newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הוארך מעצרו של פעיל זכויות אדם מחברון שמתח ביקורת על הרשות הפלסטינית

בתום דיון בדלתיים סגורות החליט בית המשפט המחוזי בחברון להאריך את מעצרו של עיסא עמרו בארבעה ימים נוספים. עמרו, מגן זכויות אדם שמוביל מאבק בלתי אלים נגד הכיבוש בחברון, יצא לאחרונה נגד מעצרי עיתונאים בידי הרשות

מאת:

בית המשפט המחוזי הפלסטיני בחברון האריך היום (חמישי) את מעצרו של פעיל זכויות האדם עיסא עמרו בארבעה ימים נוספים. עמרו, רכז קבוצת "צעירים נגד התנחלויות" הפועלת נגד הכיבוש בחברון, נעצר ביום שני האחרון על ידי הבטחון המסכל הפלסטיני בעקבות ביקורת שהעביר על הרשות הפלסטינית ברשתות החברתיות, והוא מואשם בהמרדה והסתה נגד הרשות. עמרו פתח בשביתת רעב יום לאחר שנעצר, והודיע כי יסרב לקבל כל טיפול רפואי.

טרם הדיון בבית המשפט היום, התקיימה פגישה אצל התובע הכללי של הרשות, בה נכחו גם עורך הדין של עמרו, וכן נציגי ארגוני זכויות אדם בהם אל-חאק ואדמיר. במהלך הדיון סיפר עמרו כי מאז שנעצר הוא מוחזק בחדר מקלחת במקום בתא רגיל, וכי זכה לאיומים שיכו אותו ויהרגו אותו.

בדיון בבית המשפט דרשה הפרקליטות הראשית להאריך את מעצרו של עמרו, והוסיפה נגדו גם חשד ל"פשעי סייבר" (בהתאם לחוק החדש שהועבר ברשות לאחרונה, בהשראת מעצרי הסייבר של ישראל). הדיון עצמו התקיים באופן חריג בדלתיים סגורות, לאחר שהשפוט הגדיר אותו כ"סודי". בני משפחתו של עמרו, כמו גם נציגי ארגוני זכויות אדם ודיפלומטים ממדינות שונות שהגיעו כדי לתמוך בו, לא הורשו להיכנס לדיון.

> פשעי מלחמה ופצעים פתוחים: הרופאה שנלחמת בהפרדה ממשיכה למרוד

מהדיונים עולה כי אנשי הבטחון המסכל וזרוע הסייבר זקוקים לעוד זמן כדי לעבור על כל פרסומיו של עמרו ברשתות החברתיות ובראיונות השונים שנתן לאורך זמן. מכשיר הטלפון שלו והמחשב האישי שלו נלקחו, ונראה כי הם עוברים בדיקה מדוקדקת.

היום, לאחר שהוחזר למעצר, בשעות אחר הצהרים, התקשר עמרו לאחד מחבריו ב"צעירים נגד התנחלויות", ואמר כי התבקש למסור כי אם תוגש בקשה לשחרורו לבית המשפט, כוחות הבטחון לא יתנגדו. עורך הדין מיהר לבית המשפט כדי להגיש בקשה, אולם נכון לרגע זה נראה כי מדובר היה בהודעת סרק שמטרתה למשוך עוד זמן.

מאוחר יותר, בשעות הערב, שלחו תשעה חברי קונגרס אמריקאים מכתב ליו"ר עבאס וקראו לו "לבטל את האישומים ולשחרר באופן מיידי את פעיל זכויות האדם בעל השם העולמי עיסא עמרו ממעצר בלתי צודק".

במסר שהעביר דרך פעילי "צעירים נגד התנחלויות" עם מעצרו אמר עמרו: "כל מה שאני כותב ברשתות החברתיות הוא חלק מחופש הדעה והביטוי שקבועים בחוקי היסוד הפלסטינים ומוגנים על ידי כל החוקים והאמנות הבינלאומיים. המעצר שלי לא ימנע ממני להגן על זכויות אדם ועל זכותם של עיתונאים לבצע את עבודתם בחופשיות וללא לחץ מהממשלה".

> "ברובים הם חזקים מאיתנו, בתקשורת אנחנו מנצחים"

המתנחלים לא אוהבים אותו, ומסתבר שגם הרשות. מתנחלים עטים ומצלמים את עיסא בזמן סיור של שוברים שתיקה (אורן זיו/אקטיבסטילס)

המתנחלים לא אוהבים אותו, ומסתבר שגם הרשות. מתנחלים עטים ומצלמים את עיסא בזמן סיור של שוברים שתיקה (אורן זיו/אקטיבסטילס)

עמרו הוא פעיל זכויות אדם שהוכר כמגן זכויות אדם וידוע בשל המאבק הבלתי אלים שהוא מוביל בחברון. בשל פעילותו הוא נעצר בעבר על ידי הצבא הישראלי עשרות פעמים. הוא עומד בפני 18 סעיפי אישום בבית המשפט הצבאי בעופר, הקשורים בהתנגדות העממית הלא אלימה שהוא מוביל. מעצרו מעורר הדים בקרב פעילים, ארגונים, דיפלומטיים וגורמים פוליטיים בפלסטין, ישראל וברחבי העולם. אף אחד לא מצליח להבין מדוע עוצרת הרשות דווקא את מי שמנהל מאבק בלתי אלים נגד הכיבוש, מי שישראל שמה על הכוונת המשפטית ומנסה להשתיק במשך זמן ארוך.

ארגון אמנסטי הבינלאומי כינה השבוע את מעצרו של עמרו "מתקפה חסרת בושה על חופש הביטוי", וקרא לרשות הפלסטינית לשחררו באופן מיידי ולחדול מלהטריד ולהפחיד פעילים כדי למנוע מהם להתבטא בחופשיות. "זו שערורייה שמגן זכויות אדם נעצר רק משום שהביע את דעתו ברשת. העברת ביקורת על השלטון לא צריכה להיחשב עבירה פלילית. מעצרו של עיסא עמרו הוא ההוכחה האחרונה לכך שהרשויות הפלסטיניות נחושות להמשיך במערכה שלהן נגד חופש הביטוי", נאמר בהודעת אמנסטי.

אתמול, רביעי, שוחרר העיתונאי איימן אל-קוואסמי לאחר שלושה ימי מעצר. קוואסמי, ראש ועד המנהלים של תחנת הרדיו "א-חורייה" הפועלת בחברון וצה"ל סגר בסוף השבוע שעבר בטענה להסתה, נעצר גם הוא לאחר שהעביר ביקורת על הרשות הפלסטינית. על פי הפרסומים באתרי החדשות הפלסטינים הוא נעצר בהוראה ישירה של יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, לאחר שקרא בפייסבוק להתפטרותם של עבאס ושל ראש הממשלה ראמי חמדאללה שכשלו בהגנה על מוסד תקשורת פלסטיני. בימים שלאחר מעצרו של אל-קוואסמי קרא עמרו לשחרורו ופרסם ביקורת חריפה על הרשות הפלסטינית שביצעה את המעצר "בהוראה מגבוה".

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+.

> התאבדויות ושברון לב: צעירים בעזה מתים עוד בטרם הספיקו לחיות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf