newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

יפו: יהודים תקפו בתים של פלסטינים, התושבים יצאו להפגנת נגד ספונטנית

בשבועות האחרונים יש ביפו יותר ויותר תקריות של גזענות כלפי פלסטינים ברחובות ובאוטובוסים, אולם האיפוק נשמר. בעקבות התקיפה אמש של בתים וילדים, יצאו התושבים למחות: "מה שקרה חצה כל גבול"

מאת:

אתמול (ראשון) בלילה סביב השעה אחת עשרה וחצי בשכונת ג'בליה (גבעת עליה) ביפו, ילדים פלסטינים תושבי השכונה שחקו בנפצים וזיקוקים, משחק נפוץ ברחובות העיר, בוודאי בחודש הרמדאן.

קבוצת גדולה של כשלושים צעירים, שעל פי הדיווחים יצאו מישיבת "שירת משה" בשכונה, יצאו וניסו להכות את הילדים ששחקו בחוץ אך אלה נמלטו. כשראו כי לא ישיגו אותם הם ניסו להכנס לאחד הבתים הסמוכים למסגד, דחפו נערה כבת 17 שעמדה סמוך לדלת והתפרצו לבית. הנערה וילדי הבית האחרים, אחד מהם בן 7 בלבד, נמלטו מהבית.

למשמע הצעקות יצאו שכנים רבים והבריחו את התוקפים.

הבית שהותקף ביפו. (צילום: אורן זיו/אקטיבסטילס)

הבית שהותקף ביפו. (צילום: אורן זיו/אקטיבסטילס)

תוך זמן קצר יצאו מאות מאנשי השכונה אל הרחוב. אנשי דת מהמסגד הרגיעו את הרוחות, והנהיגו תפילה המונית עד שעות הלילה המאוחרות כשהמשטרה מפקחת מרחוק. בחניון סמוך התאספו כוחות גדולים של יס"מ ופרשים.

אמם של הילדים, שבקשה לא להזדהות בשמה, יצאה לחפש אותם. את הקטן בילדיה מצאה רק כעבור שעה וחצי כשהוא בוכה ומבוהל. "על הבת הגדולה הם שפכו חומר מדליק פחמים, הבן הקטן שלי ממש בטראומה", היא מספרת. "כבר תקופה ארוכה שאנחנו חיים במתח. רבים מתלמידי הישיבה זורקים לנו אמירות גזעניות כל הזמן ובשבועות האחרונים זה מאוד התגבר. השוטרים שהגיעו נעמדו ליד הישיבה כדי להגן עליה, אבל מי יגן עלי ועל הילדים שלי?"

השוטרים מחוץ לישיבה (צילום: אורן זיו/אקטיבסטילס)

השוטרים מחוץ לישיבה (צילום: אורן זיו/אקטיבסטילס)

הישיבה הממוקמת ברחוב טולוז, בלב אוכלוסיה פלסטינית, מנוהלת על ידי הרב מאלי, שלימד בעבר בישיבת עטרת כוהנים בירושלים, ישיבתו של הרב שלמה אבינר. רבים מתושבי העיר רואים בהקמתה של הישיבה ופעילותה חלק מפרויקט התנחלותי לייהד את האזור ולדחוק את תושביה הערבים אל מחוץ לעיר.

עבד אבו שחדה, פלסטיני יליד יפו ופעיל בעיר סיפר: "למרות השעה המאוחרת בתוך זמן קצר הצעירים היפואים הריצו קריאות בטלפון וברשתות החברתיות, והגיעו הרבה מאוד אנשים. יפו לא מנותקת מהמרחב הפוליטי הפלסטיני, אנשים מתחילים להבין שהם צריכים להתארגן ולהתנגד. זו לא הפעם הראשונה שפעילי ימין, לא רק מהישיבה הזאת, מנסים לפגוע בתושבים ערבים בשכונה, ובשבועיים האחרונים זה הלך והתגבר, אנחנו שומעים על יותר ויותר תקריות כאלה בתחבורה הציבורית וברחובות. אנשים מפחדים".

מחמוד אבו ערישה, פעיל  פלסטיני תושב יפו הוסיף: "תושבי יפו הראו עד עכשיו איפוק גדול, על אף שהתרחשו עד עכשיו מספר מקרים גזעניים, אבל מה שקרה אתמול ביפו חצה כל גבול. השנאה שיש בישיבה הזו שקמה במטרה לחסל את יאפא הערבית מתנפצת בתקיפות של ילדים קטנים. זה הזמן לשים קץ לנוכחות של ישיבות לאומניות גזעניות בתוך יאפא".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf