newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המרצה הצרפתי ששוחרר: "כל מה שהיה לי זה את גופי וליבי"

אחרי שבית המשפט שחרר את פרנק רומנו, הפרופסור הצרפתי-אמריקני שנעצר ביום שישי בח'אן אל אחמר, הוא שב לפנות בוקר לכפר, שם חיכתה לו קבלת פנים חמה. "כשמישהו סובל בגלל הכיבוש, זאת האחריות של כולם לפעול. לא רק לדבר, אלא לפעול"

מאת:

פרנק רומנו, המרצה הצרפתי-אמריקאי שנעצר ביום שישי בח'אן אל אחמר, שוחרר לפנות בוקר (שני) וחזר לכפר, שם התקבל בתשואות.

לאחר סאגה משפטית מסובכת, במהלכה ניסתה משטרת ישראל למנוע את הבאתו לדיון ובמקום זאת לגרשו ללא שימוע כדין, הוא הובא בראשון בערב לבית המשפט, שם הורתה השופטת חוי טוקר על שיחררו תוך עיכוב ביצוע ההחלטה. בשעות הלילה המאוחרות אמש המשטרה החליטה לא לערער על השחרור. רומנו שוחרר בתחנת מעלה אדומים, ומשם הגיע ישירות לאוהל המחאה בכפר שבו נעצר לפני שלושה ימים.

"כך בחרתי להראות שגם בתוך הכלא ניתן לפעול כדי להפעיל לחץ על הממשלה״. פרנק רומנו אחרי שחרורו, בח'אן אל אחמר (אורן זיו/אקטיבסטילס)

עם הגעתו בשעה שלוש וחצי לפנות בוקר, רומנו התקבל במחיאות כפיים וקריאות שמחה וסיפר בהתרגשות ״אם היו מגרשים אותי, הפחיד אותי רק דבר אחד – שלעולם לא אראה עוד את ח'אן אל אחמר. אם היו שולחים אותי לצרפת לא הייתי יכול לשוב לכאן במשך עשר שנים. תודה לאל אני משוחרר ויכול להמשיך את המאבק ביחד איתכם״, אמר כשהוא פונה לתושבים ופעילים שקמו משנתם כדי לקבל את פניו. ״זו יכולה להיות נקודת המפנה, יש פה מוסלמים, נוצרים ויהודים, וכאן יכולה להיות ההתחלה של סיום הכיבוש״.

״זה היה מאוד ביזארי״, סיפר על ההליך המשפטי שעבר. ״הבוקר (ראשון) הוציאו אותי ואמרו שלוקחים אותי לבית המשפט, אבל במקום לקחת אותי לשם המשטרה לקחה אותי להגירה. פקיד ההגירה אמר שההחלטה כבר התקבלה, שמגרשים אותי״.

על הדיון בעניינו שהתקיים אמש בבית המשפט השלום אמר: ״השופטת כעסה כי המשטרה שיקרה וכי לקחו אותי להגירה במקום לדיון שנקבע, מבלי שניתנה לי ההזדמנות לפגוש את עורכת הדין שלי. השופטת הורתה למדינה להביא אותי מידי לדיון, אבל זה לקח שעות״. לבסוף החליט בית המשפט על שיחררו בערבות, בתנאי שיעזוב את הארץ בתאריך שבו תכנן במקור לעזוב – 25 בספטמבר.

קבלת הפנים לפרנק רומנו בח'אן אל אחמר (אורן זיו/אקטיבסטילס)

רומנו נעצר ביחד עם עוד 5 פלסטינים בעת שחסם בגופו דחפור צבאי שעבד על חסימת דרכי גישה לכפר, לפני תפילת יום השישי בשבוע שעבר. על הסיבה שבה בחר לבלות ימים ולילות בח'אן אל אחמר סיפר ״הגעתי לכפר כי זה המאבק שלי, שלכם, של כולנו, המאבק הפלסטיני לחופש. הם מנסים לדחוף את תושבי ח'אן אל אחמר לגור במזבלה, זהו פשע מלחמה לפי החוק הבינלאומי. אנחנו רוצים שכל העם הפלסטיני, לא רק הבדואים, יהיו חופשיים מהכיבוש הנוראי הזה״.

על חווייתו במעצר סיפר: ״שמו אותי בתא עם עבריינים יהודים. בטיפשותי התחלתי לדבר על ח'אן אל אחמר, הם החלו להכות אותי, במזל הצלחתי לדפוק על דלת התא והסוהרים העבירו אותי לתא אחר״.

בתוך בית הכלא רומנו פתח בשביתת רעב. ״זה הכוח היחיד כדי לספר בעולם מה קורה כאן. כל מה שהיה לי זה את גופי וליבי, כך בחרתי להראות שגם בתוך הכלא ניתן לפעול כדי להפעיל לחץ על הממשלה״.

על החקירה שעבר וההאשמות מצד המשטרה סיפר רומנו: ״הם ניסו להגיד שארגנתי התפרעות, שהייתי אלים, אבל הכל שקרים. הם גם ניסו לשכנע אותי שלבדואים ולפלסטינים אין זכות להיאבק נגד המדיניות הישראלית בשטח סי. זאת ישראל, הם טענו, וישראל יכולה לעשות מה שהיא רוצה״. בתגובה לטענות שהעלו השוטרים, רומנו דיבר על האי חוקיות של ההתנחלויות סביב ח'אן אל אחמר ובכלל בגדה המערבית. ״הם אמרו שבדואים הם נוודים, לא אכפת להם ללכת לפה או לשם, אבל אמרתי להם שזה לא נכון, הם עוברים בין שלושה אזורי מרעה בכל שנה. הם תושבי קבע שרוצים חיים נורמליים״. לדבריו, כשציין בפני השוטרים את העבודה שהפרלמנט האירופי קבע כי פינוי הכפר הוא פשע מלחמה, השוטרים נמנעו מלענות לו.

לשאלה כיצד לדעתו על פרופסורים ומרצים בישראל ובעולם לפעול השיב רומנו: ״מבחינה אינטלקטואלית, אי-אפשר להגיד ׳זה לא קשור אלי׳. כשמישהו סובל בגלל הכיבוש הנורא הזה, זו אחריות של כולם ללמוד על זה, להבין את התרבות הפלסטינית והבדואית ואז לפעול בנושא. לא רק לדבר, אלא לפעול״.

״יש הרבה אינטלקטואלים בישראל ובארה״ב שמקיימים פגישות, ארוחות ערב בין מוסלמים ויהודים, ואחרי זה חוזרים לישובים שלהם וממשיכים באפליה. זה חסר טעם לכתוב מאמרים. you need to walk the walk".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf