתוך הרצון להתנכל. הם הרי יודעים היטב שיש עשרות ומאות טלפונים בבתי הכלא".

שלטונות שב"ס העבירו אותו מכלא לכלא ארבע פעמים. בסאל גטאס לאחר שחרורו הבוקר מהכלא (צילום: דארין טאטור)

שלטונות שב"ס העבירו אותו מכלא לכלא ארבע פעמים. בסאל גטאס לאחר שחרורו הבוקר מהכלא (צילום: דארין טאטור)

גטאס הורשע במסגרת עסקת טיעון שבמסגרתה התפטר מהכנסת, לאחר שהודה בחלק מהסעיפים בפרשת הברחת מכשירי הנייד לאסירים ביטחוניים בכלא קציעות. בפרשה הורשע גם האסיר וליד דקה, שתועד מקבל את הטלפונים מגטאס. על גטאס נגזרו במסגרת העסקה שנתיים מאסר בפועל, 18 חודשי מאסר על תנאי, קנס של 120 אלף שקלים ויוטל עליו קלון. הוא נכנס לכלא גלבוע ביולי 2017.

במהלך תקופת מעצרו, החליט שב"ס באופן תמוה להעביר את גטאס בין בתי בכלא לפחות ארבע פעמים ללא הודעה מוקדמת, כפי שפורסם ב"שיחה מקומית".  במקור הוא שובץ בבית כלא בצפון, מתוך התחשבות בעובדה שמשפחתו מתגוררת בגליל. בניגוד לאסירים פליליים, אסירים ביטחוניים זכאים לביקור רק מצד קרובי משפחה מדרגה ראשונה בלבד, וגם במשך 45 דקות, פעם בשבועיים. לכן עניין המרחק מבני המשפחה הוא בעל חשיבות מרכזית.

לאחר שריצה כשני שליש מתקופת המאסר, פנה גטאס לוועדת השחרורים בשב"ס בבקשה לקיצור שליש מעונשו, אולם הוועדה דחתה את הבקשה בנימוק כי הוא לא עבר "תהליך שיקומי" בכלא. גטאס ערער לבית המשפט, אך בשב"ס התעקשו שהוא מסווג כאסיר של "החזית העממית" ולכן לא יכול לעבור שיקום. בית המשפט בבאר שבע דחה את עתירתו.

ככלל, מדיניות קיצור השליש לא חלה על אסירים ביטחוניים, ולאחרונה מקודמת הצעת חוק שאף זכתה לשם "חוק באסל גטאס" לפיה אפשרות קיצור שליש מתקופת העונש תישלל מהאסירים הביטחוניים באופן רשמי וגורף.

דארין טאטור סייעה בהכנת הכתבה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf