newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

דחפורים ועימותים בח'אן אל-אחמר. התושבים: רוצים להלחיץ אותנו

הדחפורים הגיעו היום לכפר הבדואי כדי להכין את הדרכים לקראת הריסת הכפר. בעימותים נפצעו כ-30 איש, חמישה נעצרו. "רוצים לעשות פה כמו באל-ערקיב, אדמה בלי תושבים". תיעוד מצולם

מאת:

כוחות צבא, משטרה ומינהל אזרחי החלו הבוקר (רביעי) לבצע עבודות תשתית בכפר הבדואי ח'אן אל אחמר, כהכנה להריסה של הכפר כולו שעלולה לצאת לפועל בכל רגע לאחר פסיקת בג"צ שאפשרה את הריסתו.

הכוחות הגיעו באור ראשון  לכפר, והחלו בעזרת בולדוזרים ומכבש להכשיר את כבישי הגישה לכפר כדי לאפשר בהמשך מעבר של כלים כבדים לצורך הריסה ופינוי התושבים.

התושבים ניסו לחסום את עבודת הדחפורים, ועשרות פעילים פלסטינים, ומספר פעילים ישראלים ובינלאומיים, הצטרפו אליהם ועיכבו את העבודה. המשטרה הזעיקה כוחות יס״מ נוספים, ויחד הם פינו בכוח את החסימה.  ועצרו שלושה פלסטינים, אחד מהם מןוארד שתייה מהכפר קדום.

תושבי הכפר ח'אן אל אחמר מול הדחפורים (צילומים: אורן זיו/אקטיבסטילס)

בהמשך היום, עצרה המשטרה מפגינים נוספים על כביש מספר 1 (ירושלים-ים המלח) העובר ליד הכפר, ביניהם צעירה בת 20 תושבת הכפר ואת דודה שניסה לסייע לה. כמו כן נעצר מנהל אגף השטח של בצלם, כרים ג׳ובראן, בזמן שתיעד את אלימות השוטרים. בשעות הערב שיחררה את עובד בצלם, ושאר העצורים נותרו במעצר.

במהלך המעצרים, נפצע קל צלם עיתונות פלסטיני. בנוסף שוטרים שברו לצלם אחר, שעובד עבור סוכנות ידיעות זרה, את עדשת המצלמה שלו. לפי הסהר האדום, 35 פצועים שטופלו על ידם היום בחאן אל-אחמר. 4 אושפזו והשאר טופלו במקום.

המאבק בח'אן אל אחמר: מחאת תושבים, ילדים, פצועים ודגלים פלסטינים מול הדחפורים (צילומים: אורן זיו/אקטיבסטילס)

המאבק בח'אן אל אחמר, 4.7.18: מחאת תושבים, ילדים, פצועים ודגלים פלסטינים מול הדחפורים (צילומים: אורן זיו/אקטיבסטילס)

לאחר החסימה והמעצרים, המשיכו העבודות להכנת השטח. למתבוננים הצד, היה ניתן לטעות ולחשוב שמדובר בעבודות לשיפור התשתיות בכפר, שאינו מחובר לרשת החשמל או מים ואין בו כבישים סלולים. אבל כאן המטרה היא הרס הכפר.

״המצב פה הוא כמו באל עראקיב ואום אל חיראן, הם רוצים אדמה בלי אנשים״, אמר מחמוד אבו דאווד, בן 51, שגר בכפר כל חייו.  ״המטרה של העבודות היא להלחיץ אותנו כדי שנחתום על הסכם ונפנה את הכפר. המעצרים והאלימות נועדו להפחיד את הפעילים, שלא יבואו לתמוך בנו, אבל כל העולם רואה מה הולך כאן. הבעיה שישראל לא סופרת אף אחד. חשוב שגם הישראלים שלא מסכימים אם הממשלה ירמו קול גדול נגד העוול שנעשה כאן״.

לאורך כל היום, המשיכו לזרום למקום פעילים פלסטינים ולהפגין נגד הפינוי. המשטרה ניסתה למנוע את הגעתם וחילקה עשרות דוחות בסך 250 ש״ח למי שחנה במפרץ החניה שממוקם בצידו השני של כביש 1. למקום הגיע גם הקונסול הבריטי למזרח ירושלים, פליפ הול. בתחילה מנעה המשטרה ממנו להיכנס, אולם מאוחר יותר הוא שוחח עם התושבים ואמר להם שהוא מאמין שההריסה פוגעת באפשרות להגיע לשלום והוא מצטער שהיא יוצאת לפועל.

אחר הצהריים עזבו השוטרים, החיילים והבולדוזרים את המקום, לא לפני שסגרו את המעבר מהכביש הראשי לכפר, שאותו פתחו בבוקר.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf