newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הובא למנוחות תושב רהט שנהרג אמש מירי גז מדמיע במהלך הלווייה

סמי זיאדנה, אשר נטמן הערב, נהרג אמש בהלווייתו של סמי אל-ג'אער, שנהרג לפני ימים אחדים במהלך פעולה משטרתית. בעקבות מותו הכריזה ועדת המעקב העליונה על שביתה כללית, וברחבי הארץ צפויות להתקיים שורת הפגנות מחאה

מאת:

דיווח: מיכל רותם, יעל מרום, אורלי נוי. צילומים: אקטיבסטילס

סמי אל-ג'אער, אזרח תושב רהט, נורה למוות בלילה שבין רביעי לחמישי שעבר במהלך פעולה משטרתית, בתקרית שעדיין נחקרת במח"ש.

בעקבות הריגתו של ג'אער הכריזה ועדת המעקב על שביתה כללית בימים שישי וראשון. לקראת ההלוויה שהתקיימה אמש, ראשון, תיאמה עיריית רהט עם המשטרה כי לא תהיה נוכחות משטרתית בזמן הלוויה, כדי לא ללבות את זעם התושבים. ההלוויה התנהלה בשקט מופתי עד שניידת משטרתית אחת החליטה להתקרב למקום, בניגוד לסיכום המוקדם. בעקבות אבנים שהושלכו לעברה, הגיעו למקום כוחות משטרה גדולים שפתחו בירי חי ובירי רימוני הלם וגז בתוך בית הקברות של העיר. המוני האבלים ברחו מבית הקברות והתפזרו באזור.

> אזרח נהרג מירי גז מדמיע משטרתי ועשרות נפצעו במהלך הלוויה ברהט

אורן זיו/אקטיבסטילס

הלווייתו של סמי אל-ג'אער, רהט. צילום: אורן זיו/אקטיבסטילס

כתוצאה מכך נהרג סמי זיאדנה, 45, מגז מדמיע שירו שוטרים, נער בן כ-16 נפצע בינוני, פצוע קשה בן כ-50 ועשרות פצועים נוספים מגז מדמיע. זיאדנה הובא הערב לקבורה בתום תהלוכת המחאה שיצאה מכיכר העיר ברהט.

הפגנת מחאה ברהט בעקבות הריגתו של סמי זיאדנה. צילום אורן זיו אקטיבסטילס

הפגנת מחאה ברהט בעקבות הריגתו של סמי זיאדנה. צילום אורן זיו אקטיבסטילס

הפגנת מחאה ברהט. צילום אורן זיו אקטיבסטילס.jpg2

האלימות המשטרתית ותוצאותיה הקשות הביאו לגל גינויים חריפים מצד גורמים שונים.ממרכז עדאלה, המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, נמסר בתגובה כי "מעשי רצח של המשטרה נגד האזרחים הערבים הפכו להיות עניין שבשגרה, וזו לא הפעם הראשונה שמשטרת ישראל מנסה להצדיק את הפשעים שלה נגד האזרחים הערבים באמצעות הפצת שקרים. מאז גניזת תכנית פראוור משטרת ישראל נוקטת בגישה אלימה ואגרסיבית במיוחד כלפי האזרחים הערבים-בדואים מתוך כוונה 'ללמד אותם לקח'. בנוסף, המחלקה לחקירות שוטרים אינה חוקרת בצורה ראויה ומקצועית את המקרים החמורים האלה, ובכך מעצימה את תפיסת המשטרה כלפי האזרחים הערבים כאויבים שדמם מותר".

מסע הלווייה של סמי זיאדנה. יותם רונן / אקטיבסטילס.

מסע הלווייה של סמי זיאדנה. יותם רונן / אקטיבסטילס.

חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה: "אלימות המשטרה במגזר הערבי היא פוליטית, ואין לה אח ורע בשום מגזר אחר. דמנו אינו הפקר. המשטרה הורגת אזרחים ערבים משום היותם ערבים, ומנסה להתחמק מאחריות. הציבור הערבי לא ישתוק וישמיע קול זעקה ומחאה".

צילום: אורן זיו / אקטיבסטילס.

צילום: אורן זיו / אקטיבסטילס.

חבר הכנסת טלב אבו עראר מרע"ם-תע"ל מסר: "אני רואה בחומרה רבה את כניסת הרכב המשטרתי לאיזור בית הקברות ברהט בזמן הלווייתו של השהיד סמי אל-ג'אער, בניגוד לסיכום עם העירייה. הרכב המשטרתי פרץ מחסום של המשטרה ואחר של העירייה ופגע במספר רכבים שחנו בשולי הכביש. בית הקברות הפך לזירת מלחמה, תוך פגיעה בקדושתו של בית הקברות וזלזול ברגשות האנשים, דבר המנוגד לכל ערך אנושי".

ארונו של סמי זיאדנה, לפני הקבורה. אורן זיו / אקטיבסטילס

ארונו של סמי זיאדנה, לפני הקבורה. אורן זיו / אקטיבסטילס

ועדת המעקב העליונה התכנסה היום, ובתום דיון סוער הכריזה על שביתה כוללת במגזר הערבי מחר, וכן על שורת הפגנות בכל רחבי הארץ.

הערב תתקיימנה הפגנות בואדי ניסנאס בחיפה בשעה שבע, בכיכר השעון ביפו בשעה שמונה, וכן במוקדים נוספים.

עדכון 18:20 – הבערת צמיגים וסגירת הכיכר הראשית ברהט.

עדכון 19:00 – שלושה עצורים בהפגנה ברהט.

עדכון 21:00 – העימותים ממשיכים, צמיגים בוערים בכיכר

העימותים ממשיכים בכיכר. צילום: אורן זיו / אקטיבסטילס

העימותים ממשיכים בכיכר. צילום: אורן זיו / אקטיבסטילס

צילום: יותם רונן / אקטיבסטילס

צילום: יותם רונן / אקטיבסטילס

 

> צעירים אתיופים בקרית מלאכי: באנו לקנות סיגריות והותקפנו קשות בידי שוטרים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf