newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המדינה רודפת מקבצי נדבות בבית המשפט אבל מתעלמת מאפליה גזענית

למרות שחוק איסור אפליה קובע כי אפליה היא עבירה פלילית, המשטרה לא רואה את אכיפתו כחלק מתפקידיה. המסר לקורבנות האפליה: אתם לבד במערכה

מאת:

כותב אורח: גיל גן-מור

על הערכים של המדינה ניתן לפעמים ללמוד מסדרי העדיפויות שלה. כך גם באכיפה הפלילית. השבוע ייצגתי את האגודה לזכויות האזרח בדיון בתיק בו מאשימה מדינת ישראל שני אנשים עניים בכך שקיבצו נדבות ברחבת הכותל. בשנת 1981 התקין שר הדתות תקנה האוסרת על פשיטת יד ברחבת הכותל, גם אם נעשית ללא הטרדה או אלימות, עבירה שדינה עד ששה חודשי מאסר. את העבירה המבישה הזאת, שכמעט מתבקש מאליו להפעיל לגביה מדיניות של אי אכיפה, אם לא לבטלה כליל, אוכפת המדינה בפעלתנות מרשימה.

והנה, כאשר מתגלים שוב ושוב מקרים של אפליה קשה של קבוצות מיעוט על רקע גזעני, להט"בופובי או אחר, מערכת אכיפת החוק מגלה רפיון מוחלט. למרות שחוק איסור אפליה קובע כי אפליה הינה עבירה פלילית שדינה קנס, המשטרה קבעה לגביה מדיניות שבפועל היא אי-אכיפה מוחלטת.

> חשיפה: מאז נחקק החוק נגד אפליה במועדונים הוגשו אפס כתבי אישום

הנתונים שקיבלה התנועה לחופש המידע, כמו גם דוח מבקר המדינה האחרון, מאשרים כי המשטרה לא רואה את אכיפת חוק איסור אפליה כחלק מתפקידיה. גם כשהוגשו לה תלונות בנושא, היא גונזת את התיקים ואינה מגישה כתבי אישום. דוח המבקר אף חשף כי למשטרה נוהל שבפועל מאיין את חובתה לאכוף את החוק, מכיוון שלפי הנוהל המשטרה תתערב רק אם הוגשו נגד חשוד שלוש תלונות בגין עבירות דומות בתוך שנה או שלאפליה נלוותה עבירה נוספת.

הקורבנות בודדים במערכה

המסר של מערכת אכיפת החוק לקורבנות האפליה – ערבים, יוצאי אתיופיה, בעלי מוגבלויות, להט"בים וקבוצות מופלות נוספות הוא שהם לבדם במערכה. שהאפליה שחוו אינה עניינו של הציבור, שהשוויון אינו ערך חברתי מוגן, וכי עליהם לפעול לבדם באמצעים אזרחיים אם הם רוצים סעד. מסר זה אינו מסר של מדינה שבאמת ובתמים רוצה להיאבק בגילויים של אפליה ולמגר אותם.

מלבד זאת, למדיניות אי האכיפה בפועל יש גם השלכות מעשיות. כך, למשל, בעוד למשטרה כלים טובים להגיע לחקר האמת, קורבנות אפליה מתקשים פעמים רבות להוכיח שאכן הופלו. בנוסף, האפשרות להגיש תביעה אזרחית לא נגישה לכולם, במיוחד לאוכלוסיות מוחלשות, לאור החסמים הידועים של אוכלוסייה מוחלשת למימוש זכות הגישה לערכאות, ורבים יעדיפו בלית ברירה לספוג את הפגיעה וההשפלה, להמשיך הלאה ולא לצאת למאבק משפטי קשה ויקר.

לבסוף, מדיניות אי האכיפה בפועל מצמצמת את מורא החוק על מי שבוחרים להפלות. גם אם הם חשופים לתביעה אזרחית ולפיצוי, רמת הפיצויים הנפסקים בארץ לא מרתיעה מספיק, ודווקא החשש מהתיוג של ההתנהגות כפלילית הוא זה שיכול להוות שיקול חזק בבחירה לא להפלות. הסנקציות בהליך הפלילי קשות יותר, הן כוללות קנס כבד משמעותית ממה שלרוב נפסק כפיצוי בבית המשפט, ובמקרה של הפרה חוזרת גם אפשרות לסגירת העסק.

בכל זאת, יש תקווה להמשך. ועדת פלמור, שדנה במאבק באפליה ובגזענות כלפי יוצאי אתיופיה, המליצה להקים גוף תביעה ייחודי שיפעל לאכיפתו של חוק איסור אפליה גם במישור הפלילי. יש לקוות כי המלצה זו אכן תצא לפועל, ולא תעלה אבק כמו אלפי המלצות טובות אחרות, שנקברו בארכיון משרד המשפטים.

עו"ד גן-מור הוא מנהל היחידה לזכויות חברתיות באגודה לזכויות האזרח.

> עצרת המחאה בת"א נגד רצח נשים הפכה לצעדת זעם וחסימות כבישים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf