newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המנופאים נאבקים על הזכות לעבוד בבטיחות: התפטרותם תיכנס לתוקף ברביעי

מאתיים מנופאים הודיעו על התפטרותם בשל תנאי העסקתם והפקרות בטיחותית באתרי בניה. ביום רביעי הם יפגינו בגן הוורדים. לשכת שר הרווחה, שנפגש בשעה זו עם נציגי העובדים, לא הסכימה לבקשה לקיים מפגש פתוח לתקשורת. ההסתדרות מאיימת להכריז על סכסוף עבודה בענף הבניה

מאת:

כותבת אורחת: הדס תגרי

בשבוע שעבר הודיעו 150 עגורנאי צריח על כוונתם להתפטר מעבודתם, הודעה שחוללה דרמה גדולה בענף הבנייה על רקע חיוניותם של העגורנאים לעבודת האתרים. התפטרותם תיכנס לתוקף השבוע, ביום רביעי (1 בפברואר). מאז פורסמה ההודעה, עלה מספר העגורנאים שהודיעו על כוונתם להתפטר ונוספים צפויים להיעדר ממקומות עבודתם בנימוקים מנימוקים שונים.

בעקבות הודעה זו הכריז שר העבודה והרווחה חיים כץ על כוונתו לקיים פגישה עם נציגי המנופאים, המתקיימת בשעה זו ממש. לשכת השר סרבה לבקשת העגורנאים לקיים פגישה פתוחה לתקשורת, או לכל הפחות להקליט את תכניה ולפרסמם במלואם.

הודעת ההתפטרות של המנופאים מביאה לשיא משברי את מצוקת העובדים אשר מרביתם מועסקים באמצעות חברות כוח אדם ללא ביטחון ורצף תעסוקתי. הם מאוימים על ידי החברות הקבלניות כאשר הם מסרבים לעבוד בתנאי בטיחות לקויים, ועבודתם באתרים מופסקת, הם נדרשים לעבוד למשך שעות מופרזות ובלתי חוקיות, וחלק ממשכורתם משולם להם "בשחור" ללא ביטחון משפטי וזכויות סוציאליות.

מתחילת השנה – מדובר ב-30 ימים – נרשמו בענף הבניה 2 הרוגים ו-25 פצועים בינוני עד קשה. רק אתמול בתאונה קשה מאד ברעננה, עובד פלסטיני נפל מקומה שישית באתר לשיפוץ בניין משותף. העובד ממשיך להיות מאושפז במצב קשה בבית החולים מאיר.

> "אני צריכה את הכסף, עבדתי בשבילו, הוא שלי"

למי אכפת מהאנשים שבונים לנו את הבתים ונמצאים בסכנה בגבהים? (צילום: "ארגון מפעילי עגורן צריח")

למי אכפת מהאנשים שבונים לנו את הבתים ונמצאים בסכנה בגבהים? (צילום: "ארגון מפעילי עגורן צריח")

ביום רביעי בשעה 12:00 יקיימו המנופאים הפגנה בגן הוורדים בירושלים. הבוקר, שבוע לאחר שהעגורנאים הכריזו על כוונתם להתפטר, הכרזה אשר גררה עניין תקשורתי רב וחשש לנזקים כלכליים לאתרי הבנייה, הודיעה ההסתדרות על כוונתה להכריז על סכסוך עבודה בענף הבנייה, אם בתוך שבועיים לא ייפתר המשבר. זאת אחרי למעלה משנה שגבתה 48 הרוגים באתרי בניה, בה ההסתדרות לא עשתה דבר כדי לקדם פתרונות להפקרות הבטיחותית במקומות העבודה האלו.

בשנה האחרונה פעלו העגורנאים בשתי חזיתות מאבק: על זכויותיהם כעובדים ובמקביל על בטיחותם ובטיחות העובדים האחרים באתרי הבנייה. בשנים האחרונות ניסו העגורנאים מספר פעמים להתאגד באיגוד מקצועי כדי להיאבק על זכויותיהם כעובדים, אולם מאמצים אלה נכשלו פעם אחר פעם. בשנה האחרונה הם ניסו להתאגד במסגרת ההסתדרות החדשה ולחתום על הסכם קיבוצי עם התאחדות בוני הארץ. המנופאים מפנים אצבע מאשימה לחברות הקבלניות, להסתדרות ולחברות כוח האדם – אשר הודיעו לאחרונה כי יפסיקו לשלם למנופאים חלק ממשכורתם אשר היה משולם עד כה ב"שחור".

למי אכפת מהאנשים שבונים לנו את הבתים ונמצאים בסכנה בגבהים? (צילום: "ארגון מפעילי עגורן צריח")

למי אכפת מהאנשים שבונים לנו את הבתים ונמצאים בסכנה בגבהים? (צילום: "ארגון מפעילי עגורן צריח")

בחזית השנייה פעלו העגורנאים מול שני הגופים האמורים לדאוג לזכויותיהם במשרד העבודה והרווחה – מנהל הבטיחות התעסוקתית (בראשות ורדה אדוארדס) אשר אמור להבטיח את בטיחות העובדים באתרי הבנייה (ומקומות עבודה בכלל), ומנהל הסדרה ואכיפה (בראשות יפה סולימני) אשר אמור לפעול כנגד הפרת זכויות העבודה שלהם, כגון פיטורים בשל התרעות בטיחות, שעות עבודה מופרזות, הלנת שכר. למרות שהעגורנאים פעלו במרץ ולאורך זמן מול המשרד בחודשים האחרונים לא נעשה די.

טענותיהם החמורות יותר נוגעות למנהל ההסדרה והאכיפה, אשר כמעט ולא מטפל בתלונותיהם. מנהל הבטיחות התעסוקתית נקט בשנה האחרונה בצעדים שונים לסייע לעגורנאים בנוגע לבעיות הבטיחות באתרי הבנייה, אולם המשאבים הזעומים העומדים לרשותו – 18 מפקחים על 13,000 אתרי בנייה – אינם מאפשרים קיום פיקוח נאות על הבטיחות באתרים. פניותיה של הקואליציה למאבק בתאונות בניין לשר כץ להקצות למנהל הבטיחות את המשאבים הנדרשים לא זכו לכל מענה.

הקואליציה למאבק בתאונות בניין תומכת במאבקם החשוב של העגורנאים לתנאי עבודה בטוחים והוגנים. אנו תקווה שמאבק זה יישא פרי ויהיה סנונית ראשונה במהלך שיבטיח את זכויותיהם של כלל עובדי הבניין לביטחון תעסוקתי ולתנאי עבודה טובים ובטוחים מצד החברות הקבלניות, להתאגדות כעובדים במסגרת של איגוד מקצועי, ולפיקוח מדינתי נשכני וראוי שיבטיח את בטיחות העובדים ואת זכויותיהם.

הדס תגרי היא מייסדת ומנהלת הקואליציה למאבק בתאונות בניין.

> ההפסד הראשון של טראמפ

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf