newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חמאס בוחר להמנע מעימות עם ישראל, אך הרצועה לא שקטה

בזמן שהאירועים האלימים מתרחשים בעיקר בגדה המערבית ובירושלים, רצועת עזה שומרת על שקט יחסי. מבחינת חמאס טוב לראות התקוממות שהיא גם נגד עבאס, ומחיר המלחמה יהיה גבוה מדי. התושבים, לעומת זאת, חלוקים

מאת:

כותבת אורחת: עביר איוב, עזה

למרות שלרוב היא נחשבת לאחד האזורים הנפיצים ביותר בפלסטין, בגל האלימות הנוכחי נדמה שרצועת עזה אימצה גישה של "נחכה ונראה".

המובלעת הנצורה הזאת, תחת שלטון חמאס, לא הגיבה מיידית עם תחילת האירועים סביב מסגד אל-אקצא בחודש האחרון. רק ביום שישי ה-9 לאוקטובר יצאו מאות צעירים פלסטינים לצעדה בלתי מזוינת לעבר אזור החיץ שבצפון ובמזרח עזה, זרקו אבנים והציתו צמיגים. שבעה מהם נורו למוות על ידי צה"ל.

הפגנה זו והדומות לה מאז לא הופכות את עזה לשחקן פעיל במצב המדרדר. להיפך. ההרוגים הצעירים, כמו גם עשרות הפצועים, לא היוו כל איום על החיילים שירו ממגדלי השמירה. לכן ישראל כלל לא מודאגת מהפגנות כאלה, בהשוואה לאתגר שמהוות ההפגנות בגדה המערבית ובירושלים, שבהן נוצר מגע ישיר הן עם חיילים והן עם אזרחים ישראלים.

> הרצועה קורסת, אבל העזתים לא רואים חלופה במקום חמאס

פצועים בהפגנה בעזה, קרוב לגדר נחל עוז (חוסאם סאלם / אקטיבסטילס)

פצועים בהפגנה בעזה, קרוב לגדר נחל עוז (חוסאם סאלם / אקטיבסטילס)

לא ישראל ולא חמאס מעוניינות בסיבוב קרבות נוסף אחרי שלושה סבבי לחימה שלא הביאו לשום שינוי חיובי בשטח, אלא רק לעוד נזק ושפיכות דמים. אך חשוב מכך, 1.8 מיליון הפלסטינים שחיים בעזה עדיין סובלים מנזקי המבצע הישראלי האחרון ("צוק איתן"), שהותיר אחריו כ-2,200 הרוגים ויותר מ-18 אלף בתים הרוסים, שרובם המכריע טרם נבנו מחדש.

תנועת חמאס עצמה טרם התערבה במעשי האלימות בסבב הנוכחי, אך היא הפסיקה למנוע ממפגינים לצעוד לעבר החומה ולזרוק אבנים. בעולם המונחים של חמאס, עימות אמיתי עם ישראל הוא רק כזה שכולל ירי רקטות, לא פחות, ולעת עתה התנועה החליטה להמנע מכך ולשמור על השקט היחסי.

בשבוע שעבר הגן בכיר חמאס מוסא אבו-מרזוק על מדיניות התנועה בפייסבוק, וקבע שההחלטה לא לירות על ישראל היא מכוונת, ונועדה למנוע את הסטת תשומת הלב מהגדה ומירושלים לעזה. "יש עמודי פייסבוק פלסטינים שקוראים לנו לירות רקטות ולהעלות את האינתיפאדה מדרגה", כתב. "אבל פעולה כזאת תגרום לנו להפסיד הן במאבק הרקטות והן באינתיפאדה, ותגרום לנו להיראות כתוקפנים מול ישראל התמימה לכאורה".

משקמים ועוקבים

מול עמדה זו מתייצבים רבים בעזה שנוקטים בגישה לוחמנית יותר. לטענתם, סכסוך מזוין עם ישראל במצב הנוכחי דווקא כן עשוי לגרום לשינוי ביחסים עמה. זאת במיוחד עכשיו, כשנראה שהן נשיא הרשות, מחמוד עבאס, והן ראש הממשלה בנימין נתניהו לא נוטים להתקדם במסלול הדיפלומטי או לנקוט בצעדים שיקלו את החיים תחת הסכסוך, וגם לא רוצים לאבד שליטה במצב הביטחוני.

מוסטפא איברהים, אנליסט פוליטי עזתי, דוחה את הגישה הזאת ומאמין שעזה צריכה להמנע מעימות אלים עם ישראל, בשל הנסיבות הייחודיות ששוררות בה. "ניסיון העבר מלמד אותנו שככל שהאינתיפאדות שלנו חמושות יותר, כך קל יותר לישראל לחסל אותן", הוא אומר, ומוסיף שלהערכתו ההתנגדות העממית תצליח להניב תוצאות טובות יותר ללא כל מעורבות של אף אחד מהפלגים הפוליטיים הפלסטינים. "עזה לא צריכה לשתוק, אבל גם לא לירות אף רקטה. האנשים כאן יכולים להמשיך ולתמוך בהפגנות ובאינתיפאדה בדרכם שלהם".

> עובדים ללא משכורת: המגזר הציבורי המורעב של עזה

הפגנה במזרח רצועת עזה (עז זאנון / אקטיבסטילס)

הפגנה במזרח רצועת עזה (עז זאנון / אקטיבסטילס)

מבחינת חמאס ברור שהאי שקט בגדה המערבית מהווה הצהרה של התנגדות לדרך המו"מ של עבאס, שכוללת את המשך התיאום הביטחוני שנועד להגן על חייהם של ישראלים. בשביל התנועה בעזה, זו הזדמנות פז לחשוף עד כמה נחלש מעמדו הציבורי של עבאס.

עד כה נהרגו בעזה 12 אנשים בסיבוב הנוכחי, וכאמור עשרות נוספים נפצעו. כשקבוצה של בחורים צעירים באזור מחנה הפליטים אל-בורייג' הצליחה לחצות את הגדר לתוך ישראל, היא הוחזרה מיידית לתוך הרצועה על ידי חיילים ישראלים. לו היו מצליחים להכנס לישראל הייתה להם הזדמנות למצוא פרנסה, כמו מאות האחרים שמנסים למצוא דרכים לחצות את הגדר.

תושבי עזה עייפים מכדי לסכן את עצמם בעוד סבב של מתקפות ישראליות. כרגע הם טרודים בעיקר בניסיון לשפר את חייהם, לבנות מחדש את בתיהם ולמצוא מקורות פרנסה או סיוע הומניטארי שיקל עליהם ולו במעט. כמעט חצי מהאוכלוסיה סובלת כיום מאבטלה. מי שאיבדו קרובי משפחה בקיץ של שנה שעברה עדיין מתאוששים מהכאב והאובדן.

ועדיין, מכל זה אין להבין שהפלסטינים בעזה מבודדים ממה שקורה ברחבי הארץ כולה. אנשים בעזה, במיוחד בני הדור הצעיר שנולד אחרי האינתיפאדה הראשונה ואוסלו, עוקבים בתשומת לב רבה אחרי העדכונים ברדיו וברשתות החברתיות. הם יודעים בדיוק איפה מתבצעת כל תקיפה, כמה פצועים והרוגים יש, והם ממשיכים לעקוב.

עביר איוב היא עיתונאית עזתית בת 28. מזה ארבע שנים היא עובדת כחוקרת וכותבת, סיקרה שתי מלחמות ונושאים חברתיים שונים. היא גם לומדת עברית. איוב היא זוכת פרס ריצ'רד ביסטון של עיתון הטיימס הלונדוני, ומתחילה לימודי תואר שני בעיתונאות. אפשר לעקוב אחריה בטוויטר כאן: @abeerayoub . הפוסט פורסם לראשונה באנגלית באתר 972+, ותורגם על ידי חגי מטר

> המשטרה חוזרת בה מתיאור "המחבלת מעפולה", התקשורת בעברית לא

הפגנה בעזה, קרוב לגדר נחל עוז (חוסאם סאלם / אקטיבסטילס)

הפגנה בעזה, קרוב לגדר נחל עוז (חוסאם סאלם / אקטיבסטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf