newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מצאו את ההבדלים: הקרב בין הציונות הדתית לאליטת "הארץ"

דברי הבלע של יוסי קליין בהארץ ניסו לחפות על האמת הפשוטה על אליטת "הארץ" והציונות הדתית - מדובר בתאומים זהים מידי, ופחד מפני האדוק"ל שמאיים להחליף את האחוס"ל

מאת:

כותבת אורחת: אור סרי

קראתי את טורו המדובר של יוסי קליין ב"הארץ", ופיהקתי. שוב דברי בלע של האליטה על קבוצה אחרת. מה כבר חדש? קראתי שוב כדי לנסות ולהבין על מה המהומה, והבנתי שהפעם האליטה מלכלכת על האליטה, על בשר מבשרה, מתוך פחד עמוק וגלוי. אני יכולה להבין את הפחד, הדתיים הלאומיים אכן מסוכנים – אך בראש ובראשונה להגמוניה האשכנזית החילונית, שהם כל כך דומים לה. אם בישראל מזהירים ממלחמת אחים, הרי שהטור הזה מצית מלחמת תאומים.

קליין ועורכי עיתון הארץ, שקראו את המאמר ואישרו את פרסומו, ודאי הרגישו חתרנים ואמיצים ללכלך בעיתון על המגזר החזק במדינה. ליתר דיוק, המגזר השני הכי חזק במדינה, אחרי המגזר שהם עצמם חלק ממנו, ההגמוני, שבהיותו כזה – הוא שקוף.

> כשליאור שליין יצא גזען יותר מחבר הכנסת מיקי זוהר

אליטה חדשה: תלמידי ישיבה דתיים לאומיים מירושלים (צילום: יוסי זמיר, פלאש90)

אליטה חדשה: תלמידי ישיבה דתיים לאומיים מירושלים (צילום: יוסי זמיר, פלאש90)

אין למגזר הזה שם ברור ומוגדר כמו "דתיים לאומיים", "חרדים", "ערבים”, “מזרחים” או “אתיופים”. מגזר ברירת המחדל, היחיד ששייך, זה שבנה את המדינה ומאז מתלונן תדיר שגונבים לו אותה, ושרק באקדמיה העזו לתת לו שם, לא קליט במיוחד – “אחוס”לים” – אשכנזים, חילונים, ותיקים, סוציאליסטיים, לאומיים. או בלשון עממית יותר, “שמאלבן”.

האחוס"ל שמפחד מהתעתיק המדוייק שלו: האדוק"ל

המגזר ההגמוני מפחד. יש חשש אמיתי שאשכנזים, חילונים, ותיקים, סוציאליסטיים, לאומיים יוחלפו על ידי תאומיהם האשכנזים, דתיים, ותיקים, קפיטליסטים, לאומיים. שמאלבן, שבמהותו הוא ימין מתון שחש צודק ומוסרי, יוחלף בימין קיצוני שחש צודק ומוסרי. המילייה האחוס”לי יוחלף במילייה אדוק”לי. ממש הבדל תהומי.

קליין אמנם מטיח טענות שיש בהן לא מעט אמת, אבל הוא אינו רואה את הדבשת של עצמו, כיוון שטענותיו נכונות גם לגבי הדתיים הלאומיים וגם לגבי השמאלבן. גם אלו וגם אלו, כפי שנכתב במאמר, “לא יקראו לחסרי דיור לגור בבתים היפים שבנו. הם לא רוצים אותם שם. הם האליטה, ואליטה לא רוצה שכנים כאלה לידה”. המנהיגים הפוליטיים של שתי הקבוצות הם “מופת ליהירות מתנשאת, צדקנית, זחוחה ובורה”.

קליין צודק חלקית כשהוא אומר ש”האליטה השתנתה, אבל לא השיטה: אשכנזים למעלה, מזרחים למטה”. הוא מתכוון כמובן לאותה שיטה שיושמה גם בממשל השמאלבן של מפא”י (ועד היום מתוחזקת על ידי ממשלות ישראל הימניות), וגם בבתי הספר הממלכתיים-דתיים שנשלטו על ידי המפד”ל. הוא טועה רק בתחילת המשפט – האליטה לא השתנתה, היא רק חבשה כיפה ועדכנה את משנתה הכלכלית. שינוי קל. היא עדיין מורכבת מגברים אמידים ומיליטריסטים, קצינים לשעבר, שהרגו הרבה ערבים (לא מחבלים, כי מה כבר ההבדל) – הדתיים יתגאו בכך, החילונים קצת פחות. אולי הם יתגאו יותר בבן הדוד שמתנדב בשוברים שתיקה, או באחיינית הסרבנית.

עוד הבדל קל בין האליטות הוא שלחילונים יש עבר או הווה בקיבוץ, וכשהם רוצים לדעת מה קורה בדור הצעיר הם יבדקו בקומונות של השומר הצעיר. לדתיים, לעומת זאת, יש עבר או הווה בהתנחלות, וכדי לדעת מה חושבים הצעירים, הם יבדקו במכינה בעלי. גם אלו וגם אלו רואים עצמם כאליטה נעלה, שמעליה רק אחד, שלו היא סוגדת – אלוהים או אירופה. העליונות של האליטה מוצדקת כחלק מהעליונות של האדם (הגבר) היהודי שתוקפה מאלוהים (שגם הוא גבר), או כחלק מהעליונות של האדם (הגבר) האירופי, שתוקפה מההחלפה של אלוהים בדמותו שלו עצמו.

מחלוקת בין החברים הכי טובים כואבת יותר ממחלוקת בין סתם חברים, ובמשפחה, אלו שהכי דומים, רבים בעוצמות הכי חזקות. כך גם בהתקוטטות הנוכחית. וכמו שני פטריארכים אחרים, לשעבר חברים הכי טובים, שמתקוטטים עכשיו – טראמפ ופוטין, אין לנו אלא לקוות שאת הריקושטים לא נספוג אנחנו, כל השאר – נשים, מזרחים, ערבים, עניים. עד שהאליטות יתחלפו באמת.

אור סרי היא הייטקיסטית, עוסקת במדיניות מגדרית ופעילה חברתית.

> מה עומד מאחורי ההאשמות החוזרות נגד עמיר פרץ בקיום "מפקד ארגזים"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf