newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הילד שנאבק נגד גירושו מישראל: "לשופטים אין לב"

עשרות הפגינו בצהריים מול מתקן הכליאה יהלום בקריאה לשחרר את מהגרת העבודה מהפיליפינים ובנה בן ה-13 שכמעט גורשו אתמול. הבוקר פשטו פקחי רשות ההגירה על בניין בדרום תל אביב ועצרו זוג ותינוק

מאת:

עשרות הפגינו היום בצהריים (שני) מול מתקן הכליאה יהלום שבנתב"ג בקריאה לשחרר את מהגרת העבודה מהפיליפינים ובנה בן ה-13, שמשרד הפנים ניסה לגרש בטיסה אתמול בלילה. המפגינים קראו "אין ילד לא חוקי אל תגרשו אותי" ו"על כל גירוש של מהגרת יש חברה שמתעשרת", והקיפו את מתקן הכליאה, בתקווה שהמשפחה העצורה תשמע אותם.

ח"כ עופר כסיף מהרשימה המשותפת, שהשתתף בהפגנה, נכנס לבקר את המשפחה וסיפר לאחר מכן: "פגשתי באם ובנה. שניהם בוכים ללא הפסקה. אין להם משפחה בפיליפינים והמעבר עבורם יהיה אסון. אני קורא לשר הפנים אריה דרעי להתעשת ולעצור את הטרגדיה הזאת".

כסיף הצליח להיכנס למתקן רק אחרי שעות ארוכות של פניות חוזרות ונשנות לרשות האוכלוסין וההגירה ולמשרד הפנים, בדרישה שיאפשרו לו לממש את חסינותו כחבר כנסת ולהיכנס לבקר את המשפחה. בפגישתם, סיפרה האם בת ה-45 לכסיף כי מאיימים עליה שיאזקו אותה ויטיסו אותה בכוח.

בן ה-13 אמר לכסיף: "אני לא מבין, השופטים הם רובוטים? אין להם רגשות?" הוא אמר כי הוא רק רוצה שייתנו לו לפגוש את החברים שלו. למרות בקשות חוזרות ונשנות, לא איפשרו עובדי המתקן לכסיף להכניס ממתקים ושתייה למשפחה.

הפגנה מול נתב"ג בדרישה לשחרר מהגרת עבודה ובנה שנעצרו ועומדים לפני גירוש (צילום: אורן זיו/אקטיבסטילס)

הפגנה מול נתב"ג בדרישה לשחרר מהגרת עבודה ובנה שנעצרו ועומדים לפני גירוש (צילום: אורן זיו/אקטיבסטילס)

בהקלטה של שיחת טלפון שהגיעה לידי "שיחה מקומית" נשמע בן ה-13 מספר לראשונה בקולו על שהתרחש מאז מעצרו. "אתמול הם פשוט זרקו אותנו. הזיזו אותנו לשדה תעופה בלי כלום. אנחנו גם ככה, לפני זה בצהרים, ביקשנו להתקשר ולא נתנו לנו. הם פשוט זרקו אותנו למטוס בלי כלום… אמרתי להם: אני רוצה להישאר פה, לא עשינו כלום רע, וזה. אמרתי: אני מתחנן להישאר פה". האישה שמשוחחת עם בן ה-13 בטלפון שואלת אותו "מה אתה חושב על השופט?" והוא משיב: "אין להם לב. הם רק חושבים על חוקים. לא אכפת להם איך אנחנו מרגישים".

"החברים שלו לא ישנים בלילה. הם לא מצליחים להירדם ויושבים ליד החלון לראות אם יבוא שוטר. הפנים שלהם ממש נפולות, הם לא נהנים בחופש. מאוד קשה להם", סיפרה במהלך ההפגנה אופיר שי ליבוביץ', רכזת השכבה בבית הספר ביאליק רוגוזין בדרום תל אביב, שבו לומד בן ה-13 שנעצר. "הם נמצאים במשבר זהות. הם נולדו וגדלו כאן, וכשאתה שואל אותם איזה חגים הם חוגגים, הם אומרים חנוכה ופסח. זה משבר מאוד גדול, כי מצד אחד הם מרגישים שהם לא רצויים כאן, ומנגד הבית שלהם, המשפחה, החברים, הקהילה של בית הספר – כולם כאן".

האם ובנה, ששמם נאסר לפרסום על פי החלטה של בית הדין לעררים, הועלו אתמול על טיסה להונג קונג שהיתה אמורה להמריא בשעה 22:45, אך בשל התנגדותם העזה על המטוס הם הורדו ממנו והוחזרו למתקן הכליאה בשדה התעופה. הבוקר נאמר לאישה שבקרוב יעלו אותה על טיסה נוספת.

זוג ותינוק נעצרו, אישה ובנה נמלטו

בתוך כך פשטו בשעות הבוקר פקחים של רשות ההגירה על בניין ברחוב שיבת ציון בדרום תל אביב ועצרו זוג הורים מהפיליפינים, את בנם התינוק ואדם נוסף. שכניהם של העצורים היו נסערים וסיפרו שבמהלך הפשיטה מהגרת עבודה מהפיליפינים ובנה בן ה-12 נמלטו מהחצר האחורית. "הפקחים רדפו אחריהם. הם רצו בכל הכוח, הבן והאמא – כל אחד לכיוון אחר", סיפרה אחת השכנות, שבן זוגה נעצר בפשיטה.

"זאת הרגשה נוראית. בדרך כלל הרחוב מלא בילדים, אבל בקיץ הזה הכל ריק", סיפרה שכנה אחרת, שהתעוררה מהצעקות והדפיקות על הדלתות. "הפקחים אמרו בהתחלה שהם מהאזור, אבל ישר הבנו שהם באו לחפש אנשים לעצור". לאחר כחצי שעה בתוך הבניין, הפקחים הוציאו  את בני הזוג מהדירה, עם מעט מחפציהם ארוזים בתוך מזוודה. האב נשא את התינוק לתוך הניידת כשהוא בוכה.

מעצרים של מהגרי עבודה בדרום תל אביב (צילום: אורן זיו/אקטיבסטילס)

מעצרים של מהגרי עבודה בדרום תל אביב (צילום: אורן זיו/אקטיבסטילס)

מהגרי עבודה עוכבו על ידי המשטרה בדרום תל אביב (צילום: אורן זיו/אקטיבסטילס)

מהגרי עבודה עוכבו על ידי המשטרה בדרום תל אביב (צילום: אורן זיו/אקטיבסטילס)

יותר מאוחר הבוקר המשיכו ניידות של רשות ההגירה להסתובב בדרום תל אביב כשהם בודקים, מעכבים ועוצרים מהגרות עבודה באזור שכונת שפירא. פעילים נגד הגירוש מעריכים כי המעצרים והעיכובים ברחובות נועדו ליצור אווירה של "פחד וטרור", כדי ללחוץ על משפחות שנמצאות בסכנת גירוש ומתחבאות.

קריאה לטייסים לא לשתף פעולה

כפי שפירסמנו אתמול, ארגון האמהות ילדי ישראל המאוחדים (UCI) יצא בקול קורא לטייסי אל על לא לשתף פעולה עם גירוש של אמהות וילדים בניגוד לרצונם. בקול הקורא נאמר כי מדובר ב"ילדים אשר נולדו וגדלו בישראל כל חייהם וזו המולדת שלהם, אנא עשו כל שביכולתכם כדי למנוע גירוש כפוי זה". בארגון מקווים שבימים הקרובים טייסים ואנשי צוות יצטרפו לקריאה, ויתחייבו לא להשתתף בגירוש של ילדים ומשפחותיהם – בדומה לקריאה שיצאה בשנה שעברה בחודשים שבהם הממשלה ניסתה לגרש מבקשי מקלט מישראל.

מהגרת העבודה ובנה נעצרו ביום שלישי שעבר, בבוקר לפני העצרת במוזיאון תל אביב נגד גירוש הילדים. למרות ששמם כבר פורסם והתנוסס על שלטי מחאה בהפגנות, בית הדין לעררים אסר לפרסם אותו – בצעד שפעילים רואים כניסיון למנוע הזדהות ציבורי עם המקרה.

בית הדין לעררים בתל אביב דחה אתמול (ראשון) את הבקשה למנוע את גירושם של השניים. עורכי דינם של השניים הגישו ערעור, אולם בית המשפט העליון דחה בשעת לילה מאוחרת את הערעור ואיפשר את הגירוש.

בפסק הדין שבו אישר את הגירוש ציין הדיין מרט דורפמן כי חוות דעת שהגישה עובדת סוציאלית קבעה שעקירתו של הילד מסביבתו עכשיו עלולה לפגוע בו "בצורה בלתי הפיכה" ולגרום לו לבעיות התנהגות קשות. לעומת זאת, בחוות דעת של הממונה על העובדים הסוציאליים נאמר כי הילד "התחנך על ערכי תרבותו הפיליפינית ורואה את עצמו שייך לקבוצה מבודלת במדינה".

הדיין כתב כי אם הגירוש יעוכב עכשיו, הוא עלול להיות מעוכב לחודשים ארוכים ואולי אפילו לשנים, שכן לאם תעמוד זכות ערעור. לפי הדיין, האם ובנה יוכלו לחכות להחלטה סופית בעניינם בפיליפינים, ואם ההחלטה תשונה הם יוכלו לחזור.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf