newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הדמיון בין דונלד טראמפ לאבות המייסדים של ארה"ב

במקום לעשות חשבון אמיתי, הדמוקרטים ממשיכים להאשים את הרוסים במעורבות בבחירתו של טראמפ לנשיא. באין אופוזיציה לנשיא החדש בקונגרס, המאבק נגד טראמפ והערכים שהוא מייצג צריך לצאת אל הרחובות. ואולי דווקא המאבק הזה הוא שיהפוך את אמריקה לטובה יותר

מאת:

ארצות הברית נוסדה ונבנתה על העבדות של שחורים שנחטפו מאפריקה ועל הטיהור האתני והגרוש של הילידים האינדיאנים. אותו דיכוי כלפי שחורים וילידים נמשך עד עצם היום הזה. לאחר מלחמת העולם השנייה הפכה ארצות הברית למדינה אימפריאליסטית פר אקסלנס, וייצאה את שיטות הרצח והדיכוי שלה למקומות ברחבי העולם כמו ויאטנם, אירן ודרום אמריקה. בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות מחזירה את אמריקה למהות שלה: גזענות לבנה, דיכוי וחוסר אכפתיות כלפי כל הקהילות שנמצאות בסביבה, וחוסר אנושיות כלפי כל מי שלא שייך למועדון הגברים הלבנים.

יש הרבה קווי דמיון בין טראמפ לבין האבות המייסדים של ארה"ב: מתנחלים לבנים אריסטוקרטים, עשירים בזכות ירושות ולא בגלל עבודה קשה (וחלקם גם היו אנסים), שבזמן שהם מנהלים טיהור אתני נגד האוכלוסייה הילידה, ומחזיקים אנשים כעבדים, הם מדברים על "זכויות" ועל כמה "אמריקה היא הכי טובה בעולם". דונלד טראמפ הוא בסך הכל גלגול מודרני של אותם גזענים.

למפלגה הדמוקרטית יש חלק נכבד בבחירתו של טראמפ. הוועידה הדמוקרטית – מי שאחראית לפקח על הבחירות המוקדמות לנציג המפלגה לנשיאות – עשתה הכל כדי שברני סנדרס יפסיד להילרי קלינטון, כולל לתת לעיתונאים כתבות שיפגעו בסנדרס, או להדליף לה שאלות שיעלו בדיון הפומבי ביניהם (והרבה מזה נחשף באימיילים שהודלפו באתר ויקיליקס). למרות התחזיות שהראו שלסנדרס יש יותר סיכוי לנצח את טראמפ, המפלגה העדיפה את קלינטון. לא התלהבתי ממועמדות סנדרס בלשון המעטה, אבל אפילו הוא היה יותר מדי "שמאלי" בשביל המפלגה הדמוקרטית.

> לא, מצביעי טראמפ ממש לא מטומטמים

דונלד טראמפ בעצרת בחירות בפיניקס, אריזונה. 18 ביוני 2016 (Gage Skidmore CC BY-SA 2.0)

דונלד טראמפ בעצרת בחירות בפיניקס, אריזונה. 18 ביוני 2016 (Gage Skidmore CC BY-SA 2.0)

הנסיון של הדמוקרטים להתעלם מכל זה, ובמקום להאשים את רוסיה בהתערבות בבחירות ובהדלפה של האימיילים של קלינטון היא צביעות והמשך ישיר של חוסר לקיחת אחריות של המפלגה. אין יותר אירוני מאשר הסי.אי.אי שחוקר התערבות של מדינה זרה בבחירות דמוקרטיות. אם למישהו יש זכויות פטנט על הטכניקה הזו זה הסי.אי.אי. לתת לו לחקור התערבות זרה בבחירות שקולה לבחירה בנוער הגבעות לתפקיד חוקרי תגי מחיר.

מההתרשמות שלי, מי שכן הצביעו לטראמפ לא קראו את האימיילים ומה שהפריע להם יותר היה השחיתות של קלינטון והקשרים שלה לבעלי ההון, כמו גם חוסר היכולת שלה להציע משהו למעמד הפועלים בארה"ב, שאיבד יכולת כלכלית בעקבות הסכמים בינלאומיים. אני מאמין שקלינטון הפסידה גם בגלל היותה אשה, אבל הטענה של הדמוקרטים בכלל לא מבקשת להיאבק בפטריארכיה, או לייצר קמפיין שבו הם מאשימים את טראמפ בסקסיזם וחלק מהציבור האמריקאי כמיזוגני. לא, הבעיה בבחירות על פי המנהיגות הדמוקרטית הייתה "הרוסים".

חוסר היכולת של מצביעי קלינטון ומנהיגי המפלגה הדמוקרטית לקחת אחריות על כך שהם הריצו מועמדת מושחתת שלא הייתה שונה בהרבה מטראמפ, חוסר היכולת לשאול איזה מין "דמוקרטיה" מביאה שני מועמדים כאלה לעמדת הכח החזקה בעולם, מדהימה. אני לא חושב שיש דוגמא טובה יותר לתודעה כוזבת. רוסיה לא העמידה אנס וגזען לבן אל מול מועמדת מושחתת. מי שהעמיד אותם לבחירות היו הרפובליקנים והדמוקרטים, והמערכת הפוליטית בארה"ב.

אני באמת לא מקנא במי שבחר להצביע לקלינטון ועכשיו מוצאים את עצמם מנסים להצדיק הפגנות נגד טראמפ בגלל שהוא "לא לגיטימי" ומוכנים להכריז "שהוא לא הנשיא שלי". אם הצבעתם והשתתפתם במשחק המכור הזה, אז טראמפ הוא כן מועמד לגיטימי מבחינתכם, והוא כן הנשיא שלכם. אם הרגשתם שרוסיה משפיעה על תוצאות הבחירות למה לא עצרתם את התהליך? למה לא סרבתם להשתתף?

> הקלף המנצח של דונלד טראמפ בקרב לבנים עניים

רכבות מלאות בדרך להפגנת חצי מליון הנשים נגד טראמפ בוושינגטון (דניאל נירנברג/ג'אסט ויז'ן)

רכבות מלאות בדרך להפגנת חצי מליון הנשים נגד טראמפ בוושינגטון (דניאל נירנברג/ג'אסט ויז'ן)

מה שנוצר עכשיו הוא מצב שבו אין לטראמפ אופוזיציה בתוך הממשל. יש למפלגה הרפובליקנית רוב בקונגרס ובבית התחתון. כל מה שיש למפלגה הדמוקרטית להציע הוא תכניות לבחירות הבאות בעוד ארבע שנים. ברני סנדרס, הכריז בתחילת החודש שהוא הולך לעבוד עם טראמפ על יצירת עבודות חדשות בארה"ב. (וזה הקו המקשר בין סנדרס לטראמפ: שובניזם לאומני).

האופוזיציה היחידה שנותרה לטרמפ היא במאבק של השמאל ברחוב, ומאבק אנטי אימפריאליסטי מצד המדינות בעולם. זהו מאבק שהצליח בעבר לחסום ולחבל במדיניות האמריקאית. מלחמת וייטנאם הסתיימה בגלל ההתנגדות ההרואית של הוייטנאמיים והמפלגה הקומוניסטית, וקבוצות שמאל בארה"ב שיצרו אי יציבות בתוך המדינה.

ההפגנות אתמול ביום ההשבעה של טראמפ היו היסטוריות. מעולם לא היה נשיא שהושבע לנשיאות כשברקע מיליוני מפגינים בכל רחבי ארה"ב יום אחר יום. זוהי התחלה טובה לתנועת מחאה שתוכל לסנדל את הממשל החדש בכל פינה. ואולי אפילו להפיל אותו. לעצור את התכניות הגזעניות והאקסנופוביות שהממשל החדש ינסה ליישם. דווקא בקיצוניות שמתגלמת בטראמפ, יש תקווה להפוך את אמריקה לטובה יותר.

> אלפים הפגינו בערערה נגד הריסות בתים וקראו לארדן להתפטר

רכבות מלאות בדרך להפגנת חצי מליון הנשים נגד טראמפ בוושינגטון (דניאל נירנברג/ג'אסט ויז'ן)

רכבות מלאות בדרך להפגנת חצי מליון הנשים נגד טראמפ בוושינגטון (דניאל נירנברג/ג'אסט ויז'ן)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf