newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ביהמ"ש דחה בקשה לעכב גירושו של עובד בארגון זכויות אדם בינלאומי

עומר שאקר מארגון Human Rights Watch יגורש בטרם ההכרעה בעתירה נגד גירושו. הארגון מתכוון לעתור לעליון. לראשונה תושב זר יגורש בגלל עמדה פוליטית אחרי שכבר נכנס לישראל

מאת:

נכתב בשיתוף עם מירון רפופורט

השופטת תמר בזק-רפפורט דחתה את הבקשה למתן צו ארעי בעתירה שהגיש ארגון Human Rights Watch (בקיצור: HRW) נגד גירושו של עומר שאקר, מנהל תחום ישראל-פלסטין בארגון, עד לקיום בטרם יתקיים דיון בעניינו. שאקר יגורש עד יום חמישי הבא, אלא אם ערעור שיגיש הארגון לבית המשפט העליון ישנה את המצב.

משרד הפנים החליט לגרש את שאקר בשל עמדות פוליטיות שהביע בעבר, טרם כניסתו לישראל. זו תהיה הפעם הראשונה שאזרח זר שכבר נכנס לישראל ושהה בה כחוק, יגורש לאחר שנעשה תחקיר על עברו הפוליטי.

לפני פחות משבועיים הודיע משרד הפנים על ההחלטה לגרש את שאקר על יסוד תיקון לחוק הכניסה לישראל, המאפשר למנוע כניסה לישראל ממי שתומך בחרם. בהחלטה שלו הסתמך משרד הפנים על דו"ח שהכין המשרד לעניינים אסטרטגיים שעקב אחרי התבטאויות של שאקר בעשור האחרון, טרם הגעתו לישראל. בין השאר "חשף" הדו"ח ששאקר, אזרח אמריקאי שלמד באוניברסיטאות סטנפורד וג'ורג'טאון, היה נשיא משותף של ארגון "סטודנטים למען צדק בפלסטין", היה חתום על קריאה למשוך השקעות מחברות שמרוויחות מהפרת זכויות אדם בשטחים, והתבטא באחת ההזדמנויות כי קמפיין ה-BDS הוא "הדרך הנאצלת ביותר של התנגדות בלתי אלימה".

עומר שאקר (באדיבות HRW)

ארגון HRW החליט לעתור נגד ההחלטה התקדימית, ובמסגרת העתירה ביקש צו ביניים שימנע את גירושו של שאקר, וכן צו ארעי שיאפשר לו להישאר בארץ עד להכרעה בבקשה למתן צו ביניים. בארגון מבינים כי אם יגורש שאקר, קשה יהיה מאוד לנהל את הדיון מרחוק ולהחזיר את הגלגל לאחור. בנוסף, חוששים מפגיעה קשה בעבודת הארגון שיאלץ לעבוד בתקופה זו ללא החוקר הבכיר. אולם באופן לא שכיח, החליטה אתמול (רביעי) השופטת בזק-רפפורט לדחות את הבקשה לצו ארעי, בטענה שהעתירה הוגשה באיחור, וזאת למרות שהעתירה הוגשה רק שמונה ימים לאחר קבלת ההחלטה הרשמית של משרד הפנים.

היום (חמישי) עורכי הדין מיכאל ספרד, אמילי שפר עומר-מן וסופיה ברודסקי המייצגים את HRW פנו לשופטת וניסו להסביר כי ייתכן שחל אצלה בלבול בנוגע לתאריכים, וכי שאקר שוהה כישראל כדין ולא פקעה אשרת השהיה שלו, בניגוד לרמיזת השופטת. אולם השופטת לא קיבלה את ההבהרות וחזרה על החלטתה כי שאקר יגורש עד ליום חמישי 24 למאי. עם זאת היא כן הורתה למדינה להגיב לבקשה לצו הביניים עד יומיים לפני כן, והודיעה כי תבחן את הנושא ביום רביעי. יום לפני הגירוש המתוכנן. ניתן לשער כי הזמן המצומצם שקצבה השופטת לדיון בטרם גירוש, מעיד על כוונותיה ביחס לעתירה כולה. ביום שני יגיש ארגון HRW ערעור לבית המשפט העליון בתקווה ששם יחליטו לעצור את המהלך.

אין זו הפעם הראשונה שבה ממשלה מזרח תיכונית מגלה הסתייגות מהפעולות של שאקר למען זכויות אדם. קדמו לה משטר אסד בסוריה, ומשטרו של א-סיסי במצרים. אם אכן יגורש שאקר, תהיה זו הפעם הראשונה שתושב זר מגורש בגלל עמדה פוליטית אחרי שכבר נכנס לישראל. המדינות היחידות שגירשו נציג של HRW לפני ישראל היו צפון קוריאה, קובה, ונצואלה, סודאן ואוזבקיסטאן.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf