newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שבוע בחברון: התנכלויות של מתנחלים והגבלות תנועה מצד חיילים

כשאין דקירות אנחנו לא שומעים על חברון. על המתנחלת שתוקפת פעילים ומונעת מילדים ללכת לבית ספר. על צו שטח צבאי סגור במרכז פעילות לנוער. חיי היום-יום תחת כיבוש

מאת:

בכל הנוגע לחברון, עסוקה תקשורת המיינסטרים בעיקר בניסיונות הדקירה של חיילים על ידי צעירים פלסטינים. לצערי המצב הקטסטרופלי שבו נתונים הפלסטינים בעיר לא זוכה לרוב לסיקור, וכך אנו מקבלים תמונה חד צדדית, שאינה מציגה באופן עמוק את החיים תחת הכיבוש באזור זה.

מאז תחילת אוקטובר נעשו קרוב ל-17 דקירות של מתנחלים וחיילים, כאשר רובם המכריע של הפלסטינים שהשתתפו בניסיונות אלה נורו ונהרגו. רק בשבוע האחרון אירעו מספר תקיפות והטרדות נגד פלסטינים בעיר, שאולי יכולים לשפוך אור על הדחף של צעירים פלסטינים, רובם בגיל ההתבגרות, לצאת למשימות התאבדות שכאלה.

ביום חמישי שעבר יצאה קבוצה של מתנחלים לחסום את דרכם של תלמידים פלסטינים שצעדו לבית הספר שלהם. לדברי הפלסטינים המתגוררים במקום המתנחלים החסימה מנעה מהילדים להגיע ללימודים באותו יום. הם טוענים שהצבא אפשר למתנחלים להגיע למקום ולחסום את דרכם, ולא פעל כדי להבטיח שהילדים יגיעו לבית הספר.

> לנפתלי בנט אין סמכות לאסור כניסת שוברים שתיקה לבתי הספר

בסרטונים מהמקום רואים את אחת המתנחלות מאיימת על הילדים והאמהות שאיתם ומקללת אותם. שבוע לפני כן צולמה אותה מתנחלת מכה פעילים בינלאומיים מול עיניהם של חיילים. השבוע היא שוב צולמה, אותה מתנחלת, כשהיא תוקפת פעילים בינלאומיים ברחוב השוהדא.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה ש"החיילים פעלו על מנת למנוע את החיכוך. נציין כי אין כל מניעה לתלמידי בית הספר לעבור במרחב. תפקיד החיילים הוא לשמר מרקם חיים תקין על כל נגזרותיו".

מרקם חיים תקין? ביום שישי האחרון הגיע הצבא לאזור המרכז הקהילתי של "צעירים נגד התנחלויות" והכריז עליו שטח צבאי סגור. הצו בתוקף עד סוף השנה. המרכז מספק פעילויות לצעירים בחברון, מלמד אותם כיצד להתנגד למציאות הכיבוש בצורה בלתי אלימה, בין היתר על ידי תיעוד של החיים שלהם בעיר. הוא מלמד את בני ובנות הנוער עברית ואנגלית ומשמש אבן שואבת לכל צעירי השכונה.

לפי עיסא עמרו, רכז הפרויקט, הצו ניתן בעקבות לחץ של המתנחלים שדרשו לסגור את המקום. פעילים ועורכי דין שהגיעו למקום כדי לסייע לעמרו לערער על הצו גורשו מהמקום על ידי חיילים שהוקלטו אומרים לקבוצה בערבית שהם היו רוצים "לשבור את כל חברון, מהצעירים ועד למבוגרים".

לפני כשבועיים נעצר במקום קטין בחשד לניסיון לפגוע בחיילים באמצעות סכין. בדיקת די.אנ.איי הוכיחה כי הקטין אינו קשור לסכין והוא שוחרר רק לאחר קרוב לשבוע. בעכבות המעצר פלשו עשרות מתנחלים לשטח הבית וחסמו את הכניסה אליו.

סיפורו של הקטין, והשאלות סביב הסכין שנמצאה במקום ושויכה אליו, יכולה לתמוך בעדויות הרבות של פלסטינים במקום שטוענים שחיילים שותלים סכינים על פלסטינים לאחר שנורו. למזלו של הקטין, הוא רק נאסר, ולא נורה במקום.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לצו השטח הצבאי כי "המתחם שהוגדר כשטח צבאי סגור בשכונת תל רומיידה נוצר על מנת למנוע כניסת זרים לשכונה, בעקבות הגעת מפגעים חיצוניים לאזור. אין כל הפרעה לתנועתם של תושבי השכונה".

> חברון: קטין ישב שבוע במעצר באשמת שווא שרצה לדקור חיילים

חיילים מודיעים לעיסא עמרו על שטח צבאי סגור מסביב למרכז הפעילות, חברון (צעירים נגד התנחלויות)

חיילים מודיעים לעיסא עמרו על שטח צבאי סגור מסביב למרכז הפעילות, חברון (צעירים נגד התנחלויות)

וגם זה: ביום ראשון זרקו יהודים אבנים על מכוניות פלסטיניות סמוך להתנחלות קריית ארבע. מיידוי האבנים נפצע ילד יהודי בן ארבע וחצי. שני קטינים נעצרו בחשד לקשר למעשה, ובהמשך שוחררו. זריקות אבנים על ידי מתנחלים בשטחים הכבושים אינו אירוע נדיר, ונראה שבמקרה הזה הצעירים נעצרו מכיוון שפגעו ביהודים. בצבא, כידוע, חושבים שאבנים הן מסוכנות רק אם זורקים אותן ערבים – ורק אם נפגעים ערבים.

> הייתי חייל בשטחים, אין לי אף סיפור מסמר שיער, וזה עדיין מזעזע

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf