newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

דארין טאטור: המדינה לא רוצה שפלסטינית תנצח אותה

לאחר שבית המשפט המחוזי קבע שהשיר שפרסמה אינו בגדר הסתה לאלימות, החליטה המדינה להגיש בקשה לערער על הזיכוי החלקי. "במקום שהמדינה תגן על חופש הביטוי, היא מצמצמת אותו", אומרת עורכת דינה גבי לסקי

מאת:

המדינה מבקשת לערער על הזיכוי החלקי של המשוררת דארין טאטור, שהורשעה וריצתה מאסר על פרסום השיר ״התקומם עמי התקומם״.

פרקליטות המדינה הגישה לפני כשבועיים בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון, לאחר שבמאי השנה בית המשפט המחוזי בנצרת החליט לקבל את ערעורה של טאטור וקבע כי השיר שבגינו נשלחה לכלא אינו בגדר "הסתה" וכי יש לה מעמד מיוחד כמשוררת. השבוע פירסמה טאטור עצומה, שבה היא מבקשת מהציבור לתמוך במאבקה ולצאת נגד "הדיכוי המשפטי-פוליטי המתמשך שמובילה מדינת ישראל נגד המילה הכתובה והתרבות הפלסטינית".

הפרקליטות הגישה את בקשת הערעור בתחילת החודש. עורכת דינה של טאטור, גבי לסקי, אמורה להגיש את תשובתה עד ה-22 ביולי, ולאחר מכן תתקבל החלטה האם הערעור יישמע. בבקשת הערעור נטען, כי גם אם השיר אינו "קריאה ישירה" לביצוע מעשי אלימות וטרור, יש בו משום קריאה עקיפה לביצוע מעשים אלימים. "התעלמותו המוחלטת של בית המשפט המחוזי מאפשרות זו", נכתב בבקשת הערעור, "עלולה לשלוח מסר שגוי לגורמים קיצוניים המעלים פוסטים מסיתים… תחת איצטלא של 'משורר', 'סופר', 'עיתונאי', 'זמר' ו/או כל כסות אחרת". הערעור מתייחס לפסיקה של בית המשפט המחוזי שקבע שמשום שטאטור היא משוררת "תוצר זה (השיר – א.ז.) נקלט אצל קהל היעד כ'שיר'" ולכן לא מדובר בהסתה.

"הם רוצים להפחיד אנשים, לכן הם חוזרים לבית המשפט. המשוררת דארין טאטור ועורכת דינה גבי לסקי לאחר הזיכוי החלקי בבית המשפט המחוזי בנצרת (אורן זיו)

"הם רוצים להפחיד אנשים, לכן הם חוזרים לבית המשפט. המשוררת דארין טאטור ועורכת דינה גבי לסקי לאחר הזיכוי החלקי בבית המשפט המחוזי בנצרת (אורן זיו)

"הופתעתי שהם הגישו ערעור", מספרת טאטור. "אני חושבת שזה עניין עקרוני: הם לא רוצים שפלסטינית 'תנצח' את המדינה. הם רוצים להפחיד אנשים, לכן הם חוזרים לבית המשפט".

טאטור התעקשה לערער לבית המשפט המחוזי על ההרשעה שלה למרות שכבר ריצתה את עונש המאסר שהוטל עליה, משום שרצתה להשיג זיכוי עקרוני. כעת היא מרגישה שגם המדינה, שברשות הערעור לא מבקשת להחמיר את עונשה, מערערת מסיבות עקרוניות.  "קשה להם לקבל שיש פלסטינית שנשאר לה כוח אחרי המאבק הזה", היא אומרת. "הם רוצים להמשיך לדכא אותי. שלוש שנים הייתי בדיונים בבית משפט ושמעתי שהשיר מסוכן והמשוררת מסוכנת, ופתאום היא לא מסוכנת. בשבילם זו מכה". עו"ד לסקי מדגישה שבכל מקרה לא ניתן לדרוש החמרה בעונשה של טאטור, מכיוון שכבר ריצתה אותו, והמדינה לא ערערה בזמנו על חומרת העונש.

בערעור טוענת גם המדינה כי קיימת סתירה בין הזיכוי של טאטור מאשמת הסתה בגין פרסום השיר לבין אישור הרשעתה בשני סעיפים אחרים – פרסום פוסט של הג'יהאד האיסלאמי שקרא להמשך האינתיפאדה ופרסום תמונה של איסראא עבד עם הכיתוב "אני השהיד הבא" (עבד נורתה בעפולה לאחר שאחזה סכין, המקרה שלה תועד א.ז). "קשה עד מאוד להבין את ההבחנה שעשה בית המשפט המחוזי בין אי קיומה של 'אפשרות ממשית׳ לביצוע מעשי טרור באירוע הראשון (השיר – א.ז) לבין אפשרות קיומה של אפשרות כזה במסגרת האירוע השני והשלישי", נכתב בבקשת הערעור. בערעור נכתב כי גם קריאה "עקיפה", כפי שמופיעה בשיר לפי טענתה, עלולה להוביל למעשי אלימות.

דארין טאטור לפני כניסתה לכלא. נדונה לחמישה חודשים אחרי שלוש שנים של מעצר, מעצר בית ומגבלות תנועה (אורן זיו)

דארין טאטור לפני כניסתה לכלא. נדונה לחמישה חודשים אחרי שלוש שנים של מעצר, מעצר בית ומגבלות תנועה (אורן זיו)

"מצער שהפרקליטות מגישה ערעור כדי לצמצם את חופש הביטוי ולפגוע במושכלות יסוד של חופש היצירה האמנותית", אמרה עו״ד לסקי. "בעידן הזה של שר חינוך המדבר על טיפולי המרה ושרת תרבות הנלחמת מול היוצרים המבצעים את תפקידים לבקר ולשאול שאלות, גם הפרקליטות לוקחת על עצמה לצמצם את גבולות חופש היצירה במקום להגן עליהם". לסקי מציינת כי בעוד שבמשפט הראשון התאמצה המדינה להוכיח שטאטור היא משוררת בעלת השפעה, במסגרת הערעור נטען שהיא לא משוררת.

פסק הדין שזיכה חלקית את טאטור מתפרס על 54 עמודים, ובו קבעו שלושת שופטי ההרכב כי יש לתת משקל לכך שהדברים של טאטור נאמרו במסגרת יצירה אומנותית. "העובדה שמדובר ביצירה של משוררת יש להביאה בחשבון, עת באים לבחון את העיקרון והמעמד של חופש הביטוי", כתבו השופטים. "חופש הביטוי מקבל משנה תוקף עת מדובר גם בחופש אומנות ויצירה. אמנם, אין בכך כדי לספק לגיטימציה לחצות את גבולות החוק, אך בוודאי יש בכך כדי למתוח את הקו לצורך הגנה על זכות חופש היצירה".

השופטים כתבו כי "עם כל אי הנוחות והתחושה הקשה שיכולה לחלחל אל נפשו ותודעתו של כל ישראלי שנחשף לשיר זה, לא ניתן לומר, כי מדובר בקול מאיים, דורש, מצווה וחותר עד כדי יציקת קרקע פורייה ל'אפשרות ממשית (לאלימות – א.ז)".

טאטור נעצרה באוקטובר 2015, שהתה שלושה חודשים במעצר מלא ולאחר מכן במעצר בית תחת תנאים מגבילים ביותר. שישה חודשים העבירה מחוץ לישוב מגוריה, ריינה. בסך הכל שלוש שנים תחת מגבלות כבדות. במאי בשנה שעברה היא הורשעה ונידונה לחמישה חודשים בכלא, שמהם נוכו 97 ימים שישבה במעצר. בפועל היא ריצתה עוד 42 ימים בכלא.

"האמת שלא חשבתי לרגע שהם ילכו לערעור, חשבתי שזה טוב להם זיכוי חלקי, ׳חגיגה לדמוקרטיה׳ הישראלית שמזכה משוררת על שיר שכתבה", אומרת טאטור. "אבל אני לא הרשתי לעצמי לחגוג אחרי שלוש שנים וחצי של מאסר ומשפטים".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf