newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"התחייבות מול התחייבות, איום מול איום": הנאום המלא של רוחאני

החרם החד-צדדי נגד איראן הוא סוג של טרור כלכלי. איראן עומדת בחזית המאבק העולמי נגד הטרור, וישראל היא האיום הגדול ביותר על השלום העולמי. הנאום המלא של נשיא איראן בעצרת הכללית של האו"ם

מאת:

בשם אללה הרחמן והרחום,

גברתי יושבת הראש, אני מברך אותך על בחירתך לעמוד בראש העצרת הכללית ה-73 של האו"ם.

אנו מתכנסים היום בנסיבות בהן העולם נמצא במצוקה גדולה בשל התעלמותן של מספר מדינות מהערכים והמוסדות הבינלאומיים. המסר שאנו מביאים איתנו לכאן היום הוא שניתן לממש את האינטרסים והביטחון העולמי במינימום משאבים, על ידי תיאום ושיתוף פעולה בין המדינות. עם זאת, למרבה הצער אנו רואים כיום מנהיגים המאמינים שיצליחו לממש את האינטרסים שלהם בצורה טובה יותר על ידי חיזוק לאומנות קיצונית, גזענות וקסנופוביה שמזכירים את החשיבה הנאצית, וכן על ידי רמיסת החלטות בינלאומיות והחלשת המוסדות הבינלאומיים, או שהם מאמינים שלכל הפחות יצליחו להשפיע לטווח הקצר על הרגשות הציבוריים ודעת הקהל. לשם כך הם לא בוחלים באף הצגה נלעגת, כולל כינוס ישיבה שלא מן המניין של מועצת הביטחון.

עלינו להניח אחת ולתמיד לאשליות הללו, שמדינות יכולות להשיג לעצמן יותר שקט וביטחון על ידי מניעת השקט והביטחון מאחרים. עלינו לגדוע מהשורש את המחשבה שאפשר לסחוט אחרים על ידי ערעור הביטחון שלהם, חשיבה המעידה על חולשה וחוסר היכרות עם המורכבות העולמית. במציאות הזו, חולשתם של המוסדות הבינלאומיים עלולה להוות סכנה לשלום העולמי. המדינות החזקות הן אויבות השלום ותרות אחר המלחמה.

ממשלת ארצות הברית, לפחות תחת ההנהגה הנוכחית שלה, חותרת לרוקן את כל המוסדות הבינלאומיים מתוכן. בעוד ממשלה זו פרשה מהסכם רב צדדי שאושר על ידי מועצת הביטחון, תוך הפרת החוקים הבינלאומיים, היא מזמנת את הרפובליקה האסלאמית של איראן לשיחות דו-צדדיות. ממשלה שמתעלמת מחוות דעת של מומחים, שלא מכירה בעיקרון החוקי של ריבונותן של ממשלות אחרות, רוצה לדבר עם איראן! על סמך מה בדיוק אנחנו יכולים לחתום על הסכם חדש עם ממשלה כזו שלא עומדת במחויבויות שלה? כל משא ומתן חייב להתנהל במסגרת הסכם הגרעין והחלטה 2231 של מועצת הביטחון, לא על ידי הפרתם וחזרה לעבר. זה דבר שלא ייעשה, כמו גם עצם היומרה של ממשלת ארצות הברית לנהל שיחות עם ממשלה אותה היא חותרת בגלוי להפיל!

התחייבות מול התחייבות, הפרה מול הפרה, איום מול איום, וצעד מול צעד. הנשיא רוחאני בעצרת הכללית של האו"ם

מכובדי, התנהלותה של איראן בזירת הדיפלומטיה העולמית היתה תמיד מבוססת על הסכמות מרובות צדדים ומחויבות לעקרונות החוק הבינלאומי. ההוכחה לכך היא המחויבות האיראנית לאמנה לאי הפצת נשק גרעיני, והמשא ומתן הקשה והממושך שניהלנו עם קבוצת ה-5+1 שהוביל להסכם הגרעין. אנו שמחים שהקהילה הבינלאומית דחתה את היציאה החד-צדדית והלא חוקית של ארצות הברית מהסכם הגרעין, ושהציגה לעומת ארה"ב עמדה נחרצת. הסכם זה הוא תוצאה של למעלה מעשור של מאמצים דיפלומטיים וסבב שיחות מאומצות במטרה לנטרל משבר מדומה. הסכם זה הפך להתחייבות בינלאומית באמצעות החלטה 2231 של מועצת הביטחון. על פי ההסכם, כל המדינות והארגונים הבינלאומיים והאזוריים מחוייבים להימנע מכל צעד שיביא לשינוי ההסכם, ולתמוך במימושו.

על פי 12 דוחות של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, איראן עמדה עד היום בכל התחייבויותיה, בעוד שארצות הברית לא עמדה בהן מהיום הראשון. בעקבות זאת, ממשלת ארצות הברית פרשה מההסכם תוך שימוש באמתלות ריקות. אסור לאו"ם להרשות שהחלטותיו ישמשו בנות ערובה לצורך שעשועי בחירות ותעמולה של מי מהחברות בו. אסור להרשות לאף חברה בארגון להתנער מקיום הסכמים בינלאומיים בגלל סוגיות פנים.

בנוסף לכך, ארצות הברית דורשת גם ממדינות אחרות להפר את ההסכם. הדבר המסוכן ביותר הוא שארה"ב מאיימת על כל המדינות והארגונים הבינלאומיים כי אם יפעלו על פי החלטה 2231 של מועצת הביטחון, הם ייענשו. פעולה זו, שהיא בבחינת הזמנה כללית להפרת החוק, הינה חסרת תקדים בתולדות האו"ם. התנהלות זו לא מוגבלת רק לעניין הסכם הגרעין, והיא משמשת את ארה"ב גם ביחסה כלפי בית הדין הפלילי הבינלאומי.

אנחנו מעריכים את התמיכה הבינלאומית ואת המאמצים של האיחוד האירופי, רוסיה וסין להגן על מימוש הסכם הגרעין, ורואים במימוש המלא של ההתחייבויות את התנאי להישרדותו של הישג דיפלומטי חשוב זה.

גבירותי ורבותי, החרמות החד-צדדיות והלא חוקיות הן בעצמן סוג של טרור כלכלי והפרת הזכות לשגשוג. הלוחמה הכלכלית בה פתחה ארצות הבריות על ידי הטלת החרמות החדשות שמה לה למטרה לא רק את העם האיראני, אלא פוגעת גם באזרחי מדינות אחרות ובאפשרויות של הסחר העולמי.

במהלך ארבעים השנים האחרונות, העם האיראני הוכיח עמידות על אף הקשיים והחרמות והוא יצלח גם את המערכה הזו בקלות רבה. ההיסטוריה בת אלפי השנים של מדינתנו מוכיחה שאיראן והעם האיראני לעולם לא נשברים מול סערות הזמנים, ואפילו לא מכופפים את ראשם. אני מודיע לכם כאן בכל הכנות – המדיניות של ארצות הברית מול הרפובליקה האסלאמית של איראן היתה שגויה מן ההתחלה, והיא נידונה לכישלון. איראן, עם העוצמה ההיסטורית והתרבותית העשירה שלה ומיקומה הגיאופוליטי, היא עובדה שאיננה ניתנת להכחשה. ללא ספק, מדיניות של שיתוף פעולה עם איראן הניבה תמיד תוצאות מבורכות, ודוגמה לכך היא הפעולה המשותפת עם איראן במאבק נגד הטרור.

ארצות הברית מבינה את היחסים הבינלאומיים במובן האוטוריטרי. אמריקה חושבת שמפני שיש לה כוח, יש לה גם זכות. הכוח, לדידם, אין משמעו שלטון החוק והצדק כי אם התעמרות. אי אפשר לגרור אף מדינה בעולם לשולחן המשא ומתן בכוח, ואם יעשו זאת התוצאה היחידה תהיה זעם עממי כלפי המתעמרים.

אנחנו סבורים כי בסופו של דבר, אין דרך טובה יותר מדרך המשא ומתן. אבל משא ומתן חייב להיות על בסיס של שוויון, צדק, ובהסתמך על החוקים הבינלאומיים. החלטה 2231 של מועצת הביטחון איננה "פיסת נייר קרועה". אנחנו מזמינים אתכם לחזור להחלטה הזו. אם אתם מפחדים מהסכם הגרעין ורואים בו הישג של הריבים הפנימיים שלכם באמריקה, אנחנו מזמינים אתכם לשוב למה שהחליטה מועצת הביטחון. אנחנו קוראים לכם להישאר במוסדות הבינלאומיים.

בשביל לנהל שיחות אין צורך בתמונות וצילומים אישיים, אפשר לשמוע זה את זה כאן, בעצרת הכללית הזו. אני מתחיל את השיחות במקום הזה, ומכריז בכנות: סוגיית הביטחון העולמי איננה משחק פנים-אמריקני. האו"ם איננו אחד ממשרדי ממשלת ארצות הברית. כל הידברות יכולה להתחיל מאותו המקום שבו נפסקה ועל ידי אותו הצד שהפסיק אותה ורמס את ההסכם. תחילת השיחות משמעה סיום מעשי החרם המעוולים וסוף לאיומים המפרים את עקרונות המוסר והחוק הבינלאומי. האמירה שלנו ברורה מאוד: התחייבות מול התחייבות, הפרה מול הפרה, איום מול איום. וצעד מול צעד. המדיניות של איראן ברורה: לא למלחמה, לא לחרם, לא לאיומים, לא לכוחנות, רק עמידה בהסכמים ופעולה לפי החוק. אנחנו תומכים בשלום ודמוקרטיה בכל רחבי המזרח התיכון. אנחנו תומכים בידע גרעיני ואילו בנשק הגרעיני רואים איסור הלכתי.

כקורבנות הטרור בעבר ובהווה, אנחנו עומדים ונעמוד בקו החזית של המאבק האמיתי נגד הטרור. העם שלנו אבל היום על מותם של עשרות אנשים חפים מפשע שנטבחו בשבת על ידי טרוריסטים שמנוהלים מכמה בירות במערב, ואשר לקחו על עצמם את האחריות לטבח הברברי הזה בראיונות שנתנו לכלי תקשורת מערביים המנוהלים ללא בושה מכספי הנפט. איראן גינתה ומגנה כל צעד טרוריסטי ללא כל הבחנה. אנחנו מברכים על הודעת הגינוי של האו"ם בעניין, אבל אי אפשר שלא לשאול כיצד יתכן שראשי ארגוני הטרור, ובכללם הארגון שלקח על עצמו את האחריות לטבח בשבת, פועלים במדינות המערב ופועלים בגלוי לגייס כספים? האם פעולות אלה אינן מנוגדות לחוקים הבינלאומיים? כיצד זה שלא רק שלא מטילים את האחריות על אף אחת מהמדינות שמממנות את ארגוני הטרור הללו נגד העם האיראני, מדינות שבעבר מימנו וחימשו גם את דאע"ש ונוסרה ואלקאעדה, אלא אף תומכים בהן ומספקים להן נשק? כדי שהעולם יקח ברצינות את יומרת המאבק בטרור, יש צורך בחזית פעולה עולמית משותפת, ללא קשר למבצעיו וקורבנותיו.

המשבר העיקרי של המזרח התיכון הוא ללא ספק סוגיית פלסטין. הזמן שעובר לא יכול להכשיר את הכיבוש. הפשעים הרבים מספור שמבצע המשטר הישראלי נגד הפלסטינים לא היו אפשריים ללא הסיוע הכלכלי, הפוליטי והנשק של ארצות הברית. ישראל, המחזיקה בארסנל גרעיני ומאיימת בצורה גלויה להשמיד אחרים בנשק הגרעיני שלה, מהווה את הסכנה הגדולה ביותר על השלום והיציבות של האזור והעולם. הצעד המכוער של ארה"ב בהעברת השגרירות שלה לירושלים, וחקיקת חוק הלאום היהודי הגזעני בישראל הם הפרה בוטה של הנורמות הבינלאומיות וביטוי מובהק של אפרטהייד.

כבוד היו"ר, על פי אותו עיקרון, אנחנו התרענו מתחילת המשבר בסוריה מפני כל ניסיון להתערב בעניינים הפנימיים של מדינה זו ומפני נקיטה בצעדים לא חוקיים כלשהם כגון תמיכה בארגונים קיצוניים וארגוני טרור במטרה להפעיל לחץ על ממשלת סוריה, והדגשנו כי משבר זה ייפתר רק על ידי הידברות בין הצדדים הסוריים. על פי אותו עיקרון, הנוכחות של היועצים הצבאיים שלנו בסוריה היתה בהזמנת הממשלה הסורית ובהתאם לחוק הבינלאומי, במטרה להיאבק בטרור. איראן, רוסיה וטורקיה הצליחו על ידי שיתוף פעולה עם הממשלה הסורית והצדדים הסוריים לייצר מסגרת סף שישיבתה השלישית התקיימה בתחילת החודש בטהראן, ובכך למלא תפקיד משמעותי בהפחתת האלימות בסוריה ולמנוע לאחרונה על ידי מאמץ משותף עימות ושפיכות דמים באזור אדליב.

במהלך שלוש השנים האחרונות, אנו עדים לטרגדיה אנושית קשה בתימן הגורמת להרס תשתיות, להרג ולפציעה של מאות אלפי אנשים חפים מפשע ולהפיכתם של מיליונים לפליטים, לרעב ומחלות. הדברים הללו הם בבחינת פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה. המשבר בתימן יוכל להיפתר אך ורק באמצעות הידברות פנים-תימנית, ללא התערבות זרה. איראן נכונה להגיש כל סיוע בכיוון הזה.

המשבר העיקרי של המזרח התיכון הוא ללא ספק סוגיית פלסטין. הזמן שעובר לא יכול להכשיר את הכיבוש. הפשעים הרבים מספור שמבצע המשטר הישראלי נגד הפלסטינים לא היו אפשריים ללא הסיוע הכלכלי, הפוליטי והנשק של ארצות הברית. ישראל, המחזיקה בארסנל גרעיני ומאיימת בצורה גלויה להשמיד אחרים בנשק הגרעיני שלה, מהווה את הסכנה הגדולה ביותר על השלום והיציבות של האזור והעולם. הצעד המכוער של ארה"ב בהעברת השגרירות שלה לירושלים, וחקיקת חוק הלאום היהודי הגזעני בישראל הם הפרה בוטה של הנורמות הבינלאומיות וביטוי מובהק של אפרטהייד.

"העם שלנו אבל היום על מותם של עשרות אנשים חפים מפשע שנטבחו בשבת על ידי טרוריסטים שמנוהלים מכמה בירות במערב". הפיגוע באהוואז

גברתי יושבת הראש, הרחבת הקשרים עם המדינות השכנות ויצירת אזור בטוח ומשגשג יותר הם מאבני היסוד של מדיניות החוץ האיראנית. לפני מספר שבועות, הרפובליקה האסלאמית חתמה על האמנה המסדירה את מעמדו החוקי של הים הכספי ביחד עם ארבע מדינות נוספות השוכנות לאורך החוף. אנו בטוחים כי צעד היסטורי זה יתרום לשיפור היחסים ולשגשוג עבור כל מדינות החוף. אנו מעוניינים ביחסים דומים גם עם שכנותינו בדרום, באזור המפרץ הפרסי. אנחנו תומכים בהקמת מנגנון משותף לאזור המפרץ הפרסי בהשתתפות כל מדינות האזור. ביטחונם של המפרץ הפרסי ומיצרי הורמוז היה חשוב לנו תמיד, וכפי ששמרנו עליו במהלך המלחמה שכפתה עלינו עיראק, כך נמשיך לעמוד גם בעתיד מול כל ניסיון לשבש את המצב במעבר הימי החיוני הזה.

איראן תמיד בחנה את הסוגיות הפוליטיות והבינלאומיות בגישה רודפת שלום, אין ולא היו לה שאיפות מלחמה נגד כל מדינה שהיא. לאיראן אין כל צורך באימפריאליזם. איראן היא אימפריה לא בזכות הפוליטיקה, כי אם בזכות התרבות והקדמה. איראן היתה ותישאר החוליה המקשרת בין המזרח למערב, המציעה חזון צלול לעולם נטול אלימות. הרפובליקה האסלאמית של איראן היא אותה ממשלה שזיהתה לפני כל העולם את המהות הפשיסטית של מפלגת הבעת' [בעיראק] ונלחמה בגבורה בכוחנות שלה. אנחנו נלחמנו במפלגת הבעת' עוד לפני שהיא כבשה את כווית.

הרפובליקה האסלאמית של איראן היא אותה ממשלה שעמדה בחזית המאבק נגד הטאליבאן, ושילמה מחיר דמים יקר במלחמה נגד הטרוריסטים שלהם. אנחנו נלחמנו בטאליבאן ובאלקאעידה עוד לפני המתקפה על ניו-יורק.

הרפובליקה האסלאמית של איראן היא אותה ממשלה שנלחמה נגד דאעש וראתה בה קליפה ריקה מכל תוכן אסלאמי. אנחנו נלחמנו בדאעש לפני שהם תקפו בפריז, בלונדון ובבריסל.

הגיע הזמן שתקבלו את האמת ההיסטורית אודות איראן. הפסיקו עם החרם והעוינות. העולם לא ימצא בת ברית טובה יותר מאיראן – אם השלום הוא אכן מה שאתם מבקשים.

תרגום מפרסית: אורלי נוי

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf