newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המדינה לבג"ץ: לבית המשפט אין סמכות לדון בסחר בנשק

בתגובה לעתירה להפסקת הסחר הישראלי בנשק עם בורמה טוענת המדינה כי סחר בנשק הוא עניין מדיני מובהק. לאור הידיעות על פשעים נגד האנושות שמבצע המשטר בבורמה נשאלת השאלה מהם האינטרסים המדיניים המשותפים שישראל חולקת איתו

מאת:

מדינת ישראל טוענת כי לבית המשפט העליון אין סמכות לפקח על ייצוא נשק המאושר על ידי משרד הביטחון, ללא קשר לפשעים המבוצעים בנשק זה, מכיוון שמדובר לטענתה בעניינים "מדיניים מובהקים". כך עולה מתגובת המדינה שהוגשה אתמול (רביעי) לעתירה שהוגשה בחודש ינואר האחרון ודורשת להורות למשרד הביטחון לנמק מדוע לא יעצור את אישורי הסחר הביטחוני עם השלטון הבורמינזי בעקבות ידיעות על פשעים נגד האנושות שמבצע המשטר נגד אזרחים ומיעוטים אתניים במדינה.

פשעים נגד האנושות ורצח עם

מאז קיבלה בורמה עצמאות מבריטניה, בשנת 1948, מתנהלת מלחמת אזרחים בלתי פוסקת באזורים שונים של המדינה. בעוד שבנובמבר 2015 התקיימו בבורמה בחירות דמוקרטיות, בהן זכתה כלת פרס נובל לשלום, אונג סן סו צ'י, לממשלתה אין שליטה אמיתית על כוחות הביטחון במדינה וכן על חברי המיליציות הפרטיות הסרות למרותה של החונטה ששלטה בבורמה עד הבחירות. אלו ממשיכים לבצע פשעים נגד האנושות, פשעי מלחמה והפרות חמורות של זכויות אדם בכל רחבי המדינה, ובמיוחד כלפי המיעוטים האתניים, שלחלקם אין אפילו מעמד של אזרחים.

בימים אלה ממשיכים הכוחות לבצע פשעי מלחמה ולהפר את החוק הבין-לאומי באזורי הקונפליקט, ובמיוחד במחוזות השאן וקאצ'ין, שם יש פגיעה ללא הבחנה באזרחים – הרג, מעצר, עינויים ואונס של מי שחשודים כתומכים במורדים.

העתירה שהוגשה לבית המשפט העליון בישראל בינואר הוגשה בשל מעשיהם של כוחות הביטחון של החונטה כלפי בני מיעוט הרוהינגה בבורמה. מאז פתחו כוחות הביטחון בבורמה בתחילת חודש אוקטובר בשנה הקודמת במבצע באזור ראחין – אזרחים נרצחים, נעלמים ועוברים עינויים, נשים וילדות נאנסות, וכפרים שלמים באזור עולים בלהבות.

> קורס של הטכניון מלמד למכור נשק ישראלי לעולם

נציגי החונטה ביקרו בישראל ל"מסע קניות" ונפגשו עם בכירים. גנרל מין לאינג פוגש את הרמטכ"ל גדי אייזנקוט בישראל (מהפייסבוק של רמט"ל בורמה)

נציגי החונטה ביקרו בישראל ל"מסע קניות" ונפגשו עם בכירים. גנרל מין לאינג פוגש את הרמטכ"ל גדי אייזנקוט בישראל (מהפייסבוק של רמט"ל בורמה)

רק אתמול הודיע שליח מיוחד של האו"ם לבורמה כי השלטון מנסה לגרש את בני קבוצת הרוהינגה מהמדינה. זאת, לאחר שהודיע כי המשטר מבצע בהם פשעים נגד האנושות, העשויים להגיע לרמה של רצח עם.

נשק ישראלי משמש בפשעים נגד האנושות, שוב

למרות קביעות אלו של האו"ם, ודו"ח של חוקרים מאוניברסיטת הרווארד אשר קבע כי החונטה מבצעת פשעים נגד האנושות וכי הפשעים ממשיכים להתבצע באזורים השאן וקאצ'ין, ואף הצביע על אחראים כגון הגנרל איה מאונג, ממשיכה ממשלת ישראל לספק למשטר נשק.

אותו מאונג ביקר בישראל בספטמבר 2015, אז הגיעו ראשי החונטה לישראל ל"מסע קניות" בתעשיות הביטחוניות הישראליות, נפגשו עם נשיא המדינה, הרמטכ"ל וראשי מערכת הביטחון, ואף ביקרו בבסיסי חיל הים וחיל האוויר. מישל בן ברוך, ראש אגף הייצוא הביטחוני הישראלי (סיב"ט), ביקר בבורמה בקיץ האחרון, וכן, כך לפי העתירה, סופקו בחודשים האחרונים לחונטה רובים ואימונים.

במהלך ביקור מוצנע תקשורתית זה, אשר תמונות המתעדות אותו פרסמנו כאן לראשונה, חשפו ראשי החונטה כי רכשו ספינות מסוג "סופר דבורה". כן דובר על ציוד נוסף ואימונים. באוגוסט 2016 חברת TAR Ideal Concept Ltd –  חברה ישראלית המתמחה באספקת ציוד ואימונים צבאיים – פרסמה באתר האינטרנט שלה תמונות מאימונים עם רובי "קורנרשוט" מתוצרת ישראל, וציינה בגאווה כי אלו נכנסו לשימוש מבצעי בבורמה. לפי אתר האינטרנט של החברה, בהנהלתה יושב מפכ"ל המשטרה לשעבר שלמה אהרונישקי.

> דו"ח: בזמן כהונת ארדן קל יותר להשיג נשק

פגישות של מישל בן ברוך, ראש סיב"ט, עם ראשי החונטה בבורמה

פגישות של מישל בן ברוך, ראש סיב"ט, עם ראשי החונטה בבורמה

שיתוף פעולה ישראלי דומה התקיים ברצח העם ברואנדה ובבוסניה במהלך שנות ה-90, כמו גם ברצח פעילי השמאל בארגנטינה וצ'ילה בשנות ה-70. במקרה של בורמה, בדומה לדרום סודן, גם שם מתעקש משרד הביטחון להמשיך בייצוא, על אף שמדובר בפשעים שקורים עכשיו וניתן לעצור אותם.

תמיכה בהתנחלויות באו"ם תמורת נשק 

טענת המדינה כי לבית המשפט אין כלל סמכות לדון בייצוא הנשק היא תקדימית ומתמיהה. ראשית, מדוע טוענת המדינה כי נושא ייצוא הנשק הוא עניין מדיני מובהק ונוגע ליחסי החוץ שלה? האם כמו במקרים קודמים, למשל במסמכים שנחשפו על שיתוף הפעולה עם משטר פינושה, ישראל מנסה להשיג תמיכה של בורמה בהצבעות הנוגעות לחוקיות הנוכחות הצבאית בגדה המערבית? האם המדינה בעצם טוענת כי זוהי מוטיבציה מרכזית בכל נושא ייצוא הנשק? אם כך, ראוי שנושא זה, בהיותו פוליטי בעיקרו, יידון בפומבי ולא מאחורי דלתות סגורות כפי שנהוג במקרים הללו.

שנית, עצם הטענה לגופה, האם בית המשפט העליון הישראלי, אשר לקח לעצמו את הסמכות לשפוט פושעים נאציים בשל פשעים נגד האנושות, נטול סמכות לעשות זאת כאשר מדובר בייצוא נשק לביצוע פשעי מלחמה? התקדימים המצוטטים בתשובת המדינה, דוגמת עתירה של "נאמני הר הבית" בעניין עבודות בירושלים, מראים כי המדינה כלל איננה מבינה את חשיבות העניין.

> כשאזרחים מלשינים על שמאלנים, והמשטרה מגיעה לבדוק

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf