newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כך הופכת מדינת ישראל את רוכבי האופניים לעבריינים

קנסות כבדים: זוהי הבשורה התחבורתית שממשלת ישראל מכינה לרוכבי האופניים החשמליים והרגילים. לא הסדרת שבילים אלא מתן סמכות לפקחי העיריות לתפקד כשוטרי תנועה, והורדת אלפי רוכבים אל הכבישים הסואנים

מאת:

דווקא חברת כנסת מסיעה שהגדירה עצמה כ"חברתית" מקדמת את הצעת החוק שעלולה לפגוע בשימוש באופניים חשמליים ככלי תחבורה ירוק, ידידותי וחוסך פקקים.

חברת הכנסת מירב בן ארי מסיעת "כולנו" הניחה על שולחן הכנסת הצעת חוק, שעיקרה מתן קנסות לרוכבי אופניים. על הצעת החוק חתומים בין היתר שרון גל, יעקב מרגי, אחמד טיבי משה גפני, עיסאווי פריג' ונחמן שי, והיא עברה בקריאה טרומית במליאה אתמול (רביעי).

הצעת החוק לתיקון פקודת התעבורה ("רכיבה בטוחה על אופניים ואופניים עם מנוע עזר", הנוסח המלא כאן) קובעת עבירות מסוימות הנוגעות לרכיבה על אופניים כעבירות קנס, בגובה 300 שקלים, ומסמיכה את פקחי הרשויות המקומיות לאכוף את החוק. עוד מטילה הצעת החוק על המוכרים אחריות לתדרך את הרוכשים וקונסת אותם אם לא יעשו כך.

במתכונתה הנוכחית אין בהצעת החוק בה בשורה לרוכבי האופניים. אין בה, למשל, הסדרה של שבילי נסיעה בטוחים. כן יש בה שורה ארוכה של קנסות, למשל על נסיעה ללא ידיים על הכידון או קריאת SMS, שתי עבירות שמאוד קשה להוכיח, בניגוד למשל לנסיעה במהירות מופרזת או עבירת חניה.

בדברי ההסבר להצעת החוק התייחסה ח"כ בן ארי לאיום שבפגיעת אופניים חשמליים בהולכי רגל. הפתרון לבעיה זו אינו להפוך את רוכבי האופניים לפושעים כמו שנעשה בהצעת החוק. הפתרון הוא להעניש את העבריינים ואת מי שמשתוללים על הכביש.

> שני ישראלים חיים בידי חמאס: לדבר על חילופי שבויים עכשיו

רוכב אופניים (אילוסטרציה: יותם רונן / אקטיבסטילס)

עבריין. רוכב אופניים (אילוסטרציה: יותם רונן / אקטיבסטילס)

תחליף למכוניות ולתחבורה ציבורית כושלת

האופניים, ובהם האופניים החשמליים התקניים, הפכו בשנים האחרונות לכלי תחבורה נפוץ בערים גדולות. בבאר שבע, למשל, התחבורה הציבורית בעייתית: הקווים עמוסים בשעות השיא, הנהגים ממהרים, בימי השוק אנשים נדחסים באוטובוסים, בחלקם ישנים ובלי מיזוג, עם עגלות עמוסות. לעתים, בגלל הדוחק, אנשים נופלים אחד על השני. התחבורה הציבורית בתוך באר שבע מופסקת בשעה 23:00 ואינה פועלת בשבתות. המוניות גובות בלילות, בשבת ובחג תעריפים גבוהים יותר.

מצב התעסוקה העגום בבאר שבע גרם ללא מעט אנשים לזנוח את המכוניות ולעבור לאופניים. לכאורה, צעד מבורך: זוג אופניים זה פחות מכוניות מזהמת על הכביש. בעיר יש כיום אלפי רוכבי אופניים, חשמליים ורגילים, ופועלות בה לא מעט חנויות, שכולן מציעות אופניים העומדים בתקנים וציוד משלים.

למרות שניתן לרכוש היום אופניים חשמליים במחירים של 2,700 שקלים, נראה שרוב הרוכבים מעדיפים לרכוש אופניים תקניים, עם אחריות ושירות. חלק מהחברות אף מחייבות, כחלק מתנאי האחריות, להביא את האופניים לבדיקה אחת לכמה זמן. תצפית לא מדעית ברחובות באר שבע, מגלה שרוכבי האופניים הם מכל הגילאים וכל העדות, רבים נוסעים לעבודה וללימודים, בהם המוני סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון.

שחף אביטל, דובר תא "מגמה ירוקה" באוניברסיטת בן גוריון, תומך בשימוש באופניים בעיר. הם מהווים, לדבריו, פתרון מצוין ואקולוגי עבור תושביה של העיר הגדולה בנגב: "זוהי מגמה שתופסת תאוצה בערים הגדולות, בארץ ובעולם. כל זוג אופניים פירושו מכונית אחת פחות על הכביש, עם כל המשתמע מכך. לא רק הנוחות של לנוע מתי שאתה רוצה, מבלי להיות תלוי בשעות התחבורה הציבורית או להזדקק למוניות. בבאר שבע האופניים הינם כלי תחבורה מועדף על ידי אלפי סטודנטים, העושים שימוש באופניים רגילות וחשמליות". לא נדיר לראות ברכבת לתל אביב רוכבי אופניים מבאר שבע, הנוסעים לעבודה בתל אביב וחוסכים לעצמם את עלות הנסיעות בתוך הערים.

"מגמה ירוקה" מנסים לקדם הסדרת שבילי אופניים ברחבי העיר. בבאר שבע כבר סומנו שבילי אופניים, אלא שאלה מתחילים ונגמרים בפתאומיות, ואין בהם הפרדה פיזית אלא מסלול אספלט עם ציורי אופניים מדי כמה מטרים. נסיעה על אופניים בכבישי באר שבע מסוכנת, במיוחד בלילות שישי, אבל לא רק. נכון להיום ובחוסר ברירה רוכבי האופניים נוסעים בשולי המדרכות. מי שיורד לכביש, בהם רוכבי אופניים חשמליים, נתקלים בתופעות של נהיגה פרועה, המסכנת אותם.

לדברי אביטל לא צריך לאסור את נסיעת האופניים החשמליים באופן גורף, אלא להסדיר אותה בנתיבים מיוחדים ובטיחותיים.

> למה באר שבע לא הצטרפה למחאת ערי הדרום נגד אבטלה

רכיבת מחאה ברחובות תל אביב, 2007 (יותם רונן / אקטיבסטילס)

רכיבת מחאה ברחובות תל אביב, 2007 (יותם רונן / אקטיבסטילס)

רכיבת מחאה

לאחרונה נפגשו פעילי "מגמה ירוקה" עם ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ'. הם חזרו בפניו על הדרישה להסדיר את רכיבת האופניים בבירת הנגב. בין היתר, הפעילים ארגנו רכיבת מחאה ברחבי העיר באר שבע. קובי אוחיון, ממובילי המאבק לסלילת שבילי אופניים בעיר וראש תא "מגמה ירוקה" באוניברסיטת בן גוריון: "המטרה שלנו בפעילויות מסוג זה היא להראות לתושבי העיר באר שבע עד כמה מסוכן נהיה המצב. מספיק שכמה רוכבי אופניים רוכבים יחד, בהתאם לחוקי התנועה, על הכביש, ואז התנועה נחסמת והרוכבים מסכנים את עצמם. אם הם עולים למדרכה הם הולכים ומסכנים את הולכי הרגל. אין דרך לרכב על אופניים בצורה בטוחה".

"לפני שנה נפגשנו עם רוביק דנילוביץ', והוא טען שאנחנו 'מתפרצים לדלת פתוחה' וכי העירייה מקדמת את שבילי האופניים גם בשכונות הוותיקות. כך נאמר גם במהלך השנה הזאת באינספור הודעות שונות לתקשורת. אז איפה השבילים הללו?"

פנינו לעיריית באר שבע, שביקשה ליזום חוק עזר עירוני מיוחד, שיגביל את הנסיעה. מעיריית באר שבע נמסר:

מדובר בכוונה לקדם חוק עזר עירוני. עדיין אין חוק כתוב ומאושר.

עיריית באר שבע,שמחה כמו תמיד למעורבות והאכפתיות שמגלים הסטודנטים ממגמה ירוקה. העירייה מודעת לחשיבות שבילי האופניים ומטפלת בנושא באופן חיובי. יש לציין כי העירייה סללה בשנים האחרונות קילומטרים רבים של שבילי אופניים ותמשיך במגמה חשובה זו.

במסגרת עבודות לחידוש ושידרוג רחובות נסללים כיום שבילי אופניים בסטנדרטים גבוהים. במקביל החלה העירייה בתוכנית רב שנתית לשדרוג שכונות ותיקות בהן מתבצעות עבודות שיפוץ תשתיות ופיתוח נופי, הכוללות גם סלילת עשרות קילומטרים של שבילי אופניים.

יבואני האופניים השקיעו מאמץ רב ונדרשו לעמוד בתקנים מחמירים. אלברט חיימוב הוא המנכ"ל והבעלים של חברת סוויפט, אחת החברות המובילות בישראל בייבוא אופניים חשמליים. האופניים שהוא משווק עומדים בתקן הישראלי. "אני לא חושב שצריך לשלול את האופניים החשמליים", אומר חיימוב. "זהו כלי תחבורה נהדר, הפתרון הטוב ביותר לתנועה בתוך העיר, שלא לדבר על היתרונות האקולוגיים. לדעתי, במקום לשלול על הסף, יש לעשות איזו שהיא הסדרה.

"אומר משהו, למרות שזה כביכול עלול לפגוע לי בפרנסה: אני בעד הסדרה על פיה הנהיגה תותר לבני 16 ומעלה ולאחר הדרכה. אני בעד הסברה, על מנת שבני נוער ובוגרים יעשו שימוש זהיר ובטיחותי באופניים. אני בעד הסברה בבתי הספר, ללמד נהיגה זהירה. אני חושב שאופניים חשמליים הם החלופה הטובה ביותר ממקום למקום והפופולאריות שלהם פשוט תפסה את רשויות המדינה בהפתעה".

> חטאתי, פשעתי, הקמתי ארגון נשים ערביות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf