newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

תחנות משטרה בישובים הערביים: מלכודת או צעד הכרחי?

יש מי שטוען שהצבת תחנות משטרה בישובים הערביים היא כמו "הזמנת הדב הצמא לדם שלנו". אחרים אומרים שאי אפשר להילחם בפשע בלי עזרת המשטרה. העובדה שגם היכן שהוצבו תחנות המשטרה הפשיעה נמשכת – בוודאי לא עוזרת

מאת:

למפגש שהתקיים ביום חמישי בין חברי הרשימה המשותפת ובין השר לביטחון פנים גלעד ארדן קדמו חילוקי דעות בדעת הקהל הערבית. ארדן, כזכור, "הקדים תרופה למכה" בהצהרה גזענית על האופי האלים של החברה הערבית, ובכך חיזק את הקולות שקראו מראש לא להיפגש אתו.

בסופו של דבר, אחרי שגינו את דבריו של ארדן והגדירו אותם כ"ניסיון אומלל" להתחמק מאחריות המשרד ומאחריותו האישית על ידי הטלת האשמה על הציבור הערבי, החליטו ברשימה המשותפת לקיים את המפגש. המחשבה היתה שזו הזדמנות להגיש לצמרת המשטרה תוכנית למיגור הפשיעה, הכוללת בעיקר איסוף כלי הנשק, שמספרם על פי הערכות המשטרה עצמה מגיע לחצי מיליון, ולחימה בשבעת אירגוני הפשע בחברה הערבית, שהשר עצמו פרסם את שמותיהם לפני כשלושה חודשים.

היה מי שהציע שבמקום שהרשימה המשותפת תיפגש עם ארדן, תיפגש אתו משלחת של סוחרי נשק. מפגין מול שוטרים באום אל-פחם, אוקטובר 2010 (נתי שוחט/פלאש90)

היה מי שהציע שבמקום שהרשימה המשותפת תיפגש עם ארדן, תיפגש אתו משלחת של סוחרי נשק. מפגין מול שוטרים באום אל-פחם, אוקטובר 2010 (נתי שוחט/פלאש90)

"זה אך טבעי שהמשותפת תהסס אם לקיים את המפגש, אבל האינטרס העליון כופה קיום מפגשים עם צמרת הממשל הישראלי", הסביר ל"שיחה מקומית" ח"כ מנסור עבאס, המרכז את הטיפול בנושא האלימות ברשימה, את ההחלטה להיפגש עם ארדן. "אנחנו מחכים לצעדים מעשיים ולהחלטות רציניות", הוסיף עבאס.

ערב המפגש הציע הסופר והעיתונאי סוהיל כיוואן, שנחשב לתומך בל"ד, שהמשותפת תשלח במקומה חבורת פושעים וסוחרי נשק להיפגש עם ארדן. גם ד"ר מוחמד בכרי, איש חד"ש, קרא למשותפת להחרים את המפגש ולשמור על כבודה. ממול היו קריאות רבות לקיים את המפגש כי החרמתו עלולה להוביל לתוצאות יותר עגומות. עורך העיתון "כל אלערב" פאיז אשתיווי טען שביטול המפגש ישחק לידיו של ארדן עצמו, שכנראה חתר לבטל אותו באמצעות הצהרתו הגזענית.

המשטרה רוצה להוריד את החברה הערבית על הברכיים

אבל לוויכוח סביב המפגש קדם דיון עמוק ועקרוני יותר סביב היחסים עם המשטרה על רקע הפשיעה הגואה, שגבתה מתחילת השנה 73 קורבנות (האחרון נרצח רק אתמול בעארה) ויותר מ-1300 קרבנות מאז שנת 2000.  בחברה הערבית, על שלל גווניה וזרמיה, יש קונצנזוס סביב אחריות המשטרה על גל הפשיעה. המשטרה גם מואשמת בעידוד הפשיעה על ידי העלמת עין מאירגוני הפשיעה ומסוחרי הנשק.

"זו החלטה פוליטית שבאה כדי לפגוע בחברה הערבית פלסטינית בישראל מבפנים, לנקום בה על השתתפותה באירועי אוקטובר 2000 ולהחלישה ולהכניעה עד שתיפול על ברכיה ותתחנן לישועה, ולא תעלה דרישות פוליטיות ולאומיות", אמר מוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בדבריו מול ההמונים שהתקבצו באחת ההפגנות הגדולות במג'ד אל כרום. את האחריות להמשך שפיכות הדמים ברחובות הערביים הטיל ברכה באופן אישי על ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל השר ארדן. ברכה גם אמר שהתוכנית למיגור מעשי האלימות והפשיעה צריכה לכלול גם מרכיב עצמי, שקשור לחינוך בתוך המשפחות ובתי הספר, בנוסף ליישום החוק בצורה רצינית, בלי איפה ואיפה.

"הלוואי שהרשות הפלסטינית תצליח לתפוס את כלי הנשק המופנים נגדנו, כפי שהיא יודעת לתפוס את כלי הנשק המופנים נגד הכיבוש"

חוגים רבים מאד בחברה הערבית סבורים שטענותיה של ועדת המעקב מוצדקות ומפנים את תשומת הלב לנתוני המשטרה עצמה ועל פיהם עד לשנת 2000 ממדי הפשיעה היו קטנים הרבה יותר. הם גם מצטטים מתוך הביקורת הקשה, שכלל דו"ח מבקר המדינה מאוגוסט 2017. המבקר מתח ביקורת על המשטרה והממשלה שלא יישמו את הסעיף הרלוונטי בתוכנית הכלכלית הממשלתית 922 המדבר על כך שגורמי אכיפת החוק מתייחסים ביד רפה לפשיעה בחברה הערבית.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf