newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הפעילה שסטרה לתובע צבאי הורשעה, וממשיכה לסרב לייצוג משפטי

בית משפט השלום הרשיע את יפעת דורון בתקיפת עובד ציבור בנסיבות מחמירות, לאחר שסטרה לפרקליט איו"ש במהלך משפטן של עהד ונרימאן תמימי. דורון סירבה לשתף פעולה עם המשפט, בטענה כי מדובר במעצר שהקשרו פוליטי. שתיקתה עלולה להשפיע גם על גזר דינה

מאת:

בית משפט השלום בירושלים הרשיע השבוע את יפעת דורון, הפעילה הישראלית שסטרה לתובע צבאי בזמן משפטן של עהד ונרימאן תמימי, בתקיפת עובד ציבור בנסיבות מחמירות. במהלך המשפט בחרה דורון ליצג את עצמה וסירבה להגיב להאשמות. השופט איתן כהן קבע כי דורון ביצעה את המעשה כדי "להפריעו במילוי תפקידו כתובע במשפט או למנוע אותו מלמלאו", וציין כי הפעולה שלה כוונה נגד כל מערכת התביעה הצבאית.

ב-21 במרץ 2018 התקיים דיון בבית המשפט הצבאי בעופר באישור עסקאות הטיעון במשפטיהן של עהד תמימי ואמא שלה, נרימאן. בדיון נגזרו על השתיים שמונה חודשי מאסר על חלקן באירוע שבו עהד תמימי סטרה לחייל שפלש לחצר ביתה בכפר נאבי סאלח שבגדה המערבית. בתום הדיון ניגשה אל התובע יפעת דורון, שהגיעה לבית המשפט הצבאי כדי לתמוך בנשות משפחת תמימי. היא צעקה לעבר פרקליט איו"ש, ששימש כראש צוות התביעה: "מי אתם שתשפטו אותה", וסטרה לו. היא נעצרה מיד לאחר המעשה ושוחררה כעבור יומיים, אחרי שסירבה לייצוג משפטי ולא חתמה על כל תנאי שחרור.

יפעת דורון בבית המשפט השלום בירושלים, ינואר 2019 (צילום: אורן זיו)

יפעת דורון בבית המשפט השלום בירושלים, ינואר 2019 (צילום: אורן זיו)

בהכרעת הדין, אולי מכיוון שדורון בחרה לא לדבר או להעיד במשפט, ייחס השופט כהן משקל רב למשפט שאמרה בעת שסטרה לתובע הצבאי: "מי אתם שתשפטו אותה?" בפעם הראשונה הוא מזכיר את האמירה כדי להדגים שהפעולה של דורון כוונה כלפי מערכת התביעה הצבאית ולא רק נגד הפרקליט שלו סטרה: "באמירה שנלוותה למעשה האלים נקטה הנאשמת בלשון רבים, ללמדך שהדברים היו מכוונים אל מערכת המשפט הצבאית כולה. בכך התכוונה הנאשמת להטיל מורא לא רק על פרקליט איו"ש אלא גם על תובעיו".

בפעם השנייה שבה מזכיר השופט כהן את אמירתה של דורון הוא עושה זאת כדי לנמק את את ההרשעה בסעיף של תקיפת עובד ציבור בנסיבות מחמירות. :מעשה התקיפה היה פומבי, היה קשור במישרין לאותו משפט והיה מלווה בדברים שאמרה הנאשמת, 'מי אתם שתשפטו אותה', שלא מותירים ספק בנוגע לתכלית המעשה". השופט אף ציין שאולם בית המשפט הצבאי בעופר היה מלא בקהל, אנשי תביעה, אנשי שב"ס וכלי תקשורת בעת המעשה.

כפי שפורסם כאן עם פתיחת המשפט בינואר, דורון בחרה לייצג את עצמה ולא להיעזר בעורכי דין, דבר העשוי להשפיע על חומרת העונש שתקבל. גם בדיון ביום שני השבוע הפציר השופט בדורון לקחת עורך דין לקראת שלב הטיעונים לעונש, אך היא עומדת בסירובה לייצוג משפטי.

בהכרעת הדין פירט השופט כי המליץ בתחילת המשפט לדורון לקחת עורכת דין, לאחר שפיטרה את עורכת הדין שמונתה לה מטעם הסנגוריה הציבורית. הוא אף ציין את העבודה שכפי שהצהירה דורון, היא אינה מוכנה לשתף פעולה עם מערכת המשפט הישראלית. "בית המשפט הקריא לנאשמת את כל סעיפי האישום, והנאשמת הגיבה לכל אחד מהסעיפים במילים: 'אני בוחרת שלא להגיב', וזאת גם לאחר שבית המשפט הסביר לה את המשמעויות של שתיקה בשביל התשובה לאישום".

בראיון ל"שיחה מקומית" בינואר השנה, סיפרה דורון על הבחירה לייצג את עצמה: "כשהמעצר הוא בקונטקסט פוליטי, אין לי עניין להיכנס לכל מיני ויכוחים משפטיים כאלה ואחרים. אם אני הולכת לייצג את עצמי מבחינה פוליטית – בפוליטיקה אני מבינה".

דורון ביקשה למקד את תשומת במשפטה להפרדה שהממסד עושה בין פעילים ישראלים לפלסטינים: "זאת לא היתה המטרה בפעולה שלי, אבל ברור שהיא חושפת את האפרטהייד. זו טקטיקה של שנים של השלטונות, לעשות את ההפרד ומשול, אנחנו (פעילים ישראלים; א.ז) לא נענשים באותו האופן שבו הפלסטינים נענשים על אותן פעולות. זה נעשה במכוון ויוצר דיסטנס, שמירה על מעמדות פריווילגיים גם במסגרת הזאת".

נרימאן תמימי בבית המשפט הצבאי בעופר במהלך משפטה (צילום: אורן זיו)

נרימאן תמימי בבית המשפט הצבאי בעופר במהלך משפטה (צילום: אורן זיו)

השופט כהן הרחיב בהכרעת הדין לגבי בחירתה של דורון לשמור על שתיקה במהלך המשפט: "הנאשמת לא הציגה נרטיב נגדי לזה של המאשימה, לא הכחישה את המעשה המיוחס לה – לא בחקירה, לא בתשובה לאישום, לא בפרשת ההגנה ולא בסיכומים". כאמור, להחלטה זאת יכולה להיות השפעה על גזר הדין: "הימנעות זו פועלת אפוא נגדה אפוא לחובתה ומחזקת את הראיות המסבכות שהצטברו נגדה".

המשפט החל בינואר השנה, והעידו בו שבעה עדים מטעם התביעה, בהם גם סא"ל עסאם חמאד, פרקליט איו"ש שדורון סטרה לו. מכיוון שדורון לא שיתפה פעולה עם מהלך המשפט, לא הביאה עדים מטעמה ולא ביצעה חקירות נגדיות לעדי התביעה, המשפט הסתיים במהירות יחסית, לאחר שלושה דיונים. הדיון במתן גזר הדין נקבע למרץ 2020.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf