newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

האם פעיל בלתי אלים מבלעין ילך לכלא בגלל שחסם טרקטור?

הצבא דורש עונש מאסר וקנס כבד על עבדאללה אבו רחמה, שהוכר על ידי האיחוד האירופי כמגן זכויות אדם, לאחר שחסם בולדוזר. הפגנות בשטחים אסורות לגמרי על ידי הצבא, ולכן כל מחאה היא בלתי חוקית

מאת:

כתבה: יעל מרום

באולם בית המשפט הצבאי בעופר אתמול (ראשון) התכנסו פעילים פלסטינים, בינלאומיים וישראלים, אנשי ארגוני זכויות אדם נציגי האיחוד האירופי ונציגים משגרירויות שבדיה, בריטניה, פינלנד וספרד. הם הגיעו כדי לתמוך בעבדאללה אבו רחמה, פעיל מרכזי בהפגנות בבלעין ובמאבק העממי בגדה המערבית בכלל, שהוכר על ידי האיחוד האירופי כמגן זכויות אדם המחויב לפעילות לא אלימה.

אבו רחמה הורשע במהלך אוקטובר האחרון בהפרעה לחייל במילוי תפקידו, בעקבות תקרית שאירעה במאי 2012, כאשר במהלך הפגנה ניסה לעצור בולדוזר שיישר קרקע לקראת הקמת גדר באזור ביתוניא. אז נלקח אבו רחמה לחקירה ואחרי מספר שעות שוחרר בערבות סמלית בלבד וללא תנאים מיוחדים. למרות שברור מהתנהלות המשטרה שהחוקרים המנוסים בשטח לא חשבו שהעבירה מצדיקה המשך מעצר, חקירה או הטלת תנאים מגבילים משמעותיים, בכל זאת הוגש כתב אישום באירוע הזה, ובית המשפט החליט כאמור להרשיעו.

אתמול התנהל שלב הטיעונים לעונש. התובעת דרשה להחמיר בענישה – מאסר ארוך וקנס גבוה, וטענה, בין היתר, כי מדובר באדם שלא יכול להשתקם מאחר והוא עבריין על רקע אידאולוגי, ולכן הסיכוי שלו לשיקום הוא נמוך ויש צורך במתן עונש מרתיע.

בהודעה שפרסם בתום הדיון אמר אבו רחמה כי משפטו המתמשך הוא הוכחה לכך שהצבא מעניש אותו על ההתנגדות הבלתי אלימה שלו. הוא ציין כי ישנם צעירים פלסטינים רבים שכלואים בדיוק מאותן סיבות, וכי מדובר בהפרת זכויות אדם ברורה. "גזר הדין שלי יינתן ב-23 בפברואר", מסר אבו רחמה, "כל זה קורה רק משום שאני רוצה חופש וצדק, למען הביטחון והשלום לפלסטינים. כל מה שאנחנו רוצים הוא לשחרר את הארץ שלנו".

> הצבא מקפיא תוכנית להפחתת מספר מעצרי הלילה של ילדים

עבדאללה אבו רחמה, ועורכי הדין שלו גבי לסקי ומוחמד חטיב בבית המשפט בעופר (אורן זיו/אקטיבסטילס)

עבדאללה אבו רחמה, ועורכי הדין שלו גבי לסקי ומוחמד חטיב בבית המשפט בעופר (אקטיבסטילס)

אבו רחמה כבר ישב בכלא בשל מעורבותו במחאה העממית הלא אלימה נגד הכיבוש. בעבר ריצה למעלה משנה במאסר על ארגון תהלוכות בלתי חוקיות ו"הסתה", ונעצר עוד פעמים רבות. בין היתר נעצר בעבר בגין החזקת רימוני גז ריקים שנורו על ידי הצבא לעבר מפגינים בבלעין. בכתב האישום הוצגו המיכלים המשומשים כ"אמצעי לחימה".

חשוב להבהיר שבניגוד למצב בישראל, הפגנות בשטחים אסורות לגמרי על ידי הצבא, ולכן כל תהלוכה היא תהלוכה בלתי חוקית. גם עבירת ההסתה לא מתייחסת בהכרח להסתה לאלימות, אלא לכל התקוממות או מחאה שהיא.

במהלך הדיון אתמול טענה עורכת הדין גבי לסקי שמייצגת את אבו-רחמה שלא נגרם כל נזק בפעולתו של אבו-רחמה שלא נטען שננקטה שום אלימות במהלכה, שזו הייתה הפגנה, פעולת מחאה בתי אלימה שחוסה תחת חופש הביטוי. אולם השופט טען שכתב האישום לא מתייחס להפגנה ולכן אין מקום להתייחס לחופש הביטוי.

התובעת הצבאית דיברה גם היא על כך שהצבא לא רוצה לפגוע בחופש הביטוי אלא רק לנתב אותו לערוצים חוקיים. אבל נשאלת השאלה מהם ערוצים חוקיים למחאה בגדה. אם הפגנה אסורה, התקהלות אסורה, צעדה אסורה, חסימת טרקטור אסורה. אז מה מותר?

> מהכלא בחזרה לשכונה: המנהיג העממי של שיח' ג'ראח אופטימי מתמיד

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf