newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המשטרה מודה: תושב מז' ירושלים נעצר כדי למנוע ממנו להפגין

לפני חצי שנה נעצר מוחמד אבו חומוס מעיסאוויה שביקש למחות נגד המרתון בירושלים. המשטרה הכחישה כי נעצר כדי למנוע ממנו להפגין אולם כעת, בתגובה לתביעה אזרחית שהגיש בגין כליאת שווא, היא משנה את גרסתה

מאת:

ב-18 במרץ האחרון נעצר מוחמד אבו חומוס, תושב עיסאוויה וחבר בוועדה העממית בכפר. יחד איתו נעצרו שני תושבי עיסאוויה נוספים בחשד למעורבות בהפרות סדר. בשעה ארבע לפנות בוקר באותו היום הגיעו כ-20 שוטרים לביתו של אבו חומוס והוא נלקח לתחנה לחקירה. למרות שניתן היה לזמן אותו לחקירה ללא בעיה. בתחנה אבו חומוס כלל לא נחקר על הפרת סדר כלשהיא.

כבר בעת המעצר טען אבו חומוס כי המעצר בוצע כדי למנוע ממנו למחות נגד "מרתון ירושלים" שנועד להתקיים באותו היום ועתיד היה לעבור במזרח העיר. ולראיה, לאחר שהמרתון הסתיים הוא שוחרר לביתו.

כאשר שאל חוקר בתחנה האם נעצר כדי למנוע להפגין, נאמר לו שזו טענה לא נכונה. גם בדוברות המשטרה דחו לחלוטין את הטענה ומסרו אז לתקשורת כי "השלושה נעצרו בחשד למעורבות בהפרות סדר ללא קשר למרתון".

לאחר המקרה הגיש אבו-חומוס, באמצעות עו"ד איתי מק, תביעה אזרחית נגד המשטרה בגין כליאת שווא ועגמת נפש. כעת מודה המשטרה, בכתב ההגנה שלה, כי למעשה שיקרה בזמנו ואכן אבו חומוס נעצר מתוך מטרה למנוע ממנו להפגין נגד המרתון:

מתוך כתב ההגנה של המשטרה

מתוך כתב ההגנה של המשטרה

בהמשך כתב ההגנה מנסה המשטרה להצדיק את עצמה בטענה כי משמרת המחאה שתכנן אבו חומוס לא תואמה עם המשטרה ולכן חששה המשטרה כי יפר את הסדר. רק שעל פי החוק אין שום צורך לתאם משמרת מחאה כזו עם המשטרה.

> שופטי בג"ץ שוללים את אפשרות המחאה האחרונה של כלואים ללא משפט

הנער א' בעת מעצרו ולצידו הנער המתלונן צילום: מחמוד אליאן

בנו של אבו חומוס נעצר בירושלים המזרחית. צילום: מחמוד אליאן

לא מתמודדים טוב עם גנדי

הרדיפה נגד אבו חומוס לא התחילה באותו מרתון. מזה זמן רב שהמשטרה מנסה למנוע לפעול נגד אחד מהפעילים הבולטים בירושלים המזרחית שבחרו בדרך של מחאה לא אלימה. בשיחה עם שיחה מקומית הוא מספר "אני אזרח פלסטיני שמתנגד לכיבוש. בכל פעם שאני מנסה להתנגד בצורה דמוקרטית לכיבוש המשטרה נוקמת בי. באוגוסט בשנה שעברה חייל של חיל הים תעה והלך לאיבוד בכפר בלילה. ליוויתי אותו לתחנת המשטרה בתחנת הדלק מחוץ לכפר. שם במקום להודות לי, אחד משוטרי מג"ב התקרב אליי וירק עליי". יום לפני המקרה הוכה בנו בן ה-14 של אב חומוס בידי שוטרים לאחר שמתנחל טען כי זה הרביץ לו.

התבנית הזאת של המשטרה וצה"ל שמנסים לדכא מחאה לא אלימה היא לא חדשה. כבר ב-2010 מי שהיה ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, אלוף (מיל') עמוס גלעד אמר כי "אנחנו לא מתמודדים טוב עם גנדי". החודש למשל הואשם, פעיל מחאות עממיות בחברון, עיסא עמרו, בשורה של עבירות מופרכות אשר מהוות רדיפה פוליטית ברורה.

המוטיבציה ברורה, צה"ל והמשטרה מתמודדים בנקל מול אלימות על ידי הפעלת אלימות גדולה יותר, אך אינם מצליחים להתמודד מול מחאות לא אלימות ולכן מפלילים את מארגניהן. בכך הם פותחים פתח רק להתנגדות אלימה, שבתורה מביאה לטענות של ישראל כי לא ניתן להגיע להסדר ולא ניתן להפסיק את שלילת זכויות האדם של הפלסטינים בתואנות ביטחוניות.

צריך לקוות שהתביעה הנוכחית והודאת המשטרה במעצר שווא תביא לכך שהפיקוח על פרקטיקה נלוזה זו יגדל.

> למרות טענות לאכיפה גזענית: המשטרה מסרבת לחשוף נתונים על תיקי הסתה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf