newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הגֵר החי בתוכנו: מאבותינו במצרים לפליטים בישראל היום

אבותינו גנבו את הגבול לאפריקה, למצרים, כדי לברוח מהרעב. פליטים מאפריקה גנבו את הגבול לישראל כדי לברוח מהרעב בארצם. סדר פסח שלא שם את הגֵר הגָר בתוכנו במרכז - חוטא למהות החג

מאת:

סיפור ההגדה של פסח הוא סיפורם של גֵּרִים, שלחמו נגד שררה, שמיאנה לאפשר להם לשמור על זהותם ועל מאווייהם כחברה וכעם. את המשמעות הזו של ההגדה חובה עלינו לממש בחיינו בארץ הזו. עלינו לשקוד על כך שלַּגֵּר הַגַָּר בתוכנו תינתן האפשרות לשמור על זהותו ועל נכסיו התרבותיים והלאומיים, בדיוק כמו שאנחנו ביקשנו לעצמנו במצרים.

סיפור ההגדה יישאר נכה, אם לא נעלה את הקריאה לראות את הפלסטיני כתושב-אזרח שווה זכויות כמוני, אם לא נתייחס לכ-40,000 פליטי הרעב מאפריקה, כפי שציפינו שיתייחסו אל אבותינו, שגם כן גנבו גבולות וירדו מישראל לאפריקה לשבור שבר מפאת הרעב וגרו באפריקה כארבע מאות שנים.

בהגדה של פסח, אחרי שהילדים קוראים את "מַה נִשְׁתַּנָּה הַלַּיְלָה הַזֶּה", אנו מגלים את המצות. המסובים לשולחן הסדר משיבים בקטע, הנפתח במלים המזכירות לנו עבר היסטורי: "עֲבָדִים הָיִינוּ בְּמִצְרַיִם" ומסיימים את הקטע בהבטחה לקיום המצווה: "מִצְוָה עָלֵינוּ לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם", ואף מוסיפים: "וְכָל הַמַּרְבֶּה לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם הָרֵי זֶה מְשֻׁבָּח".

למעשה אנו מזכירים לעצמנו בסדר הפסח, כי גרים היינו בארץ מצרים ותודעת הַגֵּר היא חלק מהמורשת ומהמסורת. ואני מבקש להוסיף את הַגֵּר הַגָּר אתנו לבן המסב אתנו לסדר הפסח. חשוב שנקרב אותו  אלינו.

ממשלה שמחליטה לגרש את הגר הגר בתוכנו מתנכרת לאברהם אבינו ולבניו של יעקב שירדו למצרים לשבור רעב. סדר פסח במתקן חולות ב-2014 (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)

ממשלה שמחליטה לגרש את הגר הגר בתוכנו מתנכרת לאברהם אבינו ולבניו של יעקב שירדו למצרים לשבור רעב. סדר פסח במתקן חולות ב-2014 (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)

אני מצר על כך, שתודעת הגר האומרת לנו: "כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם" לא פילסה לה דרך במעשה היומיומי החברתי והפוליטי של ממשלת ישראל, המתכננת לגרש מהארץ בנים חורגים לאלוהים ולאדם, שנמלטו מאימת רעב ומלחמה והגיעו למדינת ישראל.

ממשלה, שהחליטה לגרש את הַגֵּר הַגָּר אתנו כאן, מתנכרת לאברהם אבינו, שירד לאפריקה (למצרים) כאשר היה רעב כבד בארץ כדי לשבור שבר. כמוהו ירדו גם ניניו, בני נכדו יעקב. וכיום, באותם נתיבי רעב, פסעו ופוסעים אנשים, שכבד הרעב בארצם. סדר פסח, הנאמן לציווי הטקסט של ההגדה, מחייב אותנו להשמיע בסדר פסח את הקול, שעד יעבור זעם הרעב בארצות מוצאם של הגרים, נעניק להם כאן בית.

איננו משוחחים עם שכנינו החיים בחברון באותה ענווה ויחס של כבוד לבני המקום, כפי ששוחח אברהם אבינו עם תושבי חברון. ספר בראשית פרק כ"ג פורס לפנינו את סיפור אברהם, המשדר צניעות והערכה לערכיו של האחר. לכן האחר, בן העיר חברון, מתייחס  לאברהם באותה מידה של כבוד. חשוב שנאמץ לחיינו היום את מה שאמר אברהם אבינו לאנשי חברון: "גֵּר וְתוֹשָׁב אֲנִי עִמָּכֶם".

לעומת הדיווח החם והאוהב של בראשית פרק כ"ג, התקשורת של היום מדווחת לנו על שיח אלים ועוין של אדוני הארץ כלפי אנשי חברון ואל העם הפלסטיני החי בתוכנו. יחסינו אליהם כאל נתין זר, שמאז 1967 חי תחת כיבוש. מכאן גם השוני ביחסם של אנשי חברון כיום כלפינו.

עובדת היות עם ישראל גר במצרים מניעה את החוק המקראי לדרוש מאיתנו יחס של אהבה כלפי הַגֵּר הַגָּר בתוכנו :"וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם ".

יחס החמלה לגר, שביקש החוק המקראי להנחיל לנו כחברה, נעדר מהמציאות היומיומית, שבה הגר לא רק שאינו מוזמן להיות שותף לטקס של סיפור החירות שלנו, וגם לא מוזמן לסעודת החג, אלא גם אינו מוזמן במהלך כל השנה לזכות באותן זכויות שיש לנו כעם, שמצֻוֶּה לזכור, כי עבדים היינו וגרים היינו בארץ זרה שהתנכלה לאבותינו.

סדר הפסח מבקש מאיתנו לראות את הַגֵּר הַגָּר בתוכנו כחלק שווה זכויות בחברה הישראלית.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf