newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אלפי מבקשי מקלט הפגינו בת"א: לא לחוק גזל השכר

כ-3,000 עובדים מחו על ניכוי 20 אחוז משכרם החל ממאי. "חוק הפיקדון" הוא חלק מניסיון של המדינה לעודד "עזיבה מרצון" של מבקשי מקלט. תושבת דרום תל אביב בהפגנה: קיצוץ בשכרם ייפגע בכל השכונות שלנו

מאת:

כ-3,000 מבקשי מקלט מסודן ואריתריאה, ועמם כמאתיים ישראלים תושבי דרום תל אביב, מסעדנים שמעסיקים מבקשי מקלט ופעילי זכויות אדם, צעדו במוצ"ש לאורך שדרות רוטשילד בת"א במחאה נגד חוק הפיקדון. המפגינים קראו "זכויות עובדים – גם לפליטים", "אנחנו פליטים – לא עבדים", ועוד.

חוק הפיקדון, שנכנס לתוקף באחד במאי, מחייב מעסיקים לנכות 20 אחוז משכרם של מבקשי המקלט ולהעביר את הסכום לקרן מיוחדת. מבקש מקלט ששכרו נוכה יקבל את הכסף רק אם וכאשר יעזוב את הארץ. יוזמי החוק לא הסתירו את הכוונה הברורה להשתמש בגזל השכר הזה כתמריץ, במטרה לעודד מבקשי מקלט – שהמדינה מודה שאסור לה לגרש ושזכותם לחיות כאן ולעבוד כאן – לעזוב. הניכוי החדש נוסף על אגרה נפרדת שמשלמים מעסיקים על העסקת מהגרי עבודה ומבקשי מקלט.

> בתמונות: מאות התכנסו בנווה שלום לציון חמישים שנות כיבוש 

הפגנת מבקשי מקלט נגד חוק הפיקדון בתל אביב (יותם רונן / אקטיבסטילס)

הפגנת מבקשי מקלט נגד חוק הפיקדון בתל אביב: הצעדה ברוטשילד (יותם רונן / אקטיבסטילס)

עם הגעת המפגינים לכיכר הבימה התקיימה שם עצרת מחאה. מרב ברזילי, הבעלים של מסעדת "משק ברזילי" בנווה צדק, דיברה על יחסים ארוכי שנים וקרובים בינה לבין עובדיה האריתראים. "בחודש האחרון גילינו לתדהמתנו שאנחנו צריכים להכניס יד לכיס של העובדים שלנו, שהם מסורים לנו ואנחנו להם, ולקחת להם עשרים אחוז מהמשכורת. המדינה לא יכולה לגרש אותם, אבל היא מצפה שאנחנו, המסעדנים, נעשה את העבודה המלוכלכת ונפגע בהם. אני אמורה ללכת לעובדת שמקבלת 5,000 שקל, לקחת לה כסף ולתת לה רק 3,500? אנחנו מבקשים שבג"ץ יפסול את החוק הלא חוקי הזה", סיכמה ברזילי, בהתייחס לעתירה התלויה ועומדת נגד החוק.

"אני אמא לשלושה ילדים, ומשלמת שכר דירה, אוכל, נסיעות ועוד, ואני פשוט לא יודעת מה לעשות", אמרה בנאומה עדן טספמרים, מהמרכז לנשים אריתראיות. "זה פשוט לא מספיק הכסף הזה, ואני לא יודעת לאן ללכת. אבל אני לא אעזוב את ישראל".

בהפגנה היו גם פעילים מתושבי דרום תל אביב וקבוצת "כוח לקהילה", המשותפת לתושבים ותיקים ולמבקשי מקלט. זהבה אקנין, תושבת דרום העיר, אמרה שקיצוץ בשכרם של מבקשי המקלט יוביל להידרדרות בתנאי החיים של כל תושבי דרום העיר, לפגיעה בילדים שנולדו כאן ובשכונות שלמות.

> אלפיים מפגינים צעדו בכפר קאסם במחאה על הרג תושב העיר

הפגנת מבקשי מקלט נגד חוק הפיקדון בתל אביב (יותם רונן / אקטיבסטילס)

משפחה של מבקשי מקלט בהפגנה בכיכר הבימה (יותם רונן / אקטיבסטילס)

הפגנת מבקשי מקלט נגד חוק הפיקדון בתל אביב (יותם רונן / אקטיבסטילס)

הפגנת מבקשי מקלט נגד חוק הפיקדון בתל אביב (יותם רונן / אקטיבסטילס)

"המטרה של החוק היא להפוך את השכונות לאזורי אסון ולאמלל אתכם עד שתעזבו", פנה לקהל גם עו"ד עודד פלר, מהאגודה לזכויות האזרח. "ממשלת ישראל יודעת שאסור לה לגרש אנשים לסודן ואריתריאה, מהדיקטטורות הנוראות באפריקה, והיא לא מגרשת. אבל היא משאירה אנשים בלימבו: לא מגרשים, אבל לא נותנים זכויות או מעמד. לא מגרשים, אבל גורמים לאנשים לרצות לעזוב. כבר עשר שנים שמבקשי המקלט נמצאים איתנו, והגיע הזמן לומר: מדינת ישראל היא מדינה חזקה, והיא יכולה להתמודד עם מבקשי מקלט כמו מדינות אחרות. היא חייבת להכיר בכך שלא מעט לא יעזבו את הארץ, גם עם חולות והחוק החדש. צריך לתת מעמד לפליטים, זכויות סוציאליות, ביטוח בריאות ואפשרויות עבודה בכל הארץ. צריך להפסיק עם התפיסה שככל שרע לכם, לנו טוב יותר. להיפך. כשלכם טוב, טוב לכולנו".

בצד אחר של כיכר הבימה התקיימה במקביל הפגנת נגד של "החזית לשחרור דרום תל אביב", "אם תרצו" ואחרים. בהפגנה קראו קריאות גנאי נגד "מסתננים ושמאלנים", והביעו תמיכה בחוק הפיקדון ובגירוש מבקשי המקלט. במסגרת ההפגנה נאמו גם אנשים שהם או קרובי משפחת איבדו את עבודתם לטובת מבקשי מקלט. בתגובה לקריאות מבקשי המקלט, שמחו על כך שאי אפשר לחיות מ-3,500 שקל לחודש (שכר המינימום מינוס 20 אחוז) אמרו אלה: "איך אנחנו נסגור את החודש אם פיטרו אותנו בגלל המסתננים?"

שתי ההפגנות נגמרו כשפעילים משני צדי הגדר החוצצת בין ההפגנות צעקו אלה לעבר אלה, באמצע כיכר הבימה: "העם דורש צדק חברתי", והתכוונו לדברים שונים לגמרי. קצת רטרו קיץ 2011.

> פה חשדתי: כשטוקבקיסטים דואגים ללהט"ב פלסטינים

הפגנת הנגד: לתמיכה בגירוש מבקשי מקלט ובחוק הפיקדון (יותם רונן / אקטיבסטילס)

הפגנת הנגד: לתמיכה בגירוש מבקשי מקלט ובחוק הפיקדון (יותם רונן / אקטיבסטילס)

הפגנת מבקשי מקלט נגד חוק הפיקדון בתל אביב (יותם רונן / אקטיבסטילס)

 

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf