newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אחרי 80 שנים תיפתח חקירת הירצחו של פדריקו גרסיה לורקה

השבוע לפני 80 שנה הוצא להורג המשורר והמחזאי הספרדי, שהיה מראשוני נרצחי הדיקטטורה של פרנקו. בעוד הרשויות הספרדיות ממשיכות בטיוח, לקחה על עצמה ארגנטינה לחקור את רציחתו של אחד מגדולי המשוררים במאה העשרים, הפטריוט שהיה לסמל האוניברסליות של האהבה

מאת:

האמן, ובמיוחד המשורר, הוא תמיד אנרכיסט במובן הטוב של המילה. הוא חייב להקשיב רק לשלושה קולות חזקים המתעוררים בו: לקולו של המוות, עם בשורותיו הרעות, לקולה האהבה, ולקולה של האמנות".

השבוע לפני 80 שנים הוצא להורג פדרקיו גרסיה לורקה מכיוון שאומנתו הבלתי מתפשרת הייתה, כמו שכתב פה למעלה, אנרכיסטית במובן הטוב של המילה. הוא נחטף ממקום מסתורו אצל האחים רוסלס-קמאצ'ו, חברים לשעבר בפלאנגיסטס שהתנגדו לימין של פרנקו בעיר גרנדה. אנחנו לא יודעים רבות על שקרה מאז, רק שלמחרת, ב-19 באוגוסט 1936, הוא הועמד ביחד עם אדם נוסף, שזהותו לא ידועה, מול כיתת יורים ונורה למוות. עד היום לא ידוע היכן נקברה גופתi. ב-2009 נחפר מה שחשבו לקבר האחים בו נקבר, אך לא נמצאו בו שרידים אנושיים.

הימין הספרדי מעולם לא לקח אחריות על רצח המשורר שכתב "בשביל אלו שאין להם כלום, שאפילו את השקט שנלווה לכלום לקחו להם". מסמכים שנחשפו לאורך השנים מעידים כי נרצח בשל דעותיו השמאליות והיותו הומוסקסואל, אך עדיין משרד הפנים הספרדי מסתיר מסמכים רבים בפרשה, זאת כחלק מטיוח פשעי משטר פרנקו.

> עתירה: לחייב את המדינה להסגיר חשוד בפשעים נגד האנושות לארגנטינה

הפטריוט שהיה סמל האהבה האוניברסלית, פדריקו גארסיה לורקה

הפטריוט שהיה סמל האהבה האוניברסלית, פדריקו גארסיה לורקה

גארסיה לורקה היה מראשוני נרצחי הדיקטטורה של פרנסיסקו פרנקו ששלטה בספרד במשך 36 שנים. לא במקרה הוא נבחר. לורקה הסביר שהתיאטרון, והמחזות שלו, הם שירה שהופכת לאנושית. כך, גם אם לורקה לא יכל לתרום צבאית להתנגדות לכוחות של פרנקו במלחמת האזרחים, הם הבינו שכבר אז היה בעצם אם לא הזרוע של השמאל, אז בוודאי שהנפש שלו. כפי שעברו לרצוח אינטלקטואלים באוניברסיטאות כאשר הם צועקים "תמות האינטליגנציה, יחי מוות", הפשיסטים ראו בהירצחו ניצחון של רעיונותיהם נגד אומנות "חתרנית", אם ברומנטיקה שלה ואם פוליטית. אומנות שכזו לא היתה נאה להם, הם ראו בה סכנה לשלטונם, ורצו להחליפה בדברים מעין "לחם ושעשועים לעם", כפי שמקובל לחשוב גם במקומות אחרים בעולם היום. לורקה סימן את האוניברסאליות של האהבה, אבל גם של בני האדם, דבר שלא סתר את אהבתו למולדתו. לא במקום הזהות העמוקה עם האחר, אלא בנוסף לה:

אני ספרדי. יהיה זה בלתי אפשרי בשבילי לגור מחוץ לגבול הגיאוגרפיים שלה. אבל אני שונא את מי שהוא ספרדי רק בגלל היותו ספרדי. אני אח לכולם, ומתעב את מי שמקריב עצמו לאידאל לאומני אבסטרקטי, רק בגלל שהוא אוהב את מולדתו עם סמרטוט מסביב לעיניו. סיני טוב קרוב אלי הרבה יותר מספרדי רע. אני שר לספרד ומרגיש אותה בפנים, אבל לפני זה אני איש של העולם, ואח לכולם, ומן הסתם לא מאמין בגבולות פוליטיים".

כעת, לכבוד 80 שנים להירצחו, הודיעה השופטת הארגנטינית מריה סרוויני כי תפתח בחקירה לבדיקת נסיבות הרצח מכיוון שהיא סבורה שמדובר בפשע נגד האנושות, והמשפט הארגנטיני נטל לעצמו סמכות לחקור פשעים מהסוג הזה שלא תחת ריבונותה של ארגנטינה. זאת כלקח מפשעי הדיקטטורה, כאשר בתי המשפטים הארגנטינאיים לא היו מסוגלים להתמודד עם הרצח ההמוני של פעילי שמאל.

התקווה בפתיחתה המחודשת של החקירה היא גם לשפוך אור על שעותיו האחרונות של המשורר, אך גם, ואולי בעיקר, להתחיל בתהליך של מציאת האחראים לרצח עשרות אלפי חבריו ושותפיו של מי שנחשב על ידי רבים לאחד מגדולי משוררי המאה העשרים.

ואלס וינאי קטן (שירו של לורקה שתרגם לאונרד כהן והקליט בשם Take this waltz):

En Viena hay diez muchachas
un hombro donde solloza la muerte
y un bosque de palomas disecadas
Hay un fragmento de la mañana
en el museo de la escarcha
Hay un salón con mil ventanas
!¡Ay, ay, ay, ay
Toma este vals con la boca cerrada

Este vals, este vals, este vals
de sí, de muerte y de coñac
que moja su cola en el mar

Te quiero, te quiero, te quiero
con la butaca y el libro muerto
por el melancólico pasillo
en el oscuro desván del lirio
en nuestra cama de la luna
y en la danza que sueña la tortuga
!¡Ay, ay, ay, ay
Toma este vals de quebrada cintura

En Viena hay cuatro espejos
donde juegan tu boca y los ecos
Hay una muerte para piano
que pinta de azul a los muchachos
Hay mendigos por los tejados
Hay frescas guirnaldas de llanto
!¡Ay, ay, ay, ay
Toma este vals que se muere en mis brazos

Porque te quiero, te quiero, amor mío
en el desván donde juegan los niños
soñando viejas luces de Hungría
por los rumores de la tarde tibia
viendo ovejas y lirios de nieve
por el silencio oscuro de tu frente
!¡Ay, ay, ay, ay
Toma este vals del "Te quiero siempre"

En Viena bailaré contigo
con un disfraz que tenga
cabeza de río.
!¡Mira qué orilla tengo de jacintos
Dejaré mi boca entre tus piernas
mi alma en fotografías y azucenas
y en las ondas oscuras de tu andar
quiero, amor mío, amor mío, dejar
violín y sepulcro, las cintas del vals

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf