newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

גפני ביקש לפגוע ב"פלג הירושלמי" והעמיק את הקרע ברחוב החרדי

ראש "דגל התורה" ביקש, כנראה בהלצה, מראש עיריית פ"ת לפגוע באויביו מ"הפלג הירושלמי". הם בתגובה מגדירים אותו כ"מויסר". בכיר באגודת ישראל ל"שיחה מקומית": זה חילול השם

מאת:

ביום חמישי האחרון הופיע ח"כ משה גפני במסיבת הניצחון שערכה סיעת "דגל התורה" בעיר פתח תקווה, בהשתתפות ראש העיר הנבחר רמי גרינברג, שגבר על ראש העיר הקודם איציק ברוורמן.

במהלך נאומו פנה גפני לגרינברג ואמר לו "כשיש לך רצון לפגוע בחרדים – תפגע בעץ". "עץ" הן האותיות של מפלגת "בני התורה", המפלגה שהקימו אנשי "הפלג הירושלמי", שפרשו מ"דגל התורה" וכיום מהווים אופוזיציה למפלגות החרדיות. הדברים נאמרו כנראה בהלצה, אך ראש העיר לקח אותם ברצינות וענה: "ואהבת לרעך כמוך זה לכל אדם, יהודים וגוים, גם לפלג הירושלמי יש צרכים ואני אדאג להם", לקול מחאתו של גפני.

בבחירות בפתח תקווה תמכו "דגל התורה" ורבניה בברוורמן, וש"ס תמכו בגרינברג. גפני ואנשי "דגל התורה" בעיר חוששים, מטבע הדברים, מנקמתו של ראש העיר הנבחר. ההלצה הזו, שכלל לא התקבלה כהלצה ברחוב החרדי, נחשפה על ידי העיתונאי ישראל כהן בבוקר יום שישי, ומיד לאחר מכן באתר "בחדרי חרדים".

עם פרסום הסרטון הגיבו חברי כנסת מימין ומשמאל נגד דבריו של גפני. ח"כ דב חנין מחד"ש אמר כי "אפילו לא בצחוק ולא בקריצה, אסור להתנכל לאנשים בשל השתייכות או אמונה. לפגוע בחרדים זה פסול. לכל החרדים, גם אם הם חסידים או עצניקים". ח"כ מוסי רז ממרצ רטווט את הסרטון בטוויטר וכתב כי "על ראש העירייה לדאוג באופן שווה לכול תושבי העיר. יהודים וערבים, חילונים וחרדים מכל הפלגים". גם ח"כ בצלאל סמוטריץ' מ"הבית היהודי" כתב כי ‏הוא "רוצה להאמין שגפני לא התכוון. אם כן, זה חמור מאוד. אסור להפלות שום חרדי ולא משנה אם הוא חסיד או ליטאי, מזרם כזה או זרם אחר. שמח על תגובת ראש העיר החדש שהעמיד את גפני על טעותו".

המתח בין הסיעות החרדיות-אשכנזיות גובר. משה גפני עם אריה דרעי בכנסת (צילום: פלאש 90)

המתח בין הסיעות החרדיות-אשכנזיות גובר. משה גפני עם אריה דרעי בכנסת (צילום: פלאש 90)

אחרי פרסום הדברים והגינויים, הצטרף אף ח"כ בכיר באגודת ישראל ושותפו של גפני למפלגת "יהדות התורה" ואמר ל"שיחה מקומית" כי "אמירת השיטנה של גפני לראש עיר חילוני נגד עץ מעוררת תחושות קשות של הבאשת ריח פנימי החוצה. זה מיותר וחסר כבוד עצמי מינימאלי. אותנו חינכו שחילול השם הוא קו אדום בפעילות ציבורית". הדברים החמורים של הבכיר, שהעדיף לדבר בעילום שם, משקפים את הקרע העמוק בין שתי הסיעות החרדיות-אשכנזיות, המרכיבות את "יהדות התורה".

דבריו של גפני מגיעים על רקע הפגנות "הפלג הירושלמי" במהלך השבועיים האחרונים בירושלים ובבני ברק. המפגינים יצאו למחות בעקבות מעצרם של שני צעירים חרדים, שניהם צאצאים לגדולי הדור החרדים שכבר הלכו לעולמם, שבחרו להפוך לעריקים בכדי להפוך את מאמצי החקיקה החרדים של "חוק הגיוס" לבלתי רלוונטיים.

הבחירה להפוך לעריקים ובכך להסתכן בעונשי מאסר ממושכים נועדה להביע מחאה נגד מכסות הגיוס בחוק החדש. משום שהמכסות גבוהות יחסית לגודל השנתונים החרדים, ההערכה היא שהחרדים ימלאו אותם באמצעות גיוס יוצאים בשאלה או צעירים מזרחים וחרדים תושבי פריפריה, שדווקא מבקשים ללמוד בישיבות אבל פחות "קרובים לצלחת". הייחוס הרבני המפואר של העריקים מצביע על כך שהם אמנם לא בקבוצת הסיכון להתגייס בעקבות חוק הגיוס, והחוק היה פוטר אותם כמו רוב תלמידי ישיבות העילית, אך הם בחרו שלא להתייצב בלשכת הגיוס במחאה על חקיקתו.

השאלה מי ימלא את מכסות הגיוס הגבוהות הקבועות בחוק החדש מעסיקה מאד את ההנהגה הרבנית הבכירה במגזר. בסוף השבוע צוטט האדמו"ר מסאסוב בעיתון "הפלס", ביטאון הפלג הירושלמי, ובו הוא האשים את החזרה בתשובה של הליטאים בכך שהוא למעשה מכשיר  את החוזרים בשאלה כ"בשר תותחים" כדי לעמוד במכסות הגיוס. זו האשמה קשה מאד, שבעבר העלו אותה מתנגדים חריפים לעולם החרדי כמו טומי לפיד. אבל ההתעקשות של "דגל התורה" להעביר את חוקי הגיוס, על אף המכסות והסנקציות שבחוק, הופכת אותה לרלוונטית.

אנשי "הפלג הירושלמי" קוראים תיגר על חוק הגיוס. חוסמים את הרכבת הקלה בירושלים (צילום: נועם רבקין פנטון)

אנשי "הפלג הירושלמי" קוראים תיגר על חוק הגיוס. חוסמים את הרכבת הקלה בירושלים (צילום: נועם רבקין פנטון)

יצויין כי הלילה, ביום השנה לפטירת מנהיג דגל התורה הקודם הרב שטינמן שבימיו התפצלה ההנהגה החרדית וקם "הפלג הירושלמי", פקע המועד שהעניק בג"צ לחקיקת חוק גיוס חדש. ראש הממשלה נתניהו פנה לבית המשפט העליון לבקש הארכה נוספת, אך אם זו לא תתקבל צפוי "חוק שירות חובה" לחול מייד על כל בני הישיבות.

מצידו של ח"כ משה גפני לא התקבלה תגובה לדברים.

מדוברות מפלגת "בני תורה" נמסר כי "דבריו של ח"כ משה גפני מזעזעים בחומרתם. עומד יהודי חרדי, נבחר ציבור, ומפציר בראש עיר שאינו מהמגזר החרדי לפגוע בחרדים, אם הם עצניקים. זו לא בדיחה או הלצה. זו המדיניות הרשמית של 'דגל התורה' בשש השנים האחרונות המתבטאת ברדיפה אכזרית ומרושעת כלפי 'בני תורה', ההולכים בדרכו של מרן הגר"ש אוירבך זיע"א ומועצת גדולי עולם התורה.

"נידוי ורדיפת רבנים, זריקה מישיבות וסמינרים, פיטורים ואלימות קשה. בשום דבר לא בוחלים אנשי 'דגל התורה' בהובלת גפני וחבריו, הנצפה משדל לכך אף ראש עיר שאינו חרדי. תמונות ראשי 'דגל התורה', כשהם מחובקים עם ראשי המשטרה והשוטרים, כאשר רק כמה שעות קודם לכן היכו באכזריות בחורי ישיבה צעירים, הן מראה יומיומי ורגיל. האלימות כלפי החרדים גוררת זעם מכל קצווי המערכת הפוליטית, ללא הבדל ימין ושמאל, ורק אנשי דגל התורה צוהלים ושמחים מול המצלמות.

"זו לא הפעם הראשונה שגפני ואנשי 'דגל התורה' הופכים עצמם ל'מוסרים'. דברי הרמב"ם על המוסר חברו, בין בממונו ובין בגופו, שכתב 'הרי הוא רשע ואין לך פסול יתר מזה' מכוונים בדיוק על מעשים שכאלו. אם זה הלשנה על בחורי ישיבה בפני הצבא, הסגרת מפגינים וטפילת עלילות. מאות שנים סבלו היהודים מאותם מויסרים עלובים, שבעד בצע כסף הסגירו את אחיהם, והנה היום עושה זאת 'דגל התורה' הגדושה בתאוות נקם על הקולות שהפסידה במערכת הבחירות האחרונה.

"בבחירות בירושלים, באלעד ובבני ברק אף ראינו את תוצאותיה של האלימות הזו כאשר פעילי 'דגל התורה' היכו נמרצות את פעילי 'בני תורה' – אברכים צעירים ובני ישיבות שאושפזו בבתי חולים אחרי שנדרסו והוכו, כאשר כל חטאם היה אחד ויחיד: השתייכות לקהילות 'בני תורה'. כמה בושה יש לכל חרדי כאשר ראש עיר שאינו מהמגזר החרדי צריך להטיף לגפני הגדוש בשנאה את מה שברור לכל – 'ואהבת לרעך כמוך' כולל כל יהודי, אפילו אם הוא בוחר בעץ או באגודת ישראל".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf