newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

באמת, אורי משגב? גבי אשכנזי זה הפתרון לשמאל?

לא ברור מה עמדותיו הפוליטיות, הוא פיקד על הצבא בעופרת יצוקה, ודילג מתפקיד הרמטכ"ל למשרת יו"ר של חברת חיפושי גז ונפט בשכר אסטרונומי. הניסיון להריץ את גבי אשכנזי לראשות הממשלה הוא בדיחה עצובה

מאת:

אורי משגב מריץ את גבי אכנזי לראשות הממשלה. תחת הכותרת "המועמד המושלם" בגיליון המודפס של "הארץ", ו"רק אשכנזי יכול" באינטרנט. לשיטתו רק גבי אשכנזי – הלוחם מגולני, הרמטכ"ל לשעבר, מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר, המזרחי ממושב חגור (הוא כל כך ביטחוניסט שאפילו למושב שלו יש שם צבאי) – יכול לנצח את נתניהו.

ואני שואל: באיזה קטע?

בואו נעזוב לשנייה את כל פרשת הרפז, שבאמת בודדים בארץ (הח"מ אינו ביניהם) בכלל מבינים בה או מתעניינים בה. נעזוב גם את העובדה המצערת שבניגוד לדבריו של משגב, הסיכויים של מועמד מזרחי לנצח בבחירות לראשות הממשלה בחברה גזענית כשלנו הם עדיין נמוכים למדי. (לא רק שלא היה אף פעם ראש ממשלה מזרחי, גם שווה לקרוא מה עמיר פרץ ויתר חברי "השמינייה" של העבודה אמרו על בנושא הזה: כשפרץ היה מועמד לראשות הממשלה הפרולטריון המזרחי תמך בו, והאשכנזים ברחו לכל עבר). אבל לא סיכויי ההצלחה הם מה שחשוב פה.

נסתכל מהותית על האדם. גבי אשכנזי. מה יש לו להציע בראשות הממשלה? משגב עצמו מודה שהוא לא יודע מה דעותיו, וש"סביר שבחירתו לא באמת תחולל כאן שינוי מהותי". נו, זה בלשון המעטה. הרי מדובר ברמטכ"ל שלא סתם ניהל כמה שנים שקטות של המשך כיבוש, דיכוי אוכלוסייה אזרחית ומצור, אלא פיקד על הצבא במלחמת "עופרת יצוקה" המחרידה, עם 1,400 הרוגים פלסטינים, רובם אזרחים לא מעורבים, בהם מאות ילדים. זה האדם שיביא בשורה מדינית?

משם נקלט אשכנזי בנוחות לתוך חברת חיפושי נפט וגז, וייצג את ההון מול השלטון תמורת שכר אסטרונומי. זה האדם שיציל אותנו ממונופול הגז? שיפתור את הבעיות החברתיות ויתקן את האי-שוויון העמוק בחברה?

הטענה העיקרית (היחידה) שמשגב מעלה בעד אשכנזי היא שהוא – לדעתו – יכול לנצח את נתניהו. כמו אהוד ברק ב-99'. נו באמת. זו הטענה? אהוד ברק ב-99'? זה המודל שעליו אנחנו רוצים להסתמך? למה? מה בדיוק הביא אותו ניצחון של ברק, חוץ מההרס המוחלט של תהליך השלום, ריסוק הלגיטימציה של איזשהו מחנה שמאל רחב שכמעט והיה פה, הריגת 13 אזרחים פלסטינים שיצרה קרע חמור בין יהודים לערבים בארץ, ותחילת האינתיפאדה השנייה? ניצחון פירוס כזה, שמאז לא הצליחה מפלגת העבודה לנצח במערכת בחירות אחת – זה החזון?

מדהים איך פעם אחר פעם, בשם הסיסמה הקדושה של "רק לא ביבי", מוכנים אנשים מסוימים בשמאל לוותר פחות או יותר על כל העקרונות והמטרות של השמאל. אורי משגב, כוכב עולה בשמי הפובליציסטיקה השמאלנית, נופל בדיוק בפח הזה. לא צריך דעות, לא צריך עמדות, לא צריך בריתות פוליטיות ולא צריך לחשוב על מה יגידו הערבים, לא צריך שתחולל "שינוי מהותי" כלשהו במדיניות הממשלה, לא צריך רקורד מוכח במשהו שמיטיב עם העניים, הנשים, המזרחים, הלהט"ב, השמאל או מישהו בכל, לא מפריע שהרקורד רק מוכיח הפוך – רק תהיה לוחם ותביא לנו את הראש של ביבי. ואחר כך מתפלאים שאין קונים לסחורה הזאת.

> עופרת יצוקה: כשאיבדתי אמון במין האנושי

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf