newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ביום סגירת מתקן "חולות": המדינה הודיעה על הקפאת גירוש הפליטים

למרות ההודעה מדובר בהקפאה זמנית. זימון מבקשי מקלט לשימועים לקראת גירוש "מרצון" ימשך. אחרוני מבקשי המקלט שוחררו היום מחולות לעבר הלא נודע והמתקן סוגר את שעריו

מאת:

המדינה הודיעה היום (רביעי) לבג"ץ על הקפאה זמנית של גירוש מבקשי המקלט מישראל למדינות שלישיות. זהו גם היום האחרון לפעילותו של מתקן "חולות" ככלא לפליטים. מועד תחילת גירוש הפליטים עדיין קבוע לתאריך ה-1 באפריל מיד אחרי ערב פסח, והמדינה תמשיך להוציא זימונים ולקיים שימועים מתוך מטרה לעמוד בתאריך היעד. מבקשי מקלט שכבר סירבו להצעה להישלח "מרצון" לרואנדה או אוגנדה ונשלחו לכלא – לא ישוחררו.

הודעת המדינה מגיעה לאחר שבג"ץ המליץ למדינה לשקול את הקפאת הגירוש במהלך דיון בעתירה בעניין ההסכמים החסויים עם רואנדה לגירוש מבקשי המקלט. ההסכמים החריגים לא אושרו מעולם בכנסת. בעקבות המלצת בג"ץ נראה כי המדינה העדיפה להודיע בעצמה על הקפאה מאשר לקבל צו מניעה.

> צפו: רוג'ר ווטרס בביצוע חדש לשיר של מחמוד דרוויש

מבקשי המקלט האחרונים שצפויים להשתחרר מחולות. 14 במרץ 2018 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מבקשי המקלט האחרונים שצפויים להשתחרר מחולות. 14 במרץ 2018 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מתקן חולות השומם כמעט לחלוטין במבט מלמעלה. 14 במרץ 2018 (צילום: אקטיבסטילס)

מתקן חולות השומם כמעט לחלוטין במבט מלמעלה. 14 במרץ 2018 (צילום: אקטיבסטילס)

בעוד בישראל טוענים כי נחתמו הסכמים המאפשרים גירוש מבקשי מקלט למדינה האפריקאית, ברואנדה מכחישים את קיומם מכל וכל. בחודשים האחרונים מאז אישור מתווה הגירוש בבג"ץ התפרסמו עדויות רבות על כך שהפליטים שמגורשים לרואנדה לא מקבלים מעמד, ולכן הם לא יכולים להישאר במדינה ונאלצים לצאת משם למסע נדודים מסוכן ברחבי היבשת כשהם ללא מסמכים. בלוגר שיחה מקומית אורן זיו, שביקר ברואנדה ואוגנדה לאחרונה, דיווח על מצבם הקשה של מבקשי המקלט שגורשו מהארץ וביקשו להעביר מסר לאלו שנותרו בישראל – אל תבואו לכאן, עדיף בכלא.

אחד מהטיעונים המרכזיים בעתירה נגד הגירוש, שהגיש עו"ד איתי מק יחד עם עו"ד אביגדור פלדמן בשם שורה ארוכה של פעילות ופעילי זכויות אדם ופליטים, הוא שהסכם שצד אחד שלו אפילו מסרב להכיר בקיומו, וצד שני טוען שהוא חסוי, הופך אותו להסכם שלא ניתן לאכוף ולכן שם את מבקשי המקלט בסיכון.

בג"ץ אישר גרסה קודמת של ההסכם הסודי עם רואנדה, שהוצג רק לעיני בית המשפט, ובכך נתן את אישורו לתחילת הגירוש. אולם לאחרונה דווח כי נערכו שינויים בהסכם, והעותרים טוענים כי לכן בית המשפט חייב לשקול שוב את החלטתו. בנוסף הם מזכירים כי מבצע הגירוש ההמוני והחריג לא קיבל את אישור הכנסת.

היום בחצות יסגרו באופן רשמי שערי מתקן השהיה לפליטים "חולות" שבנב". יותר מ-13 אלף בני אדם נכלאו ב"חולות" מאז הוקם ללא משפט, מתוך מטרה למרר את חייהם ולזרז את עזיבתם של מבקשי המקלט מאפריקה את הארץ. בצהרים היה כבר "חולות" שומם כמעט לחלוטין. במקום נותרו מבקשי מקלט ספורים נוספים שצפויים להשתחרר בשעות הקרובות. הסוהרים כבר עשו "טופס טיולים". תושבי האזור שהועסקו במקום – נהגים, אנשי תברואה ועוד – יהפכו החל ממחר למובטלים.

> שועל בלול תרנגולות מהופנטות: כניעת העיתונות מול נתניהו

היום האחרון של מתקן חולות. 14 במרץ 2018 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

היום האחרון של מתקן חולות. 14 במרץ 2018 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

לאחרונה, לקראת סגירת "חולות", נערכו שימועים לכ-300 מהפליטים ששהו במתקן. חלקם סרבו למתווה "היציאה מרצון" למדינה שלישית והועברו לכליאה מלאה בסהרונים, אחרים הסכימו תחת הלחץ ואין לדעת היכן הם כעת.

כ-480 מבקשי מקלט שלא עברו שימועים שוחררו בימים האחרונים מהמתקן ללא כל פתרון לשאלה איך בדיוק הם אמורים לחיות או להתקיים. המשוחררים לדרכם קיבלו רשיון מוגבל בזמן, שאוסר עליהם לעבוד או להתגורר בשבע הערים בהן נמצאות קהילות מבקשי מקלט שיכולות לספק להם תמיכה: ירושלים, אשדוד, תל אביב, אילת, נתניה, בני ברק ופתח תקווה. בישראל חושבים שאפריקאים אמורים לחיות מאוויר. 

לרגל סגירת המתקן פרסמה רשות האוכלוסין וההגירה נתונים בנוגע למתקן מהם עולה כי מתחילת השנה עזבו את ישראל "מרצון" 398 מבקשי מקלט מאריתריאה ו-49 מבקשי מקלט מסודאן. מתוכם 104 גורשו למדינה שלישית ו-102 למדינות המוצא שלהם. המשמעות היא שישראל שולחת מבקשי מקלט גם ישירות למקום ממנו הם ברחו, בלי משחקים של "מדינה שלישית" ובניגוד מוחלט למחויבות שלה לאמנות הבינלאומיות השונות.

> תקציב 2019: מה באמת מכתיב את המדיניות הכלכלית

היום האחרון של מתקן חולות. 14 במרץ 2018 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

היום האחרון של מתקן חולות. 14 במרץ 2018 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

היום האחרון של מתקן חולות. 14 במרץ 2018 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

היום האחרון של מתקן חולות. 14 במרץ 2018 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

בצפון עזה, 1 מכל 3 ילדים מתחת לגיל שנתיים סובל מתת תזונה חריפה. פלסטינים ממתינים לארוחה חמה שבושלה על ידי מתנדבים ברפיח, 20 בפברואר 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

עזה, כרוניקה של הרעבה

הרעב הכבד שישראל משיתה על עזה מאז 7 באוקטובר הגיע לממדים חסרי תקדים, אך המדיניות עצמה איננה חדשה: מאז 1967, ישראל שולטת בסל המזון הפלסטיני ברצועה ומשתמשת בו כנשק לניהול האוכלוסייה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf