newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הרצחת וגם שקרת? בפרשת כפר כנא המשטרה מתעלה על עצמה בהונאה

ישראלים לא מבינים על מה כל השביתות וההפגנות ביממה האחרונה. אולי זה בגלל שנמאס לנו שאתם לא רק הורגים אותנו, אלא אפילו לא מתביישים לשקר על זה

מאת:

את השבוע החולף ביליתי בכלל באמסטרדם, שם קיוויתי להתנתק ולשכוח מזוועות הגזענות והאלימות הציוניות, ולראות את אייאקס המקומית, אהבת ילדותי, סוף סוף מנצחת קבוצה גדולה בביתה כמו בימיה הטובים, ולטעום קצת נוסטלגיה.

המטרה הראשונה הושגה, השנייה – לא ממש. מסי קרע אותנו די בקלות. ביום המשחק (רביעי שעבר) זכיתי לראות מעצר בזמן אמת: שלושה שוטרים הולנדים קפצו והשתלטו על חשוד בביצוע פשע לא ידוע בתחנה המרכזית. כמה מוזר היה לראות את ההשתלטות השקטה, ללא אלות, טייזרים מסוכנים וכמובן ללא אקדחים שלופים. ההשתלטות על החשוד הייתה כל כך לא אלימה, שאפילו החשוד האזוק לא השמיע קול, כצד בעסקה הגומל לצד השני באותו מטבע.

המקרה הנ״ל היה כל כך רחוק מהמציאות בישראל, כך שמצאתי את עצמי מתאמץ לקשר אותו להווי אצלנו. ״תראו מה זה״, אמרתי לחבריי. ״ועכשיו תדמיינו שדבר כזה היה קורה אצלנו והחשוד היה ערבי״.

שקרים בשגיאות כתיב

לאחר חזרתי לארץ ברבע שעה בלבד התעדכנתי באירועי השבוע החולף. בין כל שלל האירועים האלימים, רק דבר אחד הצליח (עדיין) להפתיע אותי: משטרת ישראל משקרת בצורה כל כך גרועה, שזה מביך. הייתי בטוח שעם כל ניסיון העבר, החבר׳ה בכחול סוף סוף יתמקצעו וילמדו לשקר כמו שצריך. כמה מאכזב.

אתר Arabs48 ריכז את כל ההודעות לתקשורת הערבית לאחר רצח חמדאן (ערבית). ההודעות, שנמסרו על ידי הדוברת לובה סמרי, בערבית עילגת ומביכה כצפוי, מדגימות את נסיונות הטיוח הפתטיים של המשטרה. בהודעה הראשונה בשעה 2:23 בבוקר נמסר תחילה ש״ההרוג בן ה-22 תקף שוטרים בסכין, ולאחר שנורו מספר יריות אזהרה באוויר השוטרים נאלצו לירות בו״.

בהודעה השנייה בשעה 3:27 נמסר שהמשטרה מתגברת את כוחותיה ״עקב מתח רב השורר בין שתי חמולות בכפר״. לא כי זמן קצר לפני כן שוטרים רצחו מישהו נסער, שלא באמת איים עליהם. זהו כנראה פרט שולי.

הלאה. בשעה 9:06 בבוקר המשטרה שוב הוציאה הודעה בה היא טענה שהמתיחות בכפר נובעת ממתח בין שתי המשפחות, וגם בעקבות מות ״הבחור״, למרות ״שנורו יריות אזהרה באוויר טרם פציעתו״.

> מעזה ועד כפר כנא – הכל בסוף חוזר לביבי

בשעה 10:46, לאחר פרסום סרטון הווידאו שבו כל עיוור יכול לראות שאת השוטרים לא ממש עניין  לירות יריות אזהרה באוויר, המשטרה שיחררה הודעה בה נאמר כי היא עדיין פרוסה בכוחות גדולים בכפר עקב ״הסכסוך בין שתי המשפחות הגדולות וגם עקב מות הבחור בן ה-22״. המשטרה אף ציינה שהיא תמשיך במעשי הגבורה של בחוריה המצוינים ״בנחישות רבה כנגד כל אדם או גורם כלשהו הבוחר בדרכים אלימות״.

באותו זמן, לפי Arabs48, ההודעות לתקשורת העברית שמו דגש על נסיונותיה של המשטרה לסיים את הפרעות ולהשליט סדר בכפר הערבי הפרימיטיבי.

בשל העובדה שרוב קוראי טקסט זה אינם קוראי ערבית ולא יכולים לראות את עילגות הטקסטים המשטרתיים עם טעויות הדפוס והתחביר הרבות, אין טעם לעמוד על חובבנותה של המשטרה מבחינה זו, אלא רק על חובבנותה הטייחנית. חלאס כבר. רוצים לטייח? תלמדו לעשות את זה כמו שצריך.

למה הם שובתים?

מה חשבו להם במשטרה, שאת הווידאו אף אחד לא יראה? שאנשים לא יראו שחמדאן נסוג עם פתיחת דלת הסוואנה, ושהשוטר הרוצח ירה לו בפלג גופו העליון במטרה להרוג, ולאחר מכן גרר (במקום להרים) ביחד עם חבריו את חמדאן כאילו היה שק תפוחי אדמה? שאף אחד לא ישים לב לעוד ניסיון טיוח שטחי של המשטרה, ששמרה את הדיבורים על מח״ש (מחלקה לחיפוי שוטרים) רק לאחר שנתפסה בערוותה?

לא נכון להגיד שבכירי הממשלה ״מתירים את דמם של הפלסטינים״, כמו שנכתב במקומות אחרים. לביטוי הנ״ל, למרות שליליותו המוסרית, יש קונוטציה סטרילית משהו, ותאמינו לי שאין שום דבר סטרילי בשר הקורא לשוטריו לוותר על הרשות השופטת ופשוט לרצוח אנשים בעצמם. זהו לא ״שר״ לביטחון פנים, זהו ״הסנדק״ לביטחון פנים. רק במקומות מעוותים מוסרית כמו ישראל (או סיציליה), כל כך הרבה אנשים חסרי כישורים וחסרי מצפן מוסרי יכולים להגיע לעמדות כל כך בכירות.

הציבור הישראלי לא מבין מדוע הפלסטינים בישראל שובתים או מפגינים. כמה חבל שאין ביכולתכם להבין את פשטות העניין: ממשלת ישראל התירה למשטרתה לרצוח פלסטינים ברחובות, ולאחר מכן עוד לזלזל בנו ולשקר בצורה כל כך בוטה. על זה לא נפגין ולא נשבות? כולנו רואים את פשעם הנתעב של השוטרים המרצחים, ויודעים היטב מי מתיר להם לבצע כאלה זוועות.

ואתה ח׳יר, נוח על משכבך בשלום. שמך מצטרף לאלפי קורבנות הציונות באדמות 48׳, מזרח ירושלים, הגדה ורצועת עזה.

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+.

> יש דין ליועמ"ש: "דגל שחור מתנוסס מעל הוראת אהרונוביץ'"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf