newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

דיוני הוועדה למלחמה בעוני חושפים חוסר מקצועיות ולא יובילו לשינוי משמעותי

כבר יותר מחצי שנה שהוועדה מתכנסת לדיונים קבועים ובקרוב צפויות להתפרסם מסקנותיה. מבט מקרוב על פעילותה ועל המסגרת התקציבית שסביבה מראה שלא צפוי שינוי בקרוב. אפילו כסף לפרוטוקולים אין לה

מאת:

כתב: נתן שקרצ'י

בחודשים האחרונים אני מלווה את עבודתה של "הוועדה למלחמה בעוני", שהוקמה על ידי שר הרווחה מאיר כהן בסוף 2013 כדי להמליץ לו על פתרונות אפשריים למצב. מלכתחילה לא היו לי יותר מדי ציפיות מהוועדה הזו, למרות שחלק גדול מחבריה הם אנשים טובים ממגזרי החברה השונים.

כבר מהפעם הראשונה שהגעתי לדיוניה, ראיתי שהסיקור של הוועדה הוא מינורי: רק כמה כתבי עיתונותוחיילת מגל"צ. למרות שהוועדה מתכנסת בשעות הבוקרצהריים, שבהן גם ככה שידורי הזכייניות הם בעלי רייטינג נמוך, אף אחת מהן לא מגיעה לשדר את הוועדה בשידור חי, ככל הנראה כי נתוני העוני בישראל מביישים, ובטלוויזיה עוסקים בעיקר באסקפיזם. שמתי לב גם שידידה שלי, הרבה עדית לב מרבנים לזכויות אדם, הביאה בפני הוועדה אנשים שלא הוזמנו הוועדה, ודאגה שהם ידברו.

לכן לדיוני הוועדה הבאים דאגתי להגיע עם מכשיר הקלטה, וזה עזר.כי למרות שהשר התגאה שזו תהיה אחת הוועדות הכי שקופותאנשי הוועדה אמרו שהיא עצמה ענייה ואין תקציב לפרוטוקולים, כך שההקלטה שלי הייתה התיעוד היחיד למה שקרה שם. בהמשך הגעתי עם הסמארטפון ועם מצלמת וידאו, ושידרתי את דיוני הועדה בשידור חי דרך ערוץ ustream , שם אפשר למצוא קטעי וידאו משניהדיונים האחרונים. כמו כן, דאגתי כמו שלמדתי מעידית להזמין לדיוני הוועדה הפתוחים אנשים שחשבתי שחשוב שקולם יישמע למרות שלא הוזמנו, ודאגתי שישולבו בסדר היום. מדובר בדיירים ופעילים מצוות דיור ציבורי, פעילה שעוסקת במאבק בהוצאה פועל, מרכז מוסאוא לשוויון ואחרים.

עצם העובדה שאלולא היוזמה שלי, פעיל חברתי עצמאי, הוועדה לא הייתה שומעת אנשים כאלה,מבהירה בעיניי את רמת הרצינות שלה. אליסה, אותה הבאתי במיוחד מירושלים, אמרה שתי מילים לפני שיו"ר הוועדה התפרץ לדבריה ולא נתן לה להמשיך. הוועדה לא עסקה כלל בנושא בו מתמחה אליסה,התמודדות עם מעגלי חובות וההוצאה לפועל, למרות שתכנית בת שעה של "המערכת" בערוץ 2 על קו העוני עסקה בנושא כשמונה פעמים בשל חשיבות הנושא לאנשים שנקלעו למעגל העוני.

אחת הביקורות האחרות שנשמעו על הוועדה הייתה שמשתתפים בה בעיקר מומחים שונים, ולא אנשים שחיים בעוני, ושיכולים לשתף את החברים והמומחים בידע שנרכש רק בהתמודדות יומיומית עם העוני. כדי לצאת ידי חובה בנושא הזה, הוועדה ערכה פאנל אחד בלבד, בן שלוששעות, בו דיברו אנשים שחיים בעוני על ההתמודדות שלהם.

בדף של חדר מצב העליתי כבר קטעים מהקלטות שעשיתי בתוך דיוני הוועדה. בקטע הראשון שומעים את שר הרווחה מאיר כהן, שמדבר על המבוכה שמסבים נתוני העוני הגרועים של "לתת" והביטוח הלאומי ושל ה-OECD. הוא גם דיבר על מקינזי, חברת הייעוץ הבינלאומית, שהוצמדה לוועדה על ידי ראש הממשלה,  ש"בניכוי הערבים והחרדים מצבנו מצויין".

בהקלטה השנייה ניתן לשמוע את הדיון על ירידה בהוצאה האזרחית של הממשלה בהיקף של כ-10 אחוזי תוצר (כשאחוז תוצר הוא בסביבות 10 מיליארד ש"ח), כמו שטען פרופ' יוסי זעירא בפני חברי הוועדה. עוד היה שם נאום של שר הרווחה, שדיבר על הפערים בהוצאה האזרחית בין ישראללבין המובילה בהוצאה זו בעולם,צרפת, כשהפער בהוצאה בין ישראל לצרפת הוא כ-130 מיליארד ש"ח לשנה לדבריו.

הדרישות מינוריות, והאוצר יסכל גם אותן

בחודש האחרון, הוועדה יושבת לנסח את דוח הביניים שלה, שהצגתו הייתה אמורה להיות ב-8 באפריל, אך נדחתה לאמצע מאי. מחלקים שכבר התפרסמונראה שההמלצות עומדות להיות מינוריות על גבול הפחדניות, ויעסקו ככל הנראה רק בהיקף של כאחוז תוצר בשנה, 10 מיליארד ש"ח. התוכנית המסתמנת מונה כיעדיה את העלאת קצבאות הילדים על פני עשור לממוצע ה-OECD, העלאת קצבאות הבטחת הכנסה, תוספת תקנים של עובדות סוציאליות להורדת עומס התיקים שבטיפול כל כל אחת מהן, תוספת של 1,500 דירות דיור ציבורי ועוד. עד עתה הוצגו בפני מליאת הוועדה רק המלצות של שלוש מתוך שש תתי-הוועדות.

די ברור שגם בהמלצות המינוריות האלוינסה משרד האוצר לכרסם, כמו שכירסם במרבית המלצות ועדת טרכטנברג. בתקשורת טען יו"ר הוועדה שמטרת ההמלצות היא לצמצם את שיעור העוני באוכלוסיה בחצי בעשור הקרוב, אלא שעם הפירורים התקציביים המועטים שהוועדה עצמה מציעה מדובר בשאיפה מופרכת לגמרי. יתר על כן, כבר עכשיו טוען בנק ישראל שהממשלה תצטרך לקצץ בתקציב המתקרב כדי לעמוד ביעדיה, ובנוסף לכךתכניות כמו ביטול המע"מ לרוכשי דירה ראשונה שהעביר שר האוצר ותכניות נוספות יעלו למדינה עוד מיליארדים נוספים.כך שבהחלט יתכן שהוועדה תמליץ, הממשלה תאשר חלקית, אבל הכסף לטיפול בבעיית העוני יבוא מקיצוצים אחרים, בבחינת הוצאה מכיס אחד והכנסה לכיס אחר.

בימים ובשבועות הקרובים עד פרסום דו"ח הביניים אפרסם כאן קטעים מתוך ההקלטות שעשיתי בדיוני הוועדה, שאני חושב שחשוב שכל אזרח יכיר. תמשיכו לעקוב.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf