newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מאות הפגינו בת"א: דורשים לחקור את הרג המפגינים בעזה

כ-500 המפגינים מול מצודת זאב קראו לעצור את ההסלמה ולקדם פתרון של שלום. ח"כ תומא-סלימאן: "ממשלת הפושעים הכינה את הקרקע לטבח וירתה בלי למצמץ על אזרחים, על ילדים על נשים שחיפשו את החירות שלהם". במקביל הפגינו עשרות ביפו

מאת:

הפוסט נכתב בשיתוף עם יהושע (ג'וש) לייפר

כחמש מאות אנשי ונשות שמאל הפגינו היום מול מצודת זאב בתל אביב, בקריאה "לעצור את ההסלמה בעזה ובעוטף עזה, ולקדם מיד פתרון של שלום ישראלי-פלסטיני". הם החזיקו שלטים עליהם נכתב "לעצור את האש", וקראו לפתוח בחקירה של ההתנהלות שהובילה להרג המפגינים הבלתי חמושים. במקביל הפגינו כמה עשרות ביפו מול בית הדין הצבאי.

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת, חד"ש) אמרה בנאומה במהלך ההפגנה: "בזמן שהתכוננו חברינו היהודים לחגוג את חג החירות יצאו העזתים לחפש את החירות שלהם, החירות מהכיבוש, החירות מהמצור, החירות מכל ניסיונות הדיכוי וההשפלה, ומה חיכה להם במקביל? ממשלת ביבי-ליברמן. ממשלת הפושעים שהכינה את הקרקע לטבח וירתה בלי למצמץ על אזרחים, על ילדים על נשים שחיפשו את החירות שלהם". תומא הוסיפה: "אנחנו כן רוצים פתרון אבל קודם כל רוצים את החירות לעם הפלסטיני מהכיבוש המתמשך, רוצים שאזרחי מדינת ישראל ישתחררו מעוול הכיבוש, ישתחררו מתשלום מחיר הדמים".

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) אמר: "האם ירי צלפים על מפגינים יביא שקט לדרום? ההפך הוא הנכון, אלימות גוררת אלימות. ירי גורר ירי. השקט יבוא רק אם במקום להשקיע 50 מיליארד שקל במכשול בין עזה לישראל, מכשול שסופו להתמוטט, ישקיעו את הכספים האלו בשיקום רצועת עזה".

> אנשים יוצאים להפגין וחוזרים בתכריכים. לנו אסור לשתוק

חמש מאות מפגיני שמאל מול מצודת זאב בתל אביב, במחאה על הרג המפגינים בגבול עזה. (צילום: אלון-לי גרין, עומדים ביחד)

חמש מאות מפגיני שמאל מול מצודת זאב בתל אביב, במחאה על הרג המפגינים בגבול עזה. (צילום: אלון-לי גרין, עומדים ביחד)

סוף פטישי, חבר הנהגה בתנועת "עומדים ביחד" שהובילה את ההפגנה אמר: "התקווה והייאוש שניהם בהישג יד והכוח לבחור נמצא בממשלת ישראל ואם הממשלה בוחרת באלימות אנחנו האזרחים חייבים לעצור איתה. אנחנו חייבים להחזיר את התקווה לרחובות ולדרוש שלום".

אופיר כלפה, תושב שדרות פעיל מרצ וביוזמת "תקווה ולא מלחמה", דיבר גם הוא במהלך ההפגנה. כלפה פתח ואמר "אני חייב להגיד את המובן מאליו: כל תושבי שדרות ועוטף עזה רוצים שלום, בטחון, שגשוג אזורי ופרנסה. ימנים, שמאלנים, מזרחים, אשכנזים – כולם. אי אפשר לנכס את החתירה לשלום".

כלפה אמר: "צריך להיות בת יענה כדי לחשוב שהסגר על עזה והמשבר ההומניטרי לא הולך להתפוצץ לכולנו בפנים. הוויכוח מי יותר אשם חמאס, ממשלת הימין או מצרים לא עוזר לפתור שום בעיה ורק עוזר להרבות סכסוך ומריבה בינינו.

"הכיוון ברור ואומרים אותו כולם כבר שנים. ראשי מערכת הבטחון, ראשי הרשויות בעוטף עזה, פעילים פטריוטים בשטח ואפילו שרים בקבינט הבטחוני. את הרצועה צריך לשקם. את המשבר ההומניטרי חובה לעצור. צריך לקדם הסדר עם עזה, הקמת נמלים ימיים ואוויריים ופיתוח כלכלי. בעזה זורם ביוב ברחובות, יש חשמל רק כמה שעות ביום, אין תרופות בבתי החולים ויש אבטלה מטורפת. צריך להכניס עובדים מעזה לחקלאות בעוטף ולשפר את מצבם תוך כדי הקלה על המצוקה.

"אנחנו כפטריוטים צריכים לברך על הפגנות, זה עדיף על טילים. את הבטחון צריך לשמור אבל אסור לירות במי שלא מהווה סכנה".

כלפה סיים בקריאה לפעילי השמאל: "לחברי בשמאל אני קורא לבוא לשדרות, לבוא לעוטף עזה. אנחנו עומדים שם נגד המלחמה הבאה כל שבוע. את ההתנגדות נוביל בשטח ובדרום, לא מול משרדים ריקים בקינג ג׳ורג׳. זה הרגע להוביל את המדינה לכיוון אחר, להיפתח לרעיונות חדשים ולהנהגה אחרת".

> מסר ממארגני צעדות השיבה בעזה: "רוצים לחיות בשלום עם הישראלים"

חמש מאות מפגיני שמאל מול מצודת זאב בתל אביב, במחאה על הרג המפגינים בגבול עזה. (צילום: אלון-לי גרין, עומדים ביחד)

חמש מאות מפגיני שמאל מול מצודת זאב בתל אביב, במחאה על הרג המפגינים בגבול עזה. (צילום: אלון-לי גרין, עומדים ביחד)

כמאה מפגינים התאספו בחיפה המוצאי שבת לצעדת מחאה על הרג המפגינים. 31 במרץ 2018 (צילום: יואב חיפאווי, הבלוג "חיפה החופשית")

כמאה מפגינים התאספו בחיפה המוצאי שבת לצעדת מחאה על הרג המפגינים. 31 במרץ 2018 (צילום: יואב חיפאווי, הבלוג "חיפה החופשית")

בין המפגינים היה גם ח"כ דב חנין שאמר ל"שיחה מקומית": "אנחנו דורשים חקירה של כל מה שקרה ברצועת עזה. התמונות האיומות שהגיעו משם של מפגינים שנורו באש חיה הן תמונות שמחייבות חקירה. גם הפקודות מחייבות חקירה יסודית. אבל אנחנו לא מסתפקים רק בחקירה, אנחנו דורשים שינוי של המדיניות ושינוי כיוון. אי אפשר להמשיך ולהתעלם מהמצוקה הנוראית בעזה. אי אפשר להתעלם מזה שבעזה אנשים חיים בכלא ענקי, סגורים בעוני, באבטחה, בלי מים לשתיה. אי אפשר לחשוב שכששם המצב יהיה כל כך קטסטרופלי בישראל המצב יוכל להמשיך להיות רגיל".

גם יו"ר הכנסת לשעבר אברום בורג הגיע להפגנה. הוא הסביר ל"שיחה מקומית" מדוע הגיע להפגנה: "מה שקורה היום בעזה מהצד השני של הגדר זאת הזדמנות יוצאת דופן. אלפים, עשרות אלפים, אולי אפילו למעלה מזה, מוחים מחאה לא אלימה, אזרחית. ומהצד השני של הגדר, הצד שלנו, עומדת ישראל ויש לה רק יד אחת, יש לה רק את יד הנשק. לא מסוגלת, לא מבינה, לא שומעת, לא קשובה, ליד הלא אלימה. ומה שההפגנה הזאת עושה – היא שולחת מסר לתוך החברה הישראלית, אבל גם מעבר לה – לא כולנו ממשלת ישראל. לא כולנו חושבים שאלימות היא הפתרון היחיד. יש כאם מספיק אנשים שרוצים ומוכנים לתת סיכוי להידברות".

ההפגנה היא התארגנות משותפת של שורה של ארגונים: תנועת עומדים ביחד, קול אחר, לוחמים לשלום, שלום עכשיו, פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני, תקווה במקום מלחמה, מרצ, חד"ש-ת"א, שוברים שתיקה, זזים, קואליציית נשים לשלום, גוש שלום, ומחסום-ווטש.

"כולנו עזה"

במקביל התקיימה משמרת מחאה בכיכר חאג' כחיל ביפו בה לקחו חלק עשרות פעילים ופעילות. הם אחזו בתמונות ההרוגים, וקראו להסיר את המצור ואת הכיבוש. "המתקפה כנגד פעולה שהוכרזה מראש כפעולה לא-אלימה היא פשע נגד האנושות והפרה של זכויות הפלסטינים לתבוע את סוף המצור ואת זכותם לשוב", אמרו מארגני ההפגנה. במהלך ההפגנה שהתקיימה ליד "הבית הירוק" בו ממוקם בית דין צבאי, טיפס אחד המפגינים על חומת "הבית הירוק" ותלה עליו דגל פלסטין. שוטרים שהגיעו למקום הסירו את הדגל והחזירו אותו למפגינים. מאוחר יותר יצאו המפגינים לצעדה ברחובות יפו.

> צעדת השיבה בעזה: אש חיה על עשרות אלפי מפגינים. לפחות 14 נהרגו

משמרת מחאה בעקבות הטבח במפגינים בגבול עזה. 1 באפריל 2018 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

משמרת מחאה בעקבות הטבח במפגינים בגבול עזה. 1 באפריל 2018 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מפגין תולה דגל פלסטין על בית הדין הצבאי, "הבית הירוק" ביפו, במהלך משמרת מחאה בעקבות הטבח במפגינים בגבול עזה. 1 באפריל 2018 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מפגין תולה דגל פלסטין על בית הדין הצבאי, "הבית הירוק" ביפו, במהלך משמרת מחאה בעקבות הטבח במפגינים בגבול עזה. 1 באפריל 2018 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

משמרת מחאה נוספת התקיימה אתמול בערב (שבת) גם בחיפה. כמאה פעילים פלסטינים, ולצדם גם כמה יהודים התכנסו ביוזמת "חראק חיפה". במושבה הגרמנית במחאה על הטבח במפגינים בלתי חמושים. המפגינים נשאו דגלי פלסטין, ושלטים בערבית, עברית ואנגלית עליהם נכתב "הירי במפגינים הוא פשע מלחמה", "כולנו עזה". משם הם יצאו לתהלוכה ברחובות העיר כשהם קוראים "ברוח ודם נפדה את עזה", ולתושבי להתעורר ולהגן על תושבי עזה.

לפחות 15 פלסטינים נהרגו, ומעל ל-1200 נפצעו, רובם מפגיעות ירי (מעל ל-750), במהלך יום שישי האחרון בו התקיימו צעדות השיבה על גבול עזה. מארגני ההפגנות העבירו שוב ושוב מסרים כי הם מתכננים מחאה לא אלימה, לא מתכננים לפרוץ את הגדר ומבקשים להעביר מסר של שלום, אולם אלו נפלו על אוזניים ערלות. מכונת התעמולה של הצבא הצליחה למצב – בעיני התקשורת ודרכה גם בעיני הציבור הישראלי – את ההפגנות כמובלות על ידי חמאס, את המפגינים כטרוריסטים, ואת עצם הכוונה שלהם להפגין כאלימה מראש. ישראל הגיבה למסרים הבלתי אלימים בדרך היחידה שהיא מכירה – הכנות למלחמה, איומים והפחדות.

ביום שישי החיילים ירו אש חיה, בדיוק בהתאם לפקודות שקיבלו מראש, על המון של עשרות אלפי מפגינים בלתי חמושים שהתפרסו בחמישה מוקדים לאורך הגדר. הם ירו במי שהוגדרו כ"מסיתים מרכזיים", ובמי שהקרב לגדר. רק בתקרית אחת טען הצבא כי הגיב בירי לאחר ששני פלסטינים ירו לעבר חיילים. בשאר המקרים לא נטען אפילו על ידי הצבא שההרוגים או הפצועים סיכנו חיילים, אזרחים או כל אדם אחר. צריך להגיד את זה שוב: האנשים שנורו בהפגנות לא נורו בגלל שהם סיכנו מישהו או בגלל שהם נהגו באלימות, הם גם לא נורו כי הם ניסו לפרוץ את הגדר. הם נורו כי הצבא הגדיר מראש שמי שיעבור קו מסוים לעבר הגבול, יירה. כי מי שיראה להם בולט מידי – דמו בראשו.

> היינו אמורים לזהות את ה"מסית מרכזי" בין אלפי מפגינים ולירות לו ברגלים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf