newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אליפות אפריקה בכדורגל נפתחת: מי האיש שקנה 40 אלף כרטיסים?

בצל פחד מאבולה, עם תשתיות אירוח מפוקפקות ולצד קריאות לחרם על המשחקים נפתחים משחקי האליפות בגינאה המשוונית. היעדרותן של ניגריה ומצרים נותנת הזדמנות למגוון קבוצות חדשות לטפס לפסגה

מאת:

היום (שבת) בשעה 18:00 תיפתח אליפות אפריקה בכדורגל במשחק בין גינאה המשוונית לבין קונגו. גינאה המשוונית הוכרזה כמארחת (וכמשתתפת) באליפות אפריקה רק לפני חודשיים אחרי סאגה ארוכה שכללה הודעה של המארחת המקורית, מרוקו, כי לא תארח את המשחקים מחשש להתפשטות נגיף האבולה במדינה. לדברי שר הספורט המרוקאי "המחלה עלולה להתפרץ עם הגעת רבבות אוהדים אפריקאים". הודעה זו הביאה את קונפדרציית הכדורגל האפריקאית להחלטה להשעות את מרוקו מהאליפות ומהחברות בקונפדרציה, צעד שעלול לגרור אחריו תביעות ותביעות נגד, ולא ברור מתי ואם תורשה מרוקו להשתתף באליפות אפריקה לאומות.

אם ניתן להבין את הודעת הביטול המרוקאית, אם לאו, המארגנים נאלצו לחפש מדינה שתסכים לארח את המשחקים, ולאחר סבב ארוך של מדינות שסירבו לקבל על עצמן את הכבוד, מסיבות שונות, הסכימה לעשות זאת גינאה המשוונית, מדינה שנשיאה, תיאודורו אוביאנג, הוא הרודן החי הוותיק ביותר בעולם (מההפיכה של שנת 1979) ואשר מדורגת במקום ה-163 מתוך 175 לפי ארגון השקיפות הבינלאומי. אוביאנג, שמאז שעלה לשלטון מנהל את המדינה ביד ברזל, הסכים לארח את המשחקים בהתראה קצרה, וכפי שנכתב פה בעבר – נראה כי ההתנדבות שלו לארח את המשחקים נבעה בעיקר מהסכמים שנחתמו הרחק מהתקשורת, לרבות סיוע כלכלי שיועבר לגינאה המשוונית דרך קטאר, חיזוק מעמדה בתוך אפריקה, וניסיון של הרודן לזכות בידידים אל מול חקירות בינלאומיות המתנהלות נגדו.

> אבולה וכדורגל: איך הפכה גינאה המשוונית למארחת אליפות אפריקה?


נבחרת גינאה המשוונית במשחק עם ספרד

מאז ההודעה על העברת האירוח לגינאה המשוונית ועד היום נשמעו טענות רבות על אי כשירותה של המדינה לארח את המשחקים הבינלאומיים בשל ההכנות הרבות שיהיה לעשות בזמן כה קצר. טענות אחרות נשמעו על אי-כשירותה של גינאה המשוונית בשל היעדר מתקנים מתאימים ותשתית ספורט ותיירות לקויה, שלא יאפשרו למדינה לארח המשחקים לבדה. כך, לדוגמה, מאמנה של בורקינה פאסו, פול פוט, אמר ש"זו הייתה טעות לתת לגינאה המשוונית את הזכות לארח את המשחקים בהתראה כל כך קצרה. המארגנים היו צריכים לדחות את המשחקים עד יוני לפחות".

תיאודורו אוביאנג, 35 שנה נשיא-רודן גינאה המשוונית (CC BY-ND 2.0)

תיאודורו אוביאנג, 35 שנה נשיא-רודן גינאה המשוונית (CC BY-ND 2.0)

טענות דומות הופנו אל המארחים על ידי נבחרת קונגו. קלוד לה-רוי, מאמן הנבחרת שנחתה בגיניאה המשוונית בימים האחרונים, התלונן על כך שהמלון שהוקצה להם אינו מאפשר הלנה של כל השחקנים, שכן הוא קטן מדי, ושבמקום להתרכז בכדורגל נאלצו חברי המשלחת למצוא מלון שיארח חמישה משחקניהם להם לא נמצאו חדרים. לה-רוי התלונן גם שבמלון ששיכנו את הנבחרת אין מים זורמים וש"תשתית החשמל נוראית". לדבריו, "אני לא מאוכזב, לזה ציפיתי… ומה שאמרתי לשחקנים זה שכנראה זו הדרך של המארגנים לגרום לנו להתאמץ… כי אני בטוח שאם נעפיל לשלב רבע הגמר יעבירו אותנו למלונות חמישה כוכבים בהם משכנים עכשיו קבוצות אחרות".

להחרים את המשחקים – או ללכת לראות בחינם?

ואלה לא הבעיות היחידות שמעיבות על אירוח המשחקים האפריקאים. תנועות אופוזיציונריות וזכויות אדם בגינאה המשוונית קראו לתושבי המדינה להחרים את המשחקים במחאה על השחיתות השלטונית ועל הפרת זכויות האדם המתמשכת במדינה, שבה למפלגת השלטון יש 99 מתוך 100 מושבים בפרלמנט.

בהודעה משותפת של ארגוני זכויות האדם בגינאה המשוונית נאמר ש"אנו קוראים לאזרחי המדינה שלא להגיע לאצטדיוני הכדורגל במהלך אליפות אפריקה, המלאים בתקשורת ובמצלמות, בעוד אנו חיים במדינה בלא חופש דיבור ובלא חופש תקשורת". הרודן אוביאנג שחושש כנראה ממצב בו יציעי הנבחרת המארחת לא יהיו מלאים בזמן המשחקים הודיע שהוא ניגש אל הקופות ורכש בעצמו 40,000 כרטיסים שיחולקו לאוהדי הנבחרת כמתנה. מחיר כרטיס למשחקים עומד על כארבעה שקלים.

האליפות, בכל מקרה, לכל הנבחרות – לאלו ששוכנו במלונות 5 כוכבים ולאלו שפחות, לאלו שיחרימו את האליפות ולאלו שיקבלו את המתנה של אוביאנג – מתחילה היום בשעה 18:00 במשחק שבין גינאה המשוונית לקונגו. בשעה 21:00 ייפתח משחקה של בורקינה פאסו נגד גאבון. 16 קבוצות העפילו לאליפות: בבית א' יתחרו בורקינה פאסו, קונגו, גינאה המשוונית וגאבון. בבית ב' יתחרו זמביה, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, תוניסיה והרפובליקה של כף ורדה. בבית ג' יתחרו סנגל, דרום אפריקה, גאנה ואלג'יריה. ובבית ד' יתחרו חוף השנהב, גינאה, מאלי וקמרון.

רבים אומרים שזו אליפות פתוחה לחלוטין, בלי פייבוריטית אחת על הנייר. אלג'יריה, שבמונדיאל האחרון שיחקה מצוין ועפה מהטורניר אחרי הפסד לגרמניה בהארכה, היא המדינה המדורגת במקום הגבוה ביותר מבחינת דירוג פיפ"א. אבל גם תוניסיה נראית מצוין, אחרי שלא הפסידה אף משחק במוקדמות. העובדה שאלופת אפריקה היוצאת, ניגריה, לא משתתפת לאחר שלא הצליחה להעפיל למשחקים (הפסד ותיקו לדרום אפריקה) אולי מחזקת את סיכוייהן של שתי המתמודדות מצפון אפריקה.

מנגד, גורסים פרשנים רבים, השתיים עשויות לסבול מהתנאים האקלימיים במרכז אפריקה אליהן הן לא מורגלות. מצב זה מחזק אולי את הסיכויים של נבחרות מערב אפריקה, לרבות גאנה, גיניאה, חוף השנהב, מאלי, סנגל ובורקינה פאסו, שעשויות להגיע רחוק בתחרות. נבחרות אלה ינצלו את העובדה שמצרים – שזכתה באליפות לא פחות משבע פעמים – לא הצליחה להעפיל אליה הפעם, אחרי הפסדים בשלב הבתים לסנגל ולתוניסיה.

> רגשות מעורבים: נבחרת פלסטין מול ירדן בגביע אסיה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf