newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

יהודים ומוסלמים התכנסו בבית הכנסת הגדול בתוניס לזכרו של יואב חטב

כמאתיים איש הגיעו לאירוע לזכרו של חטב, שנהרג בפיגוע בפריז. המשתתפים באירוע הדליקו נרות, גינו את הטרור, וקראו לסולידריות ולדו-קיום בין בני הדתות השונות בתוניסיה

מאת:

כותבת אורחת: הודא מזיודאת, תוניס

כמאתיים אנשים, בני דתות שונות, הגיעו אתמול בערב (מוצ"ש) למשמרת לזכרו של יואב חטב בכניסה לבית הכנסת הגדול בתוניס. המאתיים (מתוך 3,900 שהודיעו בפייסבוק שיגיעו) התייצבו במקום לזכרו של חטב, שנרצח בפיגוע במרכול הכשר בפריז על ידי טרוריסטים לפני כשבוע. בקהל הדליקו נרות לזכרו של חטב עם צאת השבת, שרו את ההמנון התוניסאי, חמאת אל-חימה, וקראו "תחי תוניסיה!"

מספר כלי תקשורת מתוניסיה ומארצות אחרות הגיעו לסקר את טקס המחווה הזה של החברה האזרחית התוניסאית, שהיה מורכב מאקדמאים, יהודים מערים שונות, נציגי שגרירויות זרות ואחרים. בית הכנסת הגדול בשדרות ליברטה, שמחוצה לו התקיים הטקס, הוא מוקד פעילותה של קהילה יהודית חשובה בתוניסיה, ויואב היה פוקד את בית הכנסת כל שבת בעקביות. משפחת חטב עצמה נעדרה מהאירוע שכן היא עדיין יושבת שבעה בירושלים.

> יואב חטב הפך לסמל פטריוטי בתוניסיה

הדלקת נרות לזכר יואב חטב, ובית הכנסת הגדול של תוניס (הודא מזיודאת)

הדלקת נרות לזכר יואב חטב, ובית הכנסת הגדול של תוניס (הודא מזיודאת)

אחד מבני הקהילה היהודית במקום נשא נאום לזכרם של כל מי שנפלו במאבק להגנת תוניסיה, ובמיוחד לזכר החיילים שנהרגו בהרי שמאבי על גבול אלג'יריה, וכל מי שנלחמים באסלאמיסטים קיצונים בתוניסיה מאז 2011. גם יואב חטב ניסה להגן על החטופים במרכול הכשר בפריז מפני האסלאמיסט הקיצוני אמדי קוליבאלי. קוליבאלי בסוף הרג את חטב, ולאחר מכן נהרג בידי כוחות הביטחון הצרפתים. "כל אלה אינם רק חללים, צריך לראות בהם קדושים", אמר הנואם. "ג'ורג' ולינסקי ואלזה קיאט, מאיירים במגזין שארלי הבדו, היו גם הם תוניסאים שנהרגו בידי טרוריסטים. גם ההרוגים היהודים במרכול הכשר היו תוניסאים, כולל יואב".

ציון כהן (22) מג'רבה הגיע לטקס בתוניס כדי לכבד את זכרו של יואב וכדי לתמוך בחבריו ובבני משפחתו. "אנחנו כולנו כמו משפחה, ואנחנו רוצים להראות שתוניסיה היא ארצם של בני כל הדתות וכולנו כאן אחים, מוסלמים, יהודים, נוצרים ואתאיסטים", אמר. בהמשך הודה כהן שיש גם קיצונים שמנסים לפלג בין מוסלמים ליהודים, אך הדגיש שלתחושתו היהודים בתוניסיה מרגישים חלק מהמדינה. "אני לא חושב שהקיצונים יכולים להתחזק בתוניסיה, כי כאן הדגל מאחד את כולנו, והוא חשוב לנו יותר מכל דבר שעשוי ליצור הפרדה", אמר בביטחון.

בנוגע למחלוקת לגבי קבורתו של יואב חטב בירושלים אמר כהן שהוא, כמו יהודים תוניסאים רבים, היה רוצה שחטב ייקבר בארצו, והוא לא יודע למה הוחלט לקבור אותו בירושלים. "בין אם היה נקבר בתוניסיה ובין אם בישראל, יואב נשאר בלב של כולנו", הוסיף.

> השבעה בירושלים: משפחתו של יואב חטב רק רוצה להתאבל עליו

תוניסאי בטקס לזכרו של יואב חטב, תוניס (הודא מזיודאת)

תוניסאי בטקס לזכרו של יואב חטב, תוניס (הודא מזיודאת)

המשמרת בבית הכנסת אורגנה בין היתר על ידי האיגוד התוניסאי לתמיכה במיעוטים. נשיאת האיגוד, ימינה תאבט, הדגישה שהיהודים הם חלק בלתי נפרד מהחברה בתוניסיה, וסיפרה שהאיגוד מארגן עוד טקס לזכרו של יואב חטב במלון אפריקה, שצפוי להתקיים מחר.

התגייסות זו מצד החברה האזרחית בתוניסיה באה כתגובה לכשלונם של הגופים הרשמיים במדינה, במיוחד של הממשלה, לפעול להנצחת זכרו של חטב. "קולה הקורא של תוניסיה", מפלגת השלטון, והנשיא מטעמה, באג'י קאאד א-סבסי, לא פרסמו שום הודעה רשמית לגינוי הפיגוע הטרוריסטי שהרג את יואב. רק המפלגה המוסלמית המתונה, "התקומה", פרסמה גינוי מסוג זה נגד הפיגוע. שתי המפלגות הביעו את תנחומיהן בפני משפחת חטב.

הנוכחים במשמרת בבית הכנסת הסכימו כולם שהטרור תוקף את כולם, ולא מבחין בין קורבנותיו. "יש מי שנהרגים בגלל שהם יהודים, ויש מי שנהרגים בגלל שהם נלחמים למען חופש הביטוי", אמרה אחת מהמארגנים התוניסאים של המשמרת, והדגישה שחובתם של כל האנשים לגנות את הפשעים האלימים כלפי חפים מפשע. "לכן באנו לכאן, כדי לכבד את זכרם של מי שנהרגו בידי השנאה".

לסיכום המשמרת ניתן לומר שהמתאספים הדגישו בעיקר את הצורך בסולידריות בחברה, בתמיכה הדדית, ואת הכבוד שלהם לכל מי שפועלים למען דו-קיום בין תוניסאים בני כל הדתות.

הודא מזיודאת היא עיתונאית תוניסאית. הפוסט נכתב במקור באנגלית ותורגם על ידי חגי מטר. הוא פורסם בשפת המקור באתר 972+

> היהודים והבחירות הדמוקרטיות בתוניסיה

אישה מוסלמית ובתה בטקס לזכר יואב חטב (סלמה ג'ראד)

אישה מוסלמית ובתה בטקס לזכר יואב חטב (סלמה ג'ראד)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf