newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בתוניסיה יצאו לבחור נשיא: משלימים את המהפכה הדמוקרטית

סיבוב שני בבחירות לנשיאות תוניסיה: א-סבסי ה"מבוגר האחראי" והמנוסה מול אל-מרזוקי הנחשב למייצג אזורי הדרום והפריפריה. עם סגירת הקלפיות מסתמנים אחוזי הצבעה נמוכים מהצפוי

מאת:

כתב: נדב פרנקוביץ'

תושבי תוניסיה ממתינים בציפיה לתוצאות- מי יהיה נשיא המדינה. הבוקר (ראשון) נפתחו שוב הקלפיות במדינה. חודשיים לאחר הבחירות השניות לפרלמנט יצאו התוניסאים להצביע בסיבוב השני והמכריע של הבחירות לנשיאות, שישלים את תמונת יחסי הכוחות הפוליטיים במדינה לשנים הבאות. עם סגירת הקלפיות מסתמן כי נתוני ההצבעה בסיבוב זה נמוכים ביחס לנתוני ההצבעה הגבוהים בסיבוב הראשון.

ההתמודדות היא ראש בראש בין שני מועמדים. מהצד האחד באג'י קאאד א-סבסי, המועמד המוביל ויו"ר מפלגת המרכז החילונית, "קולה הקורא של תוניסיה", שניצחה בבחירות האחרונות לפרלמנט – שזכה ב-39.4 אחוזים מהקולות בסיבוב הראשון. מולו יתמודד מנצף אל-מרזוקי, גם הוא חילוני ליברלי, פעיל זכויות אדם בולט, גיבור המאבק נגד הדיקטאטורה של בן עלי, אסיר פוליטי, גולה לשעבר, ויו"ר המפלגה החילונית ליברלית הקטנה, "הקונגרס למען הרפובליקה" – שזכה ב-33.4 אחוז מהקולות בסיבוב הראשון.

> סיבוב שני: המנהיג החילוני ופעיל זכויות האדם יתחרו על נשיאות תוניסיה

בחירות בתוניסיה, 2011 (Stefan de Vries CC BY-ND 2.0)

בחירות בתוניסיה, 2011 (Stefan de Vries CC BY-ND 2.0)

א-סבסי הוותיק הוא מצד אחד ה"מבוגר האחראי והמנוסה" (למעשה הוא כבר כמעט בן תשעים) ונחשב מאידך לבעל קשרים בעייתיים, גם אם די עתיקים, למשטר הדיקטטורי הישן. הוא גם נחשב לדמות המייצגת את האליטות הצפוניות הלבנות של אזורי החוף והבירה תוניס.

אל-מרזוקי נחשב למייצג אזורי הדרום והפריפריה כהת העור יותר של תוניסיה, ולמועמד המועדף בין היתר על הציבור הדתי. אלו חוששים מכך שזכייה של א-סבסי ומפלגתו לא רק בעמדת הכוח הברורה בפרלמנט אלא גם בנשיאות תביא לבידודה של מפלגת "התקומה" המזוהה עם האגף הרפורמי של תנועת האחים המוסלמים. לעומת א-סבסי, מרזוקי דוגל בשילובה של "התקומה" במערכת הפוליטית ובשיתוף פעולה עימה על בסיס הסכמה לאומית רחבה, ולא בבידודה.

בסיבוב השני של הבחירות לנשיאות א-סבסי נמצא בעמדת עדיפות. עומד לזכותו היתרון המסוים שלו מהסיבוב הראשון וכן ניצחון מפלגתו בבחירות לפרלמנט שמעניק לו ולמפלגתו את ראשות הממשלה, את המפתחות להרכבת הקואליציה ולמינוי מרבית השרים על בסיס הרוב בפרלמנט. כיו"ר המפלגה הגדולה בפרלמנט יש לו כוח מיקוח שגרם למרבית המפלגות הקטנות להכריז על תמיכתן במועמדותו לקראת הסיבוב השני, זאת מאחר ועל פי החוקה החדשה – המשלבת את שני דגמי המשטר הדמוקרטיים, הנשיאותי והפרלמנטרי – ראשות הממשלה ומרבית השרים ימונו בידי קואליציית הרוב בפרלמנט ואילו הנשיא, שסמכויותיו הביצועיות יהיו מוגבלות, ימנה רק את שר החוץ ושר הביטחון.

תומכי אל-מרזוקי מצדם ייחלו לתרחיש שעשוי לסייע לחולל הפתעה – הצבעה מסיבית בקרב הצעירים ובקרב תושבי הדרום ובעיקר של הקהילות התוניסאיות בחו"ל (מרזוקי ניצח בסיבוב הראשון בכל אזורי הבחירה של מדינות אירופה, אמריקה, אוסטרליה וקטאר, אך אחוזי ההצבעה שם עמדו על פחות מ-25 אחוז, בעוד שאחוז ההצבעה הכללי עמד על יותר מ-60 אחוזים).

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf