newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הכנסת יצאה לפגרה, הסכם הרוטציה ברשימה המשותפת עדיין תלוי באוויר

ארבע המפלגות ברשימה המשותפת עדיין לא הצליחו להגיע לעמק השווה באשר לביצוע הסכם הרוטציה שאמור היה להעניק לרע"מ ולבל"ד נציג נוסף בכנסת ממחצית הקדנציה. שני ח"כים הגישו את התפטרותם לוועדת ההסכמה, אך הסיפור עדיין רחוק מסיומו. האם בסוף חד"ש תעשה רוטציה עם עצמה?

מאת:

מושב הקיץ של הכנסת הסתיים אתמול (רביעי) מבלי שמומש הסכם הרוטציה ברשימה המשותפת.

כזכור, על פי ההסכם שנוסח עם התגבשותה של הרשימה המשותפת, במחצית השנייה של קדנציית הכנסת מקומות 12 ו-15 אמורים היו להתחלף רוטציה בין תע"ל לרע"ם, ומקומות 13 ו-14 בין חד"ש לבל"ד, כך שבמחצית השנייה של הקדנציה יגדל מספר חברי הכנסת של בל"ד ורע"ם משלושה לארבעה.

עם פרישתו של גטאס בעקבות פרשת הברחת הניידים לכלא, הושבע במקומו הבא בתור במפלגה, ג'ומעה אזברגה (מקום 14 ברשימת המשותת לכנסת). בעקבות זאת עלו טענות מצד גורמים במשותפת כי היות ואזברגה הוא שהיה אמור להחליף את עבדאללה אבו מערוף מחד"ש במסגרת הרוטציה, ובינתיים כבר החליף את גטאס, אין הכרח שבל"ד תכניס נציג רביעי למחצית השנייה של הקדנציה – ואילו בבל"ד טוענים כי המהות הברורה של ההסכם היא שבמחצית השניה של הקדנציה יהיו לבל"ד ארבעה חברי כנסת, ועל כן כעת, משאזברגה החליף את גטאס, אמורה להיכנס הבאה בתור ברשימת המפלגה, ניבין אבו רחמון, הממוקמת במקום ה-19 ברשימה לכנסת. כדי לכבד את ההסכם ולהבטיח את נוכחותה של חברת כנסת רביעית מבל"ד, צריכים שלושת המועמדים שהוצבו במקומות ה-16 עד ה-18 לפנות לכנסת ולבקש את הסרת מועמדותם (ח"כ מחד"ש, ושלושה מועמדים מרע"ם, חד"ש ותע"ל).

רוטציה בין חד"ש ל…חד"ש?

למרות שהמשבר סביב פרשנות הסכם הרוטציה הסתמן כבר עם התפטרותו של גטאס לפני למעלה מארבעה חודשים, ולמרות שהתאריך המקורי למימוש הרוטציה נקבע ל-17 ביולי ושונה לאחר מכן ל-25 ביולי, ארבע המפלגות השותפות לא הצליחו לפתור את המשבר והכנסת יצאה לפגרה מבלי שהושגה התקדמות משמעותית כלשהי במהלך החודשים הללו.

פרישתו של גטאס לא אמורה בכל מקרה להשפיע על החלק בהסכם הנוגע לרוטציה בין תע"ל לרע"מ; עיקר המחלוקת הוא סביב החלק השני, הנוגע לחילופי הח"כים בין חד"ש לבל"ד. מאז פרוץ המחלוקת, עמדתן של בל"ד ושל התנועה האסלאמית היתה ברורה: ההסכם מבטיח לבל"ד נציג/ה רביעי/ת במחצית השניה של הקדנציה, ועל כן על המועמדים במקומות 16-18 ברשימה למשוך את מועמדותם כדי לאפשר את כניסתה של אבו רחמון לכנסת. התנועה האסלאמית הודיעה על התחייבות חד משמעית למשוך את מועמדותו של אבראהים חג'אזי, מקום 16 ברשימה לכנסת, כדי לאפשר זאת.

ההתפתחות היחידה שחלה במהלך החודשים הללו היא שהשבוע הפקידו אוסמה סעדי (תע"ל) ועבדאללה אבו מערוף (חד"ש) את התפטרותם מהכנסת לידי ועדת ההסכמה המלווה את הדיונים בין ארבע המפלגות. כעת, כדי שהמהלך יושלם, עליהם להפקיד את מכתבי ההתפטרות גם לכנסת עצמה, והמועמדים במקומות 16-18 צריכים למשוך את מועמדותם. למרות שמדברי גורמים שונים בחד"ש בחודשים האחרונים מפורשות השתמע שהמפלגה לא מחוייבת לכניסתה של אבו רחמון, עמדתה הרשמית של המפלגה היא מחוייבות להסכם, רק לא ברור באיזו פרשנות. תע"ל, רשימתו ל אחמד טיבי, נקטה גם היא במדיניות העמימות. למרות שעקרונית המפלגה התחייבה לביצוע ההסכם לפי מתווה בל"ד ורע"מ, לפי דיווח של האתר ערב48 מאתמול היא מתנה את ביצוע חלקה בהסכם במימוש "החבילה הכוללת" וטרם התחייבה למשיכת מועמדותו של ואיל יונס, זאת בכדי להפעיל לחץ על חד"ש למלא את חלקה בהסכם.

בהעדר אמירות חד משמעיות, הספקולציות לגבי התנהלותן של תע"ל וחד"ש מעלות כמה אפשרויות. אחת מהן, למשל, היא שעם ההתפטרות של סעדי ואבו מערוף וכניסתו לכנסת של סעיד אלח'רומי במקום סעדי, ולאחר שאבראהים חג'אזי מהתנועה האסלאמית ימשוך את מועמדותו כפי שהבטיח, המועמד הבא של חד"ש, יוסף עטאונה, יסרב למשוך את מועמדותו ויכנס לכנסת במקומו של אבו מערוף, כלומר שחד"ש תעשה רוטציה עם עצמה. זה אולי נשמע הזוי, אבל לא לגמרי בלתי אפשרי: במספר ראיונות שנתן לאחרונה מזכ"ל חד"ש, מנצור דהאמשה, הוא אמר כי סוגיית משיכת המועמדות לא עלתה כלל עד כה במוסדות המפלגה.

> לאיים, לצמצם ולהרוס: הבדואים מול מפעל הנישול של ישראל

בכל יום שעובר הקרע הולך ומעמיק. הרשימה המשותפת בימים טובים יותר (אכרם דרווישי / אקטיבסטילס)

המשבר יחכה

המחלוקת סביב הסכם הרוטציה הציתה בחודשים האחרונים דיונים סוערים ברשתות הערביות, וחרדה אמיתית להמשך קיומה של הרשימה המשותפת. למרות שהגורמים הרשמיים בהנהגת בל"ד הקפידו לשמור על טונים מתונים ולהנמיך את גובה הלהבות בחודשים האחרונים, פעילים במפלגה מבטאים מידה לא מבוטלת של כעס על הסחבת המכוונת במימוש ההסכם. כך, למשל, כותב חבר הלשכה הפוליטית של בל"ד, ח'אלד ענבתאווי, בעמוד הפייסבוק שלו אתמול:

"אי אפשר בשום אופן להפריד בין תוצאות הסקרים האחרונים שמעידות על צניחה חדה בתמיכה של הציבור ברשימה המשותפת ובשביעות הרצון ממנה, לבין המצב שבו מאותתים לציבור בהתמדה על ה"מורכבויות" ביישום הסכם הרוטציה על פי מובנו המהותי, בעוד כולם מחויבים באופן מוצהר לנוסח ההסכם – שבעצמו מבהיר כי הרוטציה היא עם בל"ד ורע"ם.

רק לכתוב על הנושא הזה במצב הנוכחי עושה לי בחילה. אפשר לפרש ולנתח בצורות שונות את תוצאות הסקרים, אבל אי אפשר להכחיש את תקפותן, ובמיוחד שמדובר במכוני סקרים מהימנים ומקצועיים […]

האנשים לא שטחיים כמו שחושבים, ותופשים שזהו גם המובן המילולי וגם התכליתי של ההסכם, ושכל הפרה שלו היא פגיעה מהותית בשותפות. הציבור גם מבין שהעניין העקרוני הזה הוא לא אך ורק עניין של יחסי-כוח וחלוקת כסאות, אלא שאלה יסודית ביותר של יחסי שותפות, אמון בסיסי והתנהלות ציבורית שתואמת את הציפיות והאמון שנתנו האנשים בדרך המשותפת, שכולם ערבים לה". (בתרגומו של נדב פרנקוביץ').

אירועי ירושלים ואל-אקצה הסיתו בשבועיים האחרונים את האש מהמחלוקת הקשה במשותפת, אך בפירוש לא העלימו אותה. לא ברור אם כעת ימתינו עד לשובה של הכנסת מהפגרה בעוד שלושה חודשים כדי לסיים את הפרשה, אך דבר אחד בטוח – בכל יום שהיא נמשכת, אמון הציבור הערבי בישראל ברשימה המשותפת הולך ונשחק, עד כדי איום על עצם קיומה.

> בית המשפט העליון מסכן את זכות השביתה של העובדים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf