newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

התפשטות המחאה של ראפר איראני מסעירה את הרשת הפרסית

לפני שנתיים הוכרז פרס על ראשו של הזמר שאהין נג'פי בעקבות שיר ששר בגנות המשטר. לפני שבוע הוא התפשט בהופעה כמחאה על היחס לאסירים הפוליטיים, והצית גל תגובות של תומכים ויריבים

מאת:

אחד הדיונים החמים ברשתות החברתיות האיראניות בשבוע האחרון עוסק במחאתו הפרובוקטיבית של שאהין נג'פי, ראפר איראני גולה: בסיום הופעתם האחרונה בטורונטו בשבת, 7 ביוני, התפשטו נג'פי וחברי להקתו ועמדו על הבמה בעירום מלא (נג'פי עצמו נשאר בתחתוניו) במחאה על ההתנפלות האלימה על אגף 350, אגף האסירים הפוליטיים בכלא אווין ב-18 באפריל, ובמיוחד במחאה על הפשטת האסירים בידי הסוהרים.

הדיון אודות מחווה זו מסעיר לא רק את תומכי ומתנגדי המשטר, אלא גם עיתונאים, מוסיקאים, סוציולוגים ומבקרי תרבות איראניים המתחבטים בשאלה האם ועד כמה אפקטיבית מחאה מסוג זה, ומיהו הקהל שהיא רואה לנגד עיניה.

אתרים איראניים פרו-ממשלתיים מיהרו כמובן לגנות בשאט נפש את המעשה וכינו אותו "התנהגות ברברית וחייתית", אך באופן מעניין גם בקרב האסירים הפוליטיים עצמם, כמו גם בקרב אסירים לשעבר, נמתחה לא מעט ביקורת על בחירתו של נג'פי להתפשט על הבמה.

מילָא פדאא'י אסל, אסיר פוליטי לשעבר מאגף 350, הדגיש בראיון את זכותו של כל אדם לבטא את מחאתו כראות עיניו אך הוסיף כי "האקט הזה לא הוסיף כבוד לאסירי האגף". פדאא'י אסל גם העלה חשש כי מעשה זה יכול אף להחמיר את היחס אל האסירים הפוליטיים באווין מצד רשויות הכלא.

מאידך, פתאח סובחאני, גם הוא אסיר פוליטי לשעבר מאותו האגף, אמר כי המחווה של נג'פי שיקפה היטב את ההשפלה שבבדיקות הפולשניות שנערכות על האסירים, והסבה את תשומת הלב הציבורית לבעיה קשה זו. "מחאה לא אמורה להיות מנומסת", הוא הוסיף.

אחד הצופים שנכחו בהופעה העיד כי כמעט איש בקהל לא עזב את האולם בעקבות התפשטותם של נג'פי וחברי להקתו. "הרבה אנשים לא שמעו בכלל על מה שקרה באגף 350 ואחרי שהמוסיקאים התפשטו הם התחילו לשאול מה בעצם קרה שם", הוא אמר. עם זאת, הסוציולוג עלי הונרי מאמין כי גם אם הפרובוקציה עוררה תשומת לב, היא לא בהכרח אפקטיבית כיוון שהיא "זרה לרוח התרבות האיראנית" ובסופו של דבר מעוררת יותר אנטגוניזם מאשר אמפתיה.

(קליפ ההתפשטות: נג'פי ולהקתו בהופעה טורונטו)

זאת איננה הפעם הראשונה שנג'פי, המתגורר בגרמניה מאז 2005, מצליח להסעיר את השיח האיראני בבוטות ובאומץ הלב שלו. לפני כשנתיים נאלץ נג'פי להסתתר מחשש לחייו בעקבות פרסום השיר "הו נַקי ('טהור')", בו הוא מזמין את האמאם השיעי העשירי, עלי אל-האדי, המכונה "הטהור", לחזות בהידרדרותה המוסרית של איראן תוך פירוט שורה ארוכה של אפיזודות מן השנים האחרונות שהיו מביכות מאוד עבור המשטר. עם שחרור הקליפ של השיר הועמד פרס של מאה אלף דולר על ראשו, ואף יצאה פתווה הדנה אותו למיתה מטעם אייתאוללה גולפאייגאני.

wanted-shahin-najafi-0_138568

בתגובה התראיין נג'פי לטיימס הלונדוני והודיע כי אין לו כל כוונה לחזור בו, להתנצל או לרכך את הביקורת הפוליטית והחברתית שלו נגד המשטר האיראני. בשבוע שעבר, בטורונטו, הוא הוכיח כי התכוון לכל מילה.

(השיר "הו נקי")

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf