newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"אתה נאצי, מבולבל, אתה לא יודע על מי אתה מגן"

מי ששירת בחברון לא היה צריך לשמוע את עדותו של מפקד הפלוגה של אלאור אזריה כדי להכיר את עומק השפעתם של מתנחלים על הפעילות הצבאית בגדה המערבית. דו"ח חדש של שוברים שתיקה חושף את המציאות שאיש לא רוצה להודות בה

מאת:

כותב אורח: דין יששכרוף

שנתיים לפני שאלאור אזריה עמד בתל רומיידה, ירה כדור בודד בראשו של עבד אל פתח א-שריף וקיבל לחיצת יד מברוך מרזל, אני עמדתי, גם על מדים, באותו המקום בדיוק. ככל שהסרטונים מתקרית הירי זלגו לציבור, ועוד יותר עם פרסומם של העדויות שנשמעו בבית המשפט, נחשף הציבור לעומק השפעתם האלימה וההרסנית של מתנחלי חברון על חיילי צה"ל ועל פעילותם המבצעית. אבל האמת היא שאני לא הייתי זקוק לכל אלו כדי לדעת עד כמה עמוקה ומשמעותית התופעה הזו. מניסיוני כקצין בחברון, אותן צעקות של המתנחל עופר אוחנה טרם הירי "הכלב עוד חי, שמישהו יעשה משהו", ואותה לחיצת יד, היו משהו צפוי, כמעט מובן מאליו למי ששירת בחברון.

בדומה לאלאור אזריה, גם אני פגשתי את המניפולציות של מתנחלי חברון באותו הצומת בדיוק. כמעט שנתיים לפני שאלאור לחץ על ההדק, בלילה שבו נמצאו גופותיהם של גלעד שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח, שנחטפו ונרצחו על ידי החמאס, נערכנו בפלוגה לפעולות נקמה שהיו צפויות להגיע מצד המתנחלים. פרסתי את החיילים שלי לאורך הרחוב התלול שמוביל עד לצומת ג'ילבר, הנמצאת בכניסה לשכונה הפלסטינית (שבליבה התנחלות) תל רומיידא. משפחה פלסטינית – אמא, אבא וילדים קטנים – צעדה במעלה הרחוב לכיוון ביתם. ככל שהם התקדמו לכיוון הצומת כך גברו צעקות המתנחלים. הבנתי שהולך להיות שם אירוע אלים. פקדתי על החיילים להקיף את המשפחה ב-360 מעלות ולהגן עליהם בגופנו.

כשהמתנחלים הבינו שלא נאפשר להם להתנפל על המשפחה, הם החלו לזרוק אבנים ולצרוח עלינו. שמעתי קריאות כמו "נאצי", "אתה מבולבל", "אתה לא יודע על מי אתה מגן". האמת היא שבאותו רגע הם צדקו. באותו רגע, כקצין בצה"ל, באמת לא הבנתי על מי אני מגן – על הפלסטינים מפני המתנחלים או על המתנחלים מפני הפלסטינים?

> פליטת הפה שחושפת את כוונותיו האמיתיות של נתניהו

מי המפקד העליון? מתנחלים בחברון (צילום: ויסאם השלמון/פלאש90)

מי המפקד העליון? מתנחלים בחברון (צילום: ויסאם השלמון/פלאש90)

אזריה לא לבד

קצין אחר ששירת בחברון, מפקד הפלוגה של אזריה, שפך אור על המציאות הזו. רס"ן תום נעמן אמר בעדותו בבית המשפט: "האנשים שגרים שם (המתנחלים) הם ציניים. הם רוצים שהבן אדם הזה (הדוקר) ימות בלי קשר… אני יודע מה האינטרסים שלהם. זה שהם צעקו (על המטען), זה רק כדי שלא יבואו לטפל בו".

כמו רס"ן תום נעמן, גם אני מכיר את הציניות הזו ואת הדרבון של המתנחלים את חיילי צה"ל בחברון לפעול באלימות כלפי פלסטינים. כמה שבועות לפני שהגעתי לפלוגה, חייל ירה בברך של מפגין פלסטיני שזרק בקבוק תבערה, וכאות הוקרה מתנחלים העניקו לו מתנה – גרזן. אין ספק, מתנחלי חברון אוהבים אותנו כשאנחנו יורים בערבים.

מאות עדויות שאספנו בשוברים שתיקה מוכיחות שהשפעתם של המתנחלים על צה"ל היא ממש לא עניין ייחודי לפרשת אזריה או לחברון.

העדויות מלמדות, למשל, שבכל רחבי הגדה המערבית, רבש"צים (מתנחלים שמשמשים רכזי ביטחון בהתנחלויות), מנצלים את מעמדם ולפעמים אף חורגים מסמכויותיהם כדי לקדם את האג'נדה הפוליטית שלהם. כעניין שבשגרה קובעים הרבש"צים נהלים מבצעיים ובהרבה מקרים מפקדים בפועל על החיילים בשטח. אחד העדים שלנו, סמל צוות בעורב נח"ל, סיפר כי הרבש"צ אפילו הוגדר על ידי מפקד הפלוגה כ"מפקד הצוות הרביעי בפלוגה".

זה לא נגמר בזה. העדויות מספרות גם על כך שבמסגרת שירותם חיילים נחשפים לתכנים חינוכיים בעלי אופי אידיאולוגי מובהק, כפי שקרה למשל בסדרת חינוך שבמסגרתה לימדה מדריכת הסדרה, בת שירות מתנחלת מעפרה, את החניכים בקורס פיקודי ש"שטחי C הם שטחי מדינת ישראל לכל דבר". התבוננות באלפי עדויות החיילים לאורך השנים לא מותירה מקום לספק – אלו אינם כשלים נקודתיים.

צריך להבין מה באמת קורה בשטח. דוח חדש שלנו, "הפיקוד העליון", חושף את עומק השפעתם של מתנחלים על הפעילות הצבאית בגדה המערבית, ואת השימוש בחיילים ככלים לקידום ומימוש האינטרסים הפוליטיים שלהם.

דין יששכרוף שירת כלוחם בעורב נח"ל וקצין בגדוד 932 של הנח"ל בשנים 2011-2015 וכיום דובר ארגון שוברים שתיקה.

> אחותי תסרב להתגייס ותיכלא, ואני גאה בה כל כך

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf