newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בח'אן אל-אחמר תלו תקוות במרקל. בינתיים הן התבדו

בכפר קיוו שהקנצלרית תלחץ את נתניהו לבטל את ההריסה, אבל לפחות בפומבי היא אמרה שזו "בעיה ישראלית". עכשיו, אחרי הביקור ואחרי החגים, הדרך להריסה נראית פתוחה

מאת:

מאז החליט בית המשפט העליון לאפשר להרוס את הכפר ח'אן אל אחמר, תושבים ופעילים מקווים שהלחץ הבינלאומי, ובמיוחד האירופי, ימנע או יעכב את ההריסה. הפעילים השקיעו מאמץ בשיכנוע חברי פרלמנט אירופאים להביע מחאה פומבית נגד ההריסה. הם גם קיוו שאיומים מפורשים מצד מדינות אירופאיות בצעדי ענישה מעשיים נגד ישראל ישפיעו עליה לעצור את ההריסה.

במחנה המחאה, שהוקם בחצר בית הספר בכפר, הפעילים והעיתונאים המותשים שישנים במשמרות כבר שבועות בכפר חיכו רק לדבר אחד – לביקורה של קנצלרית גרמניה אנג׳לה מרקל. ההערכה המקובלת היתה שישראל לא תעז להרוס את הכפר סמוך לביקורה. הידיעה שלפיה מרקל איימה לבטל את ביקורה במקרה שהכפר ייהרס לפני הגעתה רק חיזקה את התחושות האלה.

ביקורה של מרקל אתמול והיום בישראל סיפק תשובה, גם אם חלקית, לגבי אפשרות של לחץ גרמני על ישראל בנושא חאן אל אח'מר. וזה לא נראה חיובי מבחינת תושבי הכפר.

ילדי בית הספר בח'אן אל אחמר מפגינים מול בית הנשיא. בכפר ראו את מרקל כמושיעה (צילום: אורן זיו / אקטיבסטילס)

ילדי בית הספר בח'אן אל אחמר מפגינים מול בית הנשיא. בכפר ראו את מרקל כמושיעה (צילום: אורן זיו / אקטיבסטילס)

במפגש במוזיאון ישראל עם סטודנטים ישראלים, מרקל נשאלה על דעתה על הרס הכפר ח'אן אל אחמר והאם איימה לבטל את ביקורה. ״שוב ושוב נטען שהצבנו את זה כתנאי לנסיעה שלנו", אמרה הקנצלרית הגרמנית. "מעולם לא דנו על כך בממשלה. המידע, שלפיו אנחנו עלולים לא לבוא לישראל, הגיע מישראל, והוא לחלוטין לא נכון. זו החלטה ישראלית״. האמירה הזו העידה, לכאורה, שמרקל רואה את הריסת הכפר כעניין פנים ישראלי ומיישרת בכך קו עם גישתה של ממשלת ישראל, המתעקשת על כך שמדינות זרות לא אמורות להתערב בנושאים הקשורים לכיבוש.

״הביקור שלנו לא קשור לזה כלל", הוסיפה מרקל. "אפשר לחלוק על מדיניות ההתנחלויות ובהחלט יש לי על כך הערות ביקורתיות, כיוון שאני מאמינה בפתרון שתי המדינות. אבל זה לא קשור לכך. אנחנו שתי דמוקרטיות וניתן להחליף ביננו דעות מדיניות מנוגדות, גם כאן עם ראש הממשלה״.

מסיבת העיתונאים הרשמית, שקיימו מרקל ונתניהו כמה שעות לאחר מכן, רק נתנה חיזוק להצהרה שנתנה הקנצלרית הגרמנית בבוקר. נתניהו נראה כרגיל נינוח ובטוח בעצמו והרבה להתלוצץ עם העיתונאים והצלמים הרבים שהגיעו למלון קינג דיוויד. מרקל לא התייחסה לנושא ח'אן אל אחמר, ונתניהו ענה בתשובה לשאלה על חילוקי הדעות בינו לבין מרקל בעניין הפלסטיני, כי "באופן כללי אנחנו מסכימים להסכים על רוב הדברים, ואנחנו חולקים על חלק מהדברים. אז מה?" שאלה ישירה על הפינוי הקרוב – לא נשאלה.

בשיחה שקיימתי השבוע בכפר עם עיד ג׳הלין, המשמש גם כדובר הקהילה, הוא הביע סיפוק מהתמיכה הרחבה שקיבלו מחברי הפרלמנט האירופי, שרבים מהם ביקרו בכפר בשבועות האחרונים. ״אנחנו צריכים שהם יפעילו עוד יותר לחץ על ישראל, כדי שנוכל להציל את הכפר שלנו״, אמר ג'הלין. בעוד מרקל ציינה בביקורה שהיא מאמינה בפתרון שתי המדינות, הוא טוען שהריסת חאן אל אח'מר "הוא כמו כדור בראש של פתרון שתי המדינות״.

בזמן שמרקל נפגשה עם הנשיא ראובן ריבלין, הפגינו מחוץ למעונו הרשמי כ-20 תלמידים מבית הספר בח'אן אל אחמר. לבושים בתלבושת אחידה הם החזיקו שלטים עליהם נכתב ״הצילו את בית הספר שלי״. כבר בתחילת השבוע נתלו תמונות של מרקל בבית הספר בכפר, והתלמידים כתבו בערבית כתובות הקוראות לה להתערב בנושא.

״מרקל צריכה לעשות משהו, לא רק לדבר״, אמרה הפעילה אנג׳לה גולדפריי-גולדשטיין, שהגיעה עם ילדי הכפר להפגנה. ״אפשר עדיין להציל את בית הספר ולאפשר חיים הוגנים לבדואים״. הערב, אחרי מסיבת העיתונאים עם מרקל, גולדפריי מתעקשת להישאר אופטימית. ״השאלה היא מה קרה אוף דה רקורד, בפגישה הסגורה של נתניהו ומרקל״, היא אומרת. ״הם הולכים על קרח דק. בגלל ההיסטוריה, למרקל לא נוח לבקר בפומבי את נתניהו, אבל אני מקווה שבפגישה שלהם היא אמרה לו שהמצב לא יכול להימשך כך״.

החל ממוצאי שבת צפויים הפעילים להגביר את נוכחותם בכפר. את העובדה שהכפר לא נהרס עד כה, למרות שעבר חודש מאז ניתן פסק הדין, ניתן היה אולי לייחס לחגים ולביקורה של מרקל. מהשבוע הבא כבר אין מה שיעכב את מתן ההוראה הסופית לביצוע ההריסה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf