newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חיילים פרצו לבי"ס בחברון ועצרו ילד בן 10: "לא משנה הגיל"

בסרטון שפורסם נראים חיילים בתוך בית ספר בחברון כשהם עוצרים ילד מכיתה ד'. אנשי הצוות ביקשו מהחיילים לשחרר את הילד, אבל החיילים עונים: הוא זרק אבנים, לא משנה הגיל". עו"ד לסקי: לא היתה להם סמכות, אגיש תלונה. דו"צ: הילדים הוזהרו, האירוע יתוחקר

מאת:

חיילים ישראלים נכנסו לבית ספר בחברון ועצרו ילד בן עשר בטענה שזרק אבנים. "הוא זרק אבנים, לא משנה איזה גיל", נשמע הקצין אומר בהקלטה שפורסמה באתר "מען". לילדים מתחת לגיל 12 אין אחריות פלילית, ולכן נראה שהחיילים חרגו מסמכותם.

האירוע התרחש היום בבוקר (יום ד') בבית הספר "חג' זיאד ג'אבר"  בשכונת ג'אבר בחברון, הנמצא לא רחוק ממערת המכפלה, לא רחוק ממחסום ג'אבר בחברון. לפי אתר "מען", החיילים פרצו לבית הספר והוציאו את הילד מתוך הכיתה שלו. בדף הפייסבוק של בית הספר נכתב שהילד לומד בכיתה ד'.

בסרטון הווידאו, נראה קצין אוחז בילד, שנראה קטן מאוד ואומר כמה מלים בקול מבוהל. כמה מבוגרים, ביניהם סגן מנהל בית הספר, מנסים לשחרר את הילד מידי הקצין, והוא צועק עליהם "תעזבו את היד" ואומר, כנראה לחייל שאתו, "תביא את הילד השני".

בסרטון נראה החייל שהתלווה לקצין דוחף ברובה שלו איש מבוגר יותר, שלפי סוכנות "מען" הוא סגן מנהל בית הספר. לאחר מכן הקצין והחייל מכניסים את הילד וכנראה עוד ילד נוסף לתוך חדר, ככל הנראה חדר הנהלה. כשאיש צוות מבית הספר מנסה לומר לחיילים כי מדובר ב"ילדים קטנים", עונה להם הקצין "הם זרקו אבנים, אני אקח אותם למשטרה". כשסגן המנהל מבקש ממנו שיסביר לו בערבית מה קרה, הקצין אומר לו: "מעניין לי את התחת הערבית שלהם".

בשלב מסוים, הקצין מדבר בקשר, כנראה עם חיילים שנמצאו מחוץ לבית הספר, ומבקש מהם "שייכנסו לבית הספר, תפסתי את הילדים שזרקו אבנים, יש לי פה מורים שקופצים עליי". בשלב מסוים שומעים גם את אחד החיילים מאיימים על אחד הפלסטינים "זוז אחורה, אני אשבור לך את היד". אחד מאנשי הצוות מבקש מהקצין לדבר עם קצינים בכירים יותר, והקצין עונה לו: "תדבר עם מי שאתה רוצה, מעניין לי את התחת".

בסופו של דבר, אכן הגיעו חיילים נוספים לתוך בית הספר, והחיילים לוקחים אתם לפחות אחד מהילדים בליווי אחד מהמבוגרים. הם הולכים לכיוון ג'יפ צבאי אולם לא ברור אם הם אכן עלו עליו עם הילד.

בסוכנות "מען" מצטטים "מקורות מקומיים", האומרים שהתיאום הביטחוני הפלסטיני והמשרד לעניינים אזרחיים נכנסו לעניין והילד שוחרר מאוחר יותר. מקור במשרד לעניינים אזרחיים אמר שזהו מקרה "שיש לגנותו" וכי זו הפעם הראשונה שהצבא חדר לתוך בית ספר ועצר ילד בתוך הכיתה שלו. המקור אמר כי המשרד פנה לצד הישראלי בבקשה לפתוח בחקירה ולהבטיח שהמקרה לא יחזור.

עו"ד גבי לסקי, מומחית לזכויות אדם, אמרה כי גם בשטחים, כמו בישראל, גיל האחריות הפלילית הוא 12 ומעלה. "לחיילים לא היתה סמכות לעצור את הילד", אומרת לסקי, "כל חייל, ו-ודאי שכל קצין, אמור לדעת שאין סמכות לעצור או לשפוט ילדים בגיל הזה." לסקי אמרה שגם הכניסה לבית ספר בשעות הלימודים עם נשק, ללא צו וללא תיאום עם הנהלת בית הספר היא דבר שצריך להיות אסור, והצבא בדרך כלל נמנע מכך. לסקי אמרה שהיא מתכוונת להגיש עוד היום תלונה נגד החיילים על הכניסה לבית הספר ועל המעצר.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "כעשרה תלמידים פלסטינים זרקו אבנים לעבר רכבים ישראלים במרחב היישוב היהודי בחברון. בעקבות כך, ביצע הכוח שיחת אזהרה לתלמידים, אך הם לא נעצרו. האירוע יתוחקר ויחודדו הנהלים בהתאם".

יצוין כי תגובת דובר צה"ל מתעלמת מהעובדות העולות בבירור מהסרטון. בשום שלב בחלק של הסרטון המתנהל בתוך בית הספר ואורך כשש-שבע דקות, לא מדברים החיילים על "שיחת אזהרה" או על כך שהם מבקשים להביא אותו לקצין דובר ערבית. להפך. הקצין מלגלג על הבקשה של סגן מנהל בית הספר שיסביר לו בערבית מה הוא רוצה ואומר לו: "ערבית בתחת שלי". הקצין שוב ושוב אומר שהוא מבקש "לקחת את הילדים למשטרה" וש"הגיל לא חשוב". אם בעיני דובר צה"ל ככה נראית שיחת אזהרה, מעניין איך נראה מעצר.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf