newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מנכ"ל חברת בנייה אמר ש"ימותו אנשים", ותוך חודש נהרג אצלו עובד

יגאל דמרי אמר בעקבות האסון בחניון בת"א ש"אין מה לעשות" ושעוד עובדים ייהרגו. השבוע מת מתאונה באתר בנייה שלו בבאר שבע העובד מוחמד ג'בור, ההרוג הרביעי מיטא בענף השנה. והעניין הוא שדווקא יש מה לעשות

מאת:

כותבת אורחת: הדס תגרי

מוחמד ג'בור

מוחמד ג'בור

זהו מוחמד יוסף ג'בור, בן 35, מיטא, שהלך לעולמו שלשום (רביעי) בבית החולים סורוקה מהפצעים האנושים שספג ביום ראשון באתר לבניית "מגדל העיר באר שבע", בביצוע חברת "י.ח. דמרי בע"מ". מוחמד ג'בור עבד באתר כעוזר למסגר, ועסק בקומה ה-22 בהתקנת מעקות בבניין. הוא נפל בחדר המדרגות מגובה של כ-6 מטרים וספג פגיעה אנושה בראשו. הוא הותיר אחריו אשה ושישה ילדים.

מוחמד ג'בור הוא ההרוג ה-36 השנה בתאונות בניין, כשרק השבוע נפצעו באורח קשה מאוד עוד שלושה פועלים ועוד שניים באורח בינוני. ג'בור הוא גם ההרוג הרביעי מהעיר יטא שבגדה המערבית בשנה זאת. קדמו לו מחמד עיסמאיל ביראווי בן ה-29, שנהרג בינואר מנפילה מגובה באתר "מגדלי יורו" בפתח תקוה, חוסיין אבו זהרה בן ה-25, שנהרג בחודש מאי באתר תמ"א 38 ברעננה לאחר שקיר שעסק בהריסתו קרס על ראשו, ועבד אל הרוש בן ה-29, שנהרג בחודש יולי בנפילה מגובה באתר תמ"א 38 בראשון לציון. בדצמבר אשתקד נהרג בן דודו של עבד הרוש, יונס אל-הרוש, בנפילה מגובה באתר בנייה של "האחים ריאד" בחדרה. אין בידינו את שמות ההרוגים בתקופה שקדמה לכך, בה טרם פעלה הקואליציה. אלו אינם מפורסמים על ידי הרשויות.

העיר יטא תורמת, כך נראה, תרומה נכבדה לענף הבניין בישראל, למגדלי מגורים איכותיים, לבנייני תמ"א מתחדשים, לקניונים, ולבתי הספר. נוח יותר לגור בבתים שקברו תחתיהם את בוניהם, כשהאלמנות והיתומים מבכים את אובדנם לא בסמוך אלא הרחק מהעין והרחק מהלב, ביטא אשר בדרום הר חברון.

לפני שלושה שבועות אמר יגאל דמרי, מנכ"ל חברת "דמרי" שבאתרה נהרג השבוע מוחמד ג'בור, בכנס יזמי נדל"ן ש"ימותו אנשים, אין מה לעשות, זה ענף מסוכן" (כך למשל בכתבה במאקו). מסתבר שהוא צדק, לפחות בחלק הראשון בדבריו. יש להניח שאם העובדים הנהרגים ונפצעים בתאונות היו מתגוררים בסמוך למקום מגוריו, וילדיהם היו לומדים עם ילדיו בבית הספר, לא היה מתנסח לגבי אפשרות מותם בקור רוח ענייני ומקפיא דם שכזה.

> סיור ביטא: בעיר הפלסטינית היהודית היחידה כולם מדברים עברית

אתר בנייה של חברת י.ח. דמרי בע"מ שבו נהרג הפועל מוחמד ג'בור (באדיבות הקואליציה למאבק בתאונות בניין)

אתר בנייה של חברת י.ח. דמרי בע"מ שבו נהרג הפועל מוחמד ג'בור (באדיבות הקואליציה למאבק בתאונות בניין)

הכלי הפלילי נגד תאונות

אבל תכלס, זו סמנטיקה. מה שחשוב זה שיש, יש הרבה מה לעשות. הרבה מאוד שצריך היה להעשות ולא נעשה: בהקפדה על הבטיחות; בפיקוח על האתרים; בגביית מחיר ממי שהתרשל וברשלנותו גרם לאובדן חיי אדם. לאחר התאונה הוציא מנהל הבטיחות התעסוקתית צו לסגירת אתר "מגדל העיר באר שבע" למשך יומיים בהתאם להוראות סעיף 6-א' החדש לחוק ארגון הפיקוח על העבודה, המחייב סגירת אתרים לאחר תאונות. כמו כן הוצאו צווי בטיחות לתיקון ליקויים הנוגעים לעבודה בגובה. לדברי מנהל הבטיחות הליקויים תוקנו והאתר נפתח מחדש לעבודה ביום שלישי.

על פי הנוהל הקיים כיום, במקרי מוות ופציעה קשה בתאונות עבודה פותחת משטרת ישראל תיק "תאונת עבודה". רק בכמחצית מהמקרים נפתחת גם חקירה פלילית, ובפחות מ-10% מהמקרים מוגש כתב אישום. זאת, למרות שברור שרובן המכריע של תאונות אלה נגרמת בשל רשלנות בהתנהלות הבטיחותית באתר, עליה מופקדת החברה הקבלנית המבצעת. באף אחד מכ-15 פסקי הדין בתיקים אלה שהגיעו להכרעה ב-5 השנים האחרונות לא נדונו המורשעים למאסר בפועל.

אתמול הייתה אמורה להתקיים בכנסת ישיבה של ועדת העבודה והרווחה בנושא החקירות וההליכים הפליליים המתנהלים ביחס לתאונות עבודה בענף הבניין (הישיבה נדחתה בשל מותו של שמעון פרס ז"ל). לקראת הישיבה פרסם השבוע מרכז המחקר של הכנסת דו"ח מקיף, ששני העמודים הראשונים שבו מוקדשים לסקירת היקף האנדרלמוסיה הטוטאלית השוררת בנושא אצל שלוש הרשויות המופקדות עליו – מנהל הבטיחות התעסוקתית, משטרת ישראל, ופרקליטות המדינה – כאוס שאינו מאפשר לעמוד על הנתונים והנהלים החלים לגביו.

הקואליציה למאבק בתאונות בניין הכינה לקראת הדיון נייר עמדה עם המלצותיה בנושא: נקודת המוצא של ההמלצות היא שתאונות עבודה קטלניות וקשות מעידות על פי רוב על התנהלות רשלנית בתחום הבטיחות. לכן לעמדתנו בכל תאונה כזאת יש לפתוח בחקירה פלילית, סטטוס אשר יבטיח גם שסגירת התיק תוכל להיעשות רק באישור פרקליטות המדינה – ולא בהתמסמסות מעלת אבק על המדף, באפס מעשה חקירתי. לא ניתן להרחיב עוד כאן בנושא קריטי זה, אבל בשורה התחתונה נדרשת מהפכה, לא פחות, בכל הנוגע לחקירתן של תאונות בניין בהן נפגעים עובדים.

אז יש מה לעשות. יש מה לעשות. וצריך להתחיל לעשות את זה. את מוחמד ג'בור אי אפשר להשיב, אבל את שאלת האחריות על מותו צריכה משטרת ישראל – בסיוע מנהל הבטיחות התעסוקתית ובליווי פרקליטות המדינה – לחקור בנמרצות. את הפיקוח על העבודה צריך לחזק לאין שיעור. ואת משפחת ג'בור האבלה יש לפצות כדי שלכל הפחות לא תדע מחסור כלכלי לאחר שאיבדה את אב המשפחה. לתשומת ליבה של חברת דמרי.

הדס תגרי היא מייסדת ומנהלת הקואליציה למאבק בתאונות בניין

> אינתיפאדה של נשים: שבוע מאבק בלוד בעקבות רצח אם מול ילדיה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf