newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חייבים לשמור על הרשימה המשותפת

הרשימה המשותפת השיגה הישגים רבים. עם הפרישה של אחמד טיבי, כל זה עלול לרדת לטמיון. כשמסתכלים על האופציות הנפרשות בפני הציבור הערבי כעת, אין מנוס מלחשוב שפנינו לאסון

מאת:

הקמתה של הרשימה המשותפת ב-2015 התקבלה בהתלהבות לא רק בעולם הפלסטיני, אלא בעולם הערבי כולו. עם העמקת הפיצול בין פתח וחמאס והחרפת המלחמות האכזריות שבהן נלחמו ערבים נגד ערבים בסוריה ובתימן, ההתעלות של הפלסטינים אזרחי ישראל מעל מחלוקותיהם האידיאולוגיות והישגה של רשימתם בבחירות היתה אצבע משולשת מספקת במיוחד בפניה של ממשלת נתניהו הגזענית, ובמיוחד בפניו של אביגדור ליברמן, שיזם את העלאת אחוז החסימה כדי למנוע מהמיעוט ייצוג בכנסת.

על אף משבר הרוטציה הארוך והמביך שבו התגלו המתחים בין רכיבי הרשימה כמאבק כוח עגום ונטול כל היבט עקרוני, עד לאחרונה נראה היה כי איש לא יסכן את הישגיה של המשותפת. הישגים בדמות תקציבי הענק שהצליחה להשיג עבור הציבור שלה, ראשות הוועדה למלחמה באלימות נגד נשים שאותה ניצלה ח״כ עאידה תומא-סלימאן באופן מעורר השראה, התמיכה הבין-לאומית הרבה שגייסה הרשימה למאבק בחוק הלאום, ועוד.

עד השבוע היה נראה כי המשותפת יציבה. לאור ההתפוררות הפושה בכל פינות המפה הפוליטית, נראה היה כי היא עשויה בקרוב להפוך לסיעה השנייה או השלישית בגודלה בכנסת ואולי אף לקבל לידיה את ראשות האופוזיציה.

ראשי הרשימה המשותפת. לאור ההתפוררות בכל רחבי המפה הפוליטית, הייתה תקווה כי המשותפת תהפוך למפלגה השנייה או השלישית בגודלה בכנסת (צילום: אקטיבסטילס)

ראשי הרשימה המשותפת. לאור ההתפוררות בכל רחבי המפה הפוליטית, הייתה תקווה כי המשותפת תהפוך למפלגה השנייה או השלישית בגודלה בכנסת (צילום: אקטיבסטילס)

כל זה נגוז השבוע עם הכרזתו של אחמד טיבי על פרישת סיעתו, תע״ל, מהמשותפת. כמו בהמשך ישיר לפרשת הרוטציה, הריב של טיבי עם שאר המרכיבים אינו עקרוני אלא נוגע אך ורק לחלוקת המנדטים וסידורם. לטענתו החלוקה הנוכחית, עליה מבקשים שאר המרכיבים לשמור, מקפחת את תע״ל ואותו אישית, כפוליטיקאי הפופולרי ביותר בחברה הערבית. סקר שערך עיתון ידיעות אחרונות – סקר אחד בלבד, שאת תוקפו יש לקבל בערבון מוגבל – מאשש את טענתו של טיבי ואת הכדאיות האישית של פיצול הרשימה עבורו.

אך עבור הציבור הפלסטיני בישראל ועבור בעלי בריתו היהודים הפיצול ברשימה המשותפת הוא אסון מוחלט. כעת נפרשות בפנינו כמה אפשרויות, כולן גרועות. טיבי עשוי לחבור אל מנהיגים מקומיים המחניפים למשטר, כמו ראש עיריית נצרת עלי סלאם, ולחזק את כוחה של גישה אופורטוניסטית וקצרת-רואי המקבלת ומקדשת את הטריז שתוקע השלטון בין ערביי 48׳ לשאר העם הפלסטיני.

אחד ממרכיביה האחרים של המשותפת עלול לחבור אל תע״ל ובכך לייצר סכנה שאחת הרשימות (ובמקרה הגרוע שתיהן) לא תעבור את אחוז החסימה ותעניק לפחות ארבעה מנדטים מתנה לימין. או שתע״ל עצמה (או אחד המרכיבים האחרים) תישאר לבד, לא תעבור את אחוז החסימה ותעניק לימין ״רק״ שניים-שלושה מנדטים. כך או כך, הציבור הפלסטיני מפוצל ומובס והנהגתו רחוקה מההשפעה שהייתה לה בכנסת בקדנציה האחרונה.

נסיקתו של אחמד טיבי נובעת, בסופו של יום, מאותם תהליכים שהובילו ל״פרסונליזציה״ של הפוליטיקה היהודית בישראל ולריסוקן של המפלגות הגדולות – היעדרה של אפשרות מידית לעשות שינוי משמעותי בדרכה של המדינה, ועלייתה של המדיה החברתית כערוץ המרכזי לצריכת חדשות.

העובדה שהציבור הערבי אינו חסין מתהליכים אלו מצערת, אך אי אפשר להתכחש אליה; כך או כך, מעולם לא היה סיכוי שמרכיבים שכוחם עולה ימשיכו לקבל לנצח את הסידור שלפיו חלוקת המנדטים של המשותפת תהיה צמודה לכוחם היחסי בבחירות 2013, סידור המקנה יתרון לא הוגן לחד״ש ולבל״ד.

ייתכן מאד שפרישתה של תע״ל היא לצורך מיקוח ושבסוף יימצא פתרון שיאפשר למשותפת להמשיך לבחירות הקרובות בשותפות המרובעת. אם יתקיים משא ומתן, יש לקוות שהמרכיבים יגיעו אליו בגישה שונה מזו שהפגינו במהלך משבר הרוטציה, קרי – תוך מוכנות לוויתורים אריתמטיים על מנת לשמר את האחדות. ואם זה לא יסתייע, חד״ש, רע״ם ובל״ד חייבות לעשות הכול כדי להישאר יחד ולהעמיד את עצמן – עדיין תחת שמה של המשותפת – כקול העקבי היחיד שמייצג את הפלסטינים אזרחי ישראל הן בענייניהם הפנימיים והן כקהילה שסיום הכיבוש והסדר מדיני עומדים בראש מעייניה.

מיד לאחר הבחירות, הרכיבים יצטרכו לשקוד על פיתוחם של מנגנונים דמוקרטיים שיוודאו כי נבחרתה של המשותפת בכנסת מייצגת את רצון הבוחר, למשל באמצעות בחירות מקדימות שיאפשרו לציבור לקבוע את חלוקת המנדטים ואף לאפשר לכוחות חדשים להצטרף לרשימה.

אחרת, ליברמן יצחק אחרון.

מתן קמינר הוא דוקטורנט לאנתרופולוגיה, פעיל ב"אקדמיה לשוויון" ובחד"ש, ומקים דף הפייסבוק "איימן עודה עושה דברים חמודים"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf