newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

התשובה של בנט לצפיפות בכיתות: סרטון תעמולה ראוותני ושקרי

סרטון הפרסומת שהפיק משרד החינוך מייצר מצג שווא לפיו בזכות התכנית של בנט קטן מספר התלמידים בכיתות הלימוד בארץ. הנתונים קובעים אחרת: מתווה בנט דואג בעיקר לילדי המעמד הבינוני-גבוה

מאת:

משרד החינוך יצא לאחרונה בקמפיין תקשורתי תחת הכותרת: "מתווה בנט להקטנת הצפיפות בכיתות". איזה מזל שיש לנו את בנט! במסגרת הקמפיין הופק סרטון פרסומת, על חשבון הציבור, שמשודר בערוצי הטלוויזיה בזמן צפיית שיא. עזבו כסף, העיקר שבנט מציל את ילדינו מצרת הצפיפות. האמת כמובן שונה לחלוטין. סרטון הפרסומת של משרד החינוך אינו מספק מידע אמין לציבור. זהו סרטון תעמולה דמגוגי, מטעה ואף שקרי, לשיווקו האישי של נפתלי בנט.

האזרחים אשמים

סרטון התעמולה מתחיל בהטלת האחריות על אזרחי המדינה: "רק בשנה האחרונה נולדו בישראל 180 אלף ילדים, ואת כולם צריכים להכניס לכיתות". ברקע מוצגות תמונות של קופסאות סרדינים, כדי לרמוז ש"מחאת הסרדינים" נגד הצפיפות בכיתות, נגרמה בכלל בגללנו, האזרחים שמביאים ילדים לעולם, מבלי להתחשב במשרד החינוך. תתביישו. האמת היא, שמספר הילדים בכיתות לא קשור כלל להיקף הילודה, אלא דווקא למספר תקן שנקבע במשרד החינוך, שעמד בעבר על מקסימום 40 תלמידים בכל סוגי הכיתות, למעט החינוך המיוחד.

לנוכח הילודה הגוברת, כך מסבירים לנו, "לפעמים מגיעים לארבעים תלמידים בכיתה". ההסתייגות "לפעמים מגיעים" מושמטת בהמשך. בסרטון נראית מורה שעומדת ליד לוח ועליו כתוב בגיר: מספר התלמידים בכיתות: 40! שוב ושוב חוזר המספר המהלך אימים: ארבעים תלמידים בכיתה. נורא ואיום.

האמת היא שכמעט ואין כיתה בישראל שבה ארבעים תלמידים. ועדה בראשות אורנה שמחון, שבחנה את הנושא בשנת 2014, תקופת כהונתו של שי פירון כשר חינוך, מצאה שהיו אז פחות ממאה כיתות בבתי הספר היסודיים, שבהן ארבעים תלמידים. מדובר ברבע אחוז לערך מכלל הכיתות ביסודיים. ברוב הכיתות בישראל יש בין 25 ל-33 תלמידים.

ארבעים לא היה מספר התלמידים בכל הכיתות, וגם לא ממוצע התלמידים בכיתה, אלא מספר תקן למקסימום התלמידים בכיתה. כלומר המספר שמעליו מפצלים את השכבה לשתי כיתות. מספר התלמידים הממוצע בכיתה בבית ספר יסודי נכון לשנת 2016 הוא 26 עד 28 (תלוי איך מחשבים). זה אמנם גבוה בשישה תלמידים מהממוצע של גודל הכיתות במדינות oecd, אבל זה לא ארבעים.

בנט המושיע

בשלב הזה בסרט, כשאנחנו מודאגים ומלאים רגשי אשם, אנו מגיעים אל הפתרון: "טוב שבחינוך הדברים זזים", מרגיע אותנו הקריין. "גם השנה מספר התלמידים בכיתות רבות הצטמצם ל-34, ובפריפריה אפילו ל-32". המורה שליד הלוח מוותרת שוב על כל ההסתייגויות, וכותבת בחיוך רחב: "מספר התלמידים בכיתות 32!". והקריין מסכם: "מארבעים לשלושים ושניים".

גם זה כמובן לא נכון. 32 אינו מספר התלמידים בכל הכיתות, אלא מספר התקן למקסימום התלמידים בכיתות שבהן לומדים ילדים מהשכבות החלשות. נעשה סדר: בשנת 2008, תקופת כהונתה של יולי תמיר כשרת החינוך, קיבלה הממשלה החלטה עקרונית להוריד את מספר המקסימום מארבעים לשלושים ושניים בכל מערכת החינוך. באופן מעשי הוחלט על הורדה מדורגת, תחילה בקרב האוכלוסיות החלשות.

דוח וועדת שמחון משקף את מצב הכיתות בינואר 2015, כלומר לפני שבנט נכנס למשרד החינוך. תקן המקסימום היה אז 32 תלמידים בכיתות המוגדרות במדד טיפוח גבוה (כלומר העניים ביותר), ובמספר עולה בהדרגה עד 40 תלמידים בכיתות במדד טיפוח נמוך (העשירים ביותר). על פי הדוח, "היישום הדיפרנציאלי הושלם בכיתות ג-ו ובכיתות ז-ט", ובכיתות א-ב נדרשה עדיין השלמה של 288 כיתות, שזה לא הרבה.

אז איזה שינוי הכניס נפתלי בנט במתווה שלו להצלת ילדינו? הנה בלוח שלפניכם מספר תקן מקסימום התלמידים בכיתה כפי שמופיע בדוח ועדת שמחון, בהשוואה למתווה בנט.

עיניכם הרואות עם מי בדיוק מטיב "מתווה בנט". ראוי להדגיש: זה בסדר גמור להקטין את הכיתות לכל ילדי ישראל, עניים ועשירים כאחד. הטענה היא כנגד ההצגה השקרית לפיה כביכול לפני בנט היו ארבעים תלמידים בכל הכיתות, ובזכותו של בנט יש כיום רק 32 תלמידים. שני המספרים אינם נכונים, ובעיקר לא נכון שבנט דואג לחלשים. צריך לזכור כי "מחאת הסרדינים" הייתה מחאה של המעמד הבינוני הגבוה, ולא של המעמד הנמוך. שי פירון איפשר להם בזמנו לצמצם את הכיתות באמצעות תשלומי הורים. נפתלי בנט, במתווה הנוכחי שלו, מממן את הקטנת הכיתות של ילדיהם.

הכול בכאילו

ועדיין השקר הגדול עוד לפנינו. מתברר שלמשרד החינוך יש תקן לא רק למספר מקסימום התלמידים בכיתה, אלא גם למספר מינימום התלמידים בכיתה! המספר הזה עומד על עשרים, והוא לא השתנה. המשמעות היא שאם ילדיכם לומדים בשכבה שבה יש 36 תלמידים, הם היו אמורים לפי מספר המקסימום (34) להתפצל לשתי כיתות. אלא שאז, היו בכל כיתה 18 תלמידים, שזה פחות מתקן המינימום, ולכן הכיתה לא תפוצל!

בתרגיל הטעיה מבריק של משרד החינוך, מדברים בציבור על מקסימום 34 תלמידים בכיתה, כשבעצם לנוכח מספר המינימום, המקסימום נותר 39 תלמידים! הנה במכתב משרד החינוך למנהלי בתי הספר מספטמבר האחרון (מסמך וורד!), ובו נכתב שבכיתות א-ג יוקטן מספר התלמידים על פי מתווה בנט ל-34 תלמידים בכיתה, ובהמשך נכתב: "שכבה אשר תמנה עד 39 תלמידים, כל תלמיד מעל מספר התלמידים בכיתה נורמטיבית [34], יזכה בשתי שעות שבועיות. שכבה אשר תמנה 40 תלמידים, הכיתה תפוצל לשתי כיתות".

כלומר הכיתות שבהן 35 עד 39 תלמידים לא יפוצלו למרות שבנט הבטיח שכן. במקום זאת הם יקבלו תוספת של שעתיים עד עשר שעות "תמריץ עבור כיתות גדולות". בשעות המעטות האלה יכול מנהל בית הספר לפצל את הכיתה לשתיים. למשל, לשיעורי הכנה למבחני המיצ"ב, כי זה באמת חשוב לשר החינוך.

שורה תחתונה: סרטון הפרסומת של משרד החינוך אינו מספק מידע אמין לציבור. זהו סרטון תעמולה דמגוגי, מטעה ואף שקרי, לשיווקו האישי של נפתלי בנט.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ואנואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

"התחלתי לבנות את הבית ב-2020 וסיימתי השנה בכוונה להתחתן וגור פה". אנוואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

פרעות בדומא: "אלמלא ברחו, משפחות שלמות היו נשרפות בבתים"

עם מציאת גופתו של הנער בנימין אחימאיר ממאחז "מלאכי השלום", מתנחלים פשטו על הכפר דומא, שבו הוצתה משפחת דוואבשה לפני 9 שנים, וזרעו בו חורבן. לדברי התושבים, חיילים שנכחו במקום גיבו את הפורעים ולא עשו דבר למנוע את האלימות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf