newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

גאווה בחולון: מאות הפגינו בקריאה להתפטרותו של סגן ראש העיר

ההתבטאות ההומופובית של יואל ישורון הובילה לאירוע גאווה ראשון בחולון. המשטרה עכבה מפגין אחד. מנכ"לית האגודה למען הלהט"ב: "מי שלא יודע לשמור על הפה שלו לא יוכל לשמור על הכיסא שלו"

מאת:

מאות פעילים מקהילת הלהט"ב, תושבי חולון ותומכים, קיימו הערב הפנינג גאווה במחאה על התבטאויותיו של יואל ישורון – מי שמכהן כסגן ראש עיריית חולון וכדקאן הסטודנטים במכללה האקדמית אשקלון – נגד הקהילה הגאה. הם לא מסתפקים בהתנצלות שנכפתה על ישורון על ידי מעסיקיו במכללה וקראו לו להתפטר בשל האמירות ההומופוביות שלו.

בסיום האירוע חצו עשרות את הכביש על עבר בניין העירייה הסגור, והפגינו במקום. המשטרה עיכבה צעיר אחד, שעמד ליד בדלת הכניסה לעיירה. כשהוא אוחז בשלט "ואהבת לרעך" הוא נלקח בניידת לתחנת המשטרה בעיר.

ישורון התבטא השבוע בעמוד הפייסבוק שלו נגד מצעדי הגאווה והשרמוטות בעיר השכנה תל אביב ועורר סערה.  "במדינת תל אביב צמחו גידולי פרא, מפלצות בסגנון סרט היורה שרקחו ממוחם הננסי והמעות מצעדי חיות דו-רגליות, מבחילות ודוחות", כתב. "שם בחוצות העיר תל אביב, צועדים על שתיים ובגאווה, שרוטים לעומק, חרמני משכב זכר (בעעעעע) ואסופת חיות ממין נקבה, מכוערות עם קעקועי 'אני שרמוטה' (!!!)".

המפגינים, בהם גם נציגות האגודה למען הלהט"ב וחברות הכנסת מיכל רוזין ומיכל בירן, נציגים של ישראל חופשית, איגי, יש עתיד, מרצ, וגם כמה נציגי "גאווה בליכוד", התכנסו ברחבה שמול העירייה במרכז חולון. רבים מהמפגינים החזיקו שלטים שהתייחסו ישירות להתבטאותו של ישורון, וקראו לו להתפטר. בין הנאומים, המפגינים הניפו דגלי גאווה רבים ואחזו שלטים עליהם נכתב "לא סוג ב׳" ו"שווה". הם צעקו ״הומופוביה מתחילה במסדרונות העירייה", ו״טרנסית צועדת ולא מפחדת״ ובעיקר ״יואל תתפטר״ ו״יאללה לך הביתה יואל, שלום ותודה״.

מפגין אחד עוכב על ידי המשטרה. אירוע גאווה בחולון 2018 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מפגין אחד עוכב על ידי המשטרה. אירוע גאווה בחולון 2018 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הנוכחים באירוע התרגשו מאוד, והתחושה היתה שמדובר באירוע היסטורי בעיר. ההתבטאות של ישורון הגיעה לאחר שבחודשים האחרונים התקיימו דיונים בקרב פעילים בחולון בכוונה לקיים את אירוע הגאווה הראשון בעיר. האירוע לא הבשיל, ואז פרסם ישורון את הסטטוס שגרם למאות לצאת לרחוב. לראשונה מתנופפים בעיר דגלי גאווה באירוע רשמי. שוטרים בודדים אבטחו את הארוע, ולא רק שלא התקיימו הפגנות נגד, עוברי אורח רק ברכו על היוזמה.

ח"כ מיכל רוזין (מרצ), יו"ר שותפה בשדולה הגאה, אמרה: "ישורון לא 'כשל בלשונו', אלא הוא חשף בפומבי את עמדותיו החשוכות והאלימות. מי שמכנה את הקהילה הגאה 'חיות דו-רגליות, מבחילות ודוחות', לא צריך להתנצל – אלא צריך לתלות את המפתחות וללכת הביתה. ישורון וחבריו הם ההוכחה הניצחת לחשיבות הגדולה בהצעת החוק שלי שעברה אתמול, שתאסור על הפליה מטעמי נטייה מינית ומגדר בחוק הישראלי"

עמית צחר, מתנועת הנוער איגי בחולון, שהשתתפה במחאה אמרה ל"שיחה מקומית": "אני כועסת. פעם אחר פעם אנשי ציבור מנצלים את הקול שלהם כדי להסית נגדנו. אני כועסת שיש סגן ראש עיר שקורא לנו חיות דו רגליות. אנחנו, הנוער הגאה, נתקלים בחומות של בורות אבל אנחנו לא מוכנים לשתוק יותר מול השנאה שמושרשת בחברה שלנו. זה הזמן להתעורר. אנחנו מוחים כדי שנער ונערה לא יחושו איום במסדרונות בית הספר או להתחבק ברחוב".

מאות מפגינים בחולון קוראים להתפטרותו של סגן ראש העיר יואל ישורון (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מאות מפגינים בחולון קוראים להתפטרותו של סגן ראש העיר יואל ישורון (אורן זיו / אקטיבסטילס)

ההתבטאות של ישורון מגיעה בעיצומו של חודש הגאווה ופחות משבועיים לאחר שרבע מליון בני אדם שטפו את רחובות תל אביב במצעד גאווה ססגוני והמוני. היא מהווה תזכורת מהדהדת לכך שהמצעד התל אביבי, שהפך לחגיגה מיינסטרימית שנתית, הוא סוג של בועה רגעית. שרגע וחצי אחר כך, ובמרחק קילומטרים ספורים משם, מתנפצת שוב ושוב. התגובה המהירה להתבטאות חריפה כל כך של איש ציבור ומחנך מהווה תזכורת גם לעוצמתה ומיומנות המחאה של הקהילה.

חן אריאלי, מנכ"לית האגודה למען הלהט"ב אמרה לשיחה מקומית: "אנחנו לא רוצות מדינת תל אביב שרק בה בטוח. אנחנו רוצות שלטרנסיות, לקוויריות ולשרמוטות יהיה בטוח בכל מקום. קהילות מקומיות הן העתיד שלנו. מי שלא יודע לשמור על הפה שלו לא יוכל לשמור על הכיסא שלו".

רוני בלנקי גם היא מהאגודה למען הלהט"ב אמרה כי "ההתנצלות של סגן העיר לא מספיקה לנו, לא נשתוק ללהט"בופוביה וגזענות. אמירות קשות כאלה לא נאמרות בהיסח דעת. אנו קוראים לחברי המועצה ולמכללה באשקלון: אמרו בקול בלתי מתפשר כי אדם כזה לא ראוי שישאר בתפקידו".

שיף, צעיר שגר בבית הלהט"בי בחולון אמר: "זו מדיניות של גם וגם. מצד אחד פתחו בעיר בית לקהילה ומצד שני כשראש העיר לא מגנה אמירות הומופוביות הוא מאפשר אותן. אני גר בבית של להט"בים בעיר. אנחנו סובלים מתקיפות ברחוב. המרחק מתל אביב קטן אבל המציאות פה שונה לגמרי. לא כל הציבור נגדנו אבל חלקנו חוששות ללכת יד ביד ברחוב."

סגן ראש העיר התבטא נגד הקהילה הגאה וקיבל אירוע גאווה ראשון בעיר (אורן זיו /אקטיבסטילס)

סגן ראש העיר התבטא נגד הקהילה הגאה וקיבל אירוע גאווה ראשון בעיר (אורן זיו /אקטיבסטילס)

לאחר מחאה ציבורית, פרסמה המכללה האקדמית באשקלון הודעת גינוי לדבריו הקשים של דקאן הסטודנטים שלה. בנוסף אלצה אותו המכללה לפרסם התנצלות גורפת. אולם ישורון עדיין ממשיך בתפקידו, וקולם של נבחרי הציבור בעיריית חולון עדיין לא נשמע.

מיקי בוזגלו, תושב חולון שבא עטוף בדגל ישראל, אמר: "בדיוק כמו לפני 70 שנה, מילים פוגעות ויכולות להרוג. אנשים התאבדו בעבר כי לא יכלו לסבול יותר. ישורון עשה טעות חמורה. הוא נבחר ציבור במדינת ישראל והוא צריך לעוף לאלתר. חבל שראש העיר עוד לא עשה זאת. החבר'ה כאן במועצה (מצביע על הבניין) תקועים 40 שנה אחורה, עסוקים במשחק כיסאות"

בני, גם הוא תושב חולון, מסביר: "ההתבטאות הזאת מגיעה בגלל שזו שנת בחירות. הוא פרסם את זה בשביל המצביעים שלו. אבל אז ראש העיר נבהל מהתגובות. הם לא ציפו לזה. הוא נציג ציבור והוא צריך לקחת אחריות על ההתבטאויות שלו בכל פלטפורמה".

מחר (שישי, החל מ-11) יתקיים מצעד הגאווה בחיפה. המצעד יצא מצומת מוריה, לאורך שדרות הנשיא ועד לגן האם. ביום חמישי הבא יתקיים מצעד הגאווה השני בבאר שבע ויום אחר כך יתקיים מצעד הגאווה בראשון לציון. משם ימשיכו אירועי הגאווה לאשדוד, חדרה ולמצעד גאווה ראשון בעיר רחובות. את עונת הגאווה יחתום מצעד הגאווה והסובלנות בירושלים שיתקיים בשני לאוגוסט, תאריך שנקבע לזכר הרצח בברנוער, ונוסף אליו גם זכרה של שירה בנקי שנרצחה במצעד הגאווה בירושלים בשנת 2015.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf