newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

היום חזרתי לדיסק של זהבה בן

בנעורי זרקתי דיסק שאהבתי כי החלטתי שאני "אוהב לשמוע את כל הסגנונות חוץ מטראנסים ומזרחית". היום שבתי לשמוע אותו

מאת:

היום ישבתי לעבוד בספרייה, שמתי אוזניות והקשבתי לאלבום "חסידה צחורה" של זהבה בן אחרי הרבה מאוד שנים.

הכל התחיל מהשטר החדש של 200 ₪ שעשה לי חשק להקשיב לשירים של נתן אלתרמן. כשהגעתי לגרסה של זהבה בן ל"זמר שלוש התשובות", נזכרתי בימים שהשיר יצא בשנת 1998, ובאלבום שבו הופיע. קניתי את הדיסק הצרוב בשוק בתל-אביב: שמעתי אותו אצל חברים מהשכונה, ו"זמר שלוש התשובות" היה ברדיו כל הזמן. אהבתי את האלבום, קניתי והקשבתי לו לא מעט.

אני לא זוכר מתי בדיוק נפטרתי מהדיסק. אני מניח שאיפשהו בתחילת תקופת ה"אני אוהב לשמוע את כל סגנונות המוזיקה, חוץ מטראנסים ומזרחית" שלי. תקופה ארוכה מדי בנעורי שבה סגרתי את עצמי לחלוטין למוזיקה מזרחית, גם ובעיקר למוזיקה שאהבתי לפני כן. תקופה שבה הסברתי לכל מי שהיה מוכן לשמוע ש"זוהר ארגוב זה משהו אחר", כדי לתרץ (בעיקר לעצמי) את הסיבה שאני ממשיך להקשיב לו, לזמר היחיד שלא הסכמתי לוותר עליו.

ההקשבה החוזרת החזירה אותי לשירים שמאוד אהבתי, בייחוד למחרוזת הקצרה של השירים "אמא" של שלום שובלי ו"חסידה צחורה" של אלכסנדר פן (שזוכה באלבום גם לביצוע נפלא של שירו "סורו ממני"). שנים רבות אחרי הפעם הראשונה ששמעתי את המחרוזת חזרה אלי התחושה הריקנית כאשר היא נגמרה, זה שיר קצר מידי שגרם לי, היום כאז, להחזיר לתחילתו בשנייה שנגמר.

> איך הזנחנו את המוזיקה היהודית- ערבית, ואיך נמצא אותה מחדש

נזכרתי איך דווקא "זמר שלוש התשובות" היה ציון דרך בחינוך הפמיניסטי שלי. לא הכרתי את הגרסא של רבקה זוהר, ורק בעקבות הדיסק של בן שוחחתי עם אמי על המשמעות של המילים הקשות של אלתרמן.

היום שמעתי את האלבום שוב. זה בכלל לא משנה שהוא רחוק מלהיות האלבום הטוב ביותר של זהבה בן: היא הוציאה אלבומים טובים יותר לפניו ("טיפת מזל") וטובים יותר אחריו ("לילות בבית"). זה לא משנה כי לפתוח יוטיוב היום היה כאילו הוצאתי מהפח אלבום שזרקתי בעבר בגלל טיפשות וסגירות, בגלל גזענות ונמהרות.

היום החלטתי שמתישהו אשמיע לתלמידים שלי שיר או שירים מהאלבום. לא יודע מה יהיה התירוץ: אני לא המורה שלהם לספרות ובטח לא למוזיקה. אבל אני כן מורה שלהם וכן איכפת לי מהם, ומי יודע: אולי גם ביניהם יש מישהו שאוהב לשמוע את "כל הסגנונות", חוץ מטראנסים ומזרחית…

ובאשר אלי? עצוב לי על אותן "שנים אבודות", אבל לפחות נהנתי ושמחתי לשמוע אותו שוב.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

מרבית האנשים אינם מצליחים להצדיק הפרה בוטה של הקוד המוסרי על ידי מעשיו של הצד השני, נוראים ככל שיהיו. ילדים בעזה על חורבות ביתם (צילום: עמאד נאסר / פלאש90)

הפציעה המוסרית עוד תסתבר כאחד הנזקים הגדולים של המלחמה

פציעה מוסרית היא סינדרום ייחודי המתבטא ברגשות אשמה ובושה ומלווה בתחושת דיכאון, חרדה ואף מחשבות על נזק עצמי. לכשיתבררו הממדים המלאים של הזוועה בעזה, כולנו עלולים להימצא בקבוצת הסיכון

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf