newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כליאת ילדי המהגרים: טראמפ הפך את הסדיזם למדיניות

טראמפ לא המציא את הרדיפה והגירוש של מהגרים שחומי עור באמריקה. ג'ורג' בוש השני ואפילו אובמה עשו זאת לפניו. אבל הוא שכלל את השיטה. במשטר שבו מיעוט רפובליקני יכול לשלוט באמצעות שיטת בחירות מושחתת - הכל אפשרי

מאת:

רוב מי שרואה את התמונות ושומע את הקולות מתוך מתקני הכליאה בטקסס, שם מוחזקים אלפי ילדים ממרכז אמריקה שהופרדו בכוח מהוריהם, בהוראת הנשיא הסוציופת בבית הלבן, מזועזע. אדם שפוי ובעל מצפון מינימלי – איך לא יזדעזע מלראות ילדים קטנים בוכים מפחד ומעצב, מוחזקים בכלובים אחרי שכבר עברו גיהנום? איזה אדם הגון לא יזדעזע למראה הורים מגורשים או כלואים, שלא יודעים איפה הילדים שלהם או אם אי פעם ייראו אותם יותר. הורים שהגיעו לגבול עם ארצות הברית לא מתוך כיף או כדי לפשוע אלא כי ברחו בקושי ממצב נואש בחיפוש אחרי חיים טובים יותר? כולנו בנים של הורים או הורים בעצמנו או שניהם, והרבה מאיתנו, גם בישראל, יודעים מה זה לשרוד ולהגר כי אין ברירה.

אבל במקרה הזה הרוב לא קובע. אם הרוב היה קובע, הרבה ממה שקורה כיום בארצות הברית לא היה עולה על הדעת. טראמפ וחבורת הגזענים והמושחתים סביבו לא היו יכולים לעשות את כל הדברים הגרוטסקיים שהם עושים, כולל גניבת הקופה הציבורית, העברת ממון מהעניים ביותר לעשירים ביותר, והתעללות במשפחות של מחפשי מקלט ממרכז אמריקה. יש בקרב האמריקאים, כמו בכל מקום בעולם, מיעוט שהוא חסר אמפתיה לאחרים, במיוחד לחלשים, כולל לילדים חפים מפשע. חלקם ממציאים כל מיני טיעונים כדי להצדיק מעשים בלתי מוסריים בעליל – חוק וסדר, ״ביטחון״, ריבונות, שמירה על הגבול. חלקם פשוט משקרים – מספרים שזו המצאה של התקשורת, שהילדים הם שחקנים, שהמפלגה הדמוקרטית אשמה, שאין כזאת מדיניות.

השדרית רייצ'ל מדו פורצת בבכי תוך כדי דיווח על המכלאות לילדי מהגרים

יש כאלה שנהנים להתפלפל על הגדרות: לא מדובר בכלובים, לא מדובר במחנות ריכוז, זו לא הפרדה אלא שמירה על הילדים. ויש כמובן קבוצה נוספת, לא מבוטלת: אנשים שנהנים מזה, שכיף להם, גם אם לא יודו בזה (לרוב הם כן), לראות ילדים שחומי עור בוכים וסובלים. איכשהו הצלחנו ליצור עולם עם כלכלה פוליטית, ומערכת חברתית, שבו סדיסטים וסוטים שולטים ביד רמה. זה מה שקורה בארצות הברית – בדיוק, אגב, כמו בישראל.

בארצות הברית, רוב האנשים לעיל הם מצביעים רפובליקאים. מצביעים רפובליקאים ״רשומים״ מהווים היום מיעוט בקרב הציבור האמריקאי הבוגר – פחות משלושים אחוז. אבל זה הציבור היחיד כמעט שנחשב מבחינה פוליטית היום, שיש לו כוח והשפעה. בגלל השיטה הפוליטית המעוותת והאנטי-דמוקרטית שקיימת היום בארצות הברית, נבחרי ציבור יוצרים לעצמם מחוזות בחירה שבהם קל להם יותר להיבחר, ורוב הנציגים הרפובליקאים בבית הנבחרים נמצאים במחוזות שבהם יש בעיקר מצביעים רפובליקאים לבנים.

הציבור הזה, הקטן יחסית, הוא היחיד בארצות הברית שבו יש רוב (לא מוחלט, אגב) התומך במעשים הברבריים של ממשל טראמפ. זאת הסיבה שאף נבחר רפובליקאי – אף לא אחד! – הצטרף ליוזמה של המפלגה הדמוקרטית בקונגרס לעצור את קריעת הילדים מהוריהם. כמה מהם הוציאו הצהרות עצובות בטוויטר על כך שטראמפ צריך לחשוב מחדש על מה שהוא עושה, אבל בזה העניין מסתכם. המלחמה המתמשכת בדמוקרטים ובליברלים, וחגיגת השחיתות שבמסגרתה התורמים למפלגה הרפובליקאית (כמו שלדון אדלסון) הם הנהנים הגדולים ביותר מהממשל של טראמפ, חשובים יותר.

טראמפ עם נתניהו בבית הלבן. בישראל יש אהדה עמוקה לסדיזם של טראמפ (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

טראמפ עם נתניהו בבית הלבן. בישראל יש אהדה עמוקה לסדיזם של טראמפ (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

יש המון מה להגיד על על הסיפור הדוחה הזה, אבל נסתפק רק בכמה נקודות.

1. יש סיבה שטראמפ כל כך פופולרי בישראל, שהיא מדינה שבה הסדיזם הפך לפוליטיקה רשמית. הישראלים הם מומחים גדולים ברציונליזציה של פשעים נגד פלסטינים, של הריגת ילדים, של קריעת משפחות, של גירוש, ושל הסתה נגד מיעוטים. הרבה אמריקאים תומכי טראמפ רואים את המהגרים בערך כמו שרוב היהודים בישראל רואים פלסטינים, אם בכלל רואים אותם: כבעלי ערך פחות, או כפחות מבני אנוש. לא מצאתי את כוחות הנפש להציץ בטוקבקים באתרים בישראל על הסיפור של מתקני הכליאה לילדים, אבל אני מוכן להתערב שאפשר למצוא שם בעיקר תמיכה בטראמפ, הצדקות שקריות, ושמחה לאידם של המהגרים, בעיקר בקרב אנשים שמחבבים את בנימין נתניהו.

2. על-פי ג׳ף סשנס, התובע הכללי של ממשל טראמפ ויורש טבעי למורשת הגזענית של של הקו קלוקס קלאן, הפוליטיקה הזאת של הפרדת הורים מילדים נועדה להרתיע אנשים מלהגיע לאמריקה – אנשים שהם, כאמור, נואשים לגמרי. זה לא ימנע מאנשים לנסות להגיע, כי במצב של ייאוש וסכנת מוות אנשים ינסו לשפר את מצבם בכל מקרה. חשוב להבהיר, כי בטוקבקים לא יספרו את זה: האנשים האלה לא עוברים על החוק. הם מבקשים מקלט, שזו זכותם. ואז לוקחים מהם את הילדים. כולל תינוקות שיונקים. כולל ילדה בת 10 עם תסמונת דאון. ילדים קטנים לא מהווים סכנה ביטחונית. מעבר לכך, כל הפוליטיקה הזאת בנויה על גזענות. למשטר של טראמפ אין בעיה עם הגירה ממקומות ״לבנים״, כמו מדינות אירופה. הנשיא אמר את זה ספציפית. יש לו בעיה עם הגירה ממקומות שבהם אנשים הם "שחומי עור". זה הכל.

לטראמפ לא רק שאין כבוד למוסדות הדמוקרטיים, הוא מתנהג כדיקטטור לכל דבר, והמפלגה הרפובליקאית מגינה עליו לאורך כל הדרך. ואם זה מזכיר לכם פשיזם, או נאציזם, זה לא מקרה

3. כבר הזהרתי לגבי טראמפ, שהאיש מושחת עד היסוד, שקרן שלא מסוגל להוציא דבר אמת מפיו גם בטעות, רמאי, דמגוג, טיפש, גזען, לא-יוצלח, ואכזרי. לא סתם הוא ונתניהו מסתדרים כל כך יפה. מתברר שהוא יותר גרוע ממה שחשבתי. הוא מוגן על-ידי שיטה פוליטית שזקוקה לרפורמה דחופה, עיתונות מיינסטרים חסרת עמוד שדרה שלא מסוגלת להתעלות לרגע הקשה הזה, עיתונות ימין (פוקס ניוז, ברייטברט, וול סטריט ג׳ורנל, ועוד הרבה) שעושה הכל כדי לשקר למענו, להסית את הציבור נגד זרים ומהגרים, ולהמציא שערוריות מזויפות על ה״דיפ סטייט״ (למעשה, רשויות החוק) שמנסות כביכול להפיל את הדיקטטור – כלומר, את הנשיא.

מתברר שהדמוקרטיה האמריקאית הרבה יותר שבירה ממה שדמיינו לעצמם הרבה אמריקאים ואנשים ברחבי העולם, כי היא תלויה לגמרי ברצון הטוב של נבחרי הציבור לשמור על המוסדות הדמוקרטיים. לטראמפ לא רק שאין כבוד למוסדות הדמוקרטיים, הוא מתנהג כדיקטטור לכל דבר, והמפלגה הרפובליקאית מגינה עליו לאורך כל הדרך. הוא לא מעוניין במה חושבים האמריקאים באופן כללי, אלא רק בתומכיו הנלהבים ביותר, ואלה אוהבים את ההתעללות שלו ב״חומים״ קטנים ומסכנים. ואם זה מזכיר לכם פשיזם, או נאציזם, זה לא מקרה. זה באמת לא עד כדי כך רחוק, ומי שמכיר את הגישה שלי כהיסטוריון, יודע שאני משתמש בהשוואות האלה בקמצנות גדולה ביותר.

4. יש לומר אמת, והיא שטראמפ והבריונים שלו לא המציאו לבדם את הגלגל המסריח הזה. הם ירשו כמה דברים שאפשרו להם להביא את הפשיזם והגזענות ללב הרשויות. הנשיא ג׳ורג׳ בוש השני, שיש היום יותר מדי אנשים שרוצים לעשות לו רהביליטציה, הוא זה שאפשר את הקמת ICE, רשות ההגירה שמחפשת מהגרים בבתי חולים, בבתי המשפט, ובבתי הספר, עוצרת אנשים שחיים בארצות הברית כבר עשרות שנים באופן חוקי, ומגרשת אחרים שהגיעו לעתים באופן בלתי חוקי כתינוקות לפני עשרות שנים. הממשל של בוש, במסגרת ״המלחמה בטרור״, הוא זה שיצר הרבה מהתשתית שבה משתמש עכשיו המשטר של טראמפ כדי לנסות להפחית את מספר הלא-לבנים במדינה (הרי בזה, בעצם, מדובר). והנשיא אובמה, שהליברלים כל כך אוהבים אותו ומתגעגעים אליו, גירש יותר מהגרים ומבקשי מקלט מכל נשיא אחר שהיה לפניו, שיתף פעולה עם הימנים בכל הזדמנות בתחום הזה, ולא הביא במהלך שמונה שנות כהונתו לרפורמה המדיניות ההגירה שהיתה מונעת את ההתעללויות שאנחנו רואים ושומעים עכשיו. החידוש של טראמפ, שהוא בכל זאת משמעותי, הוא הפרדת הילדים מההורים. על הסדיזם הצרוף הזה קודמיו באמת לא חשבו.

5. טראמפ גם ירש גזענות עמוקה בחברה ובמערכת החוק האמריקאית שלא פחתה בעידן אובמה אלא כנראה רק גברה. הגזענות הזאת באה לידי ביטוי, למשל, במערכת הכליאה האמריקאית; בארצות הברית כולאים יותר אנשים מאשר בכל מקום אחר בעולם, בעיקר שחורים ולטינוס, באופן לגמרי בלתי פרופורציונלי לאחוז הכללי שלהם באוכלוסיה, ובאופן קבוע שוטרים הורגים גברים שחורים צעירים באירועים שלעתים לא דורשים שום אלימות מצד הרשויות, ואף אחד לא משלם מחיר על האירועים האלה מלבד הגבר השחור שמת. את הדברים הרעים האלה טראמפ לא המציא, אבל הוא נהנה מהגורמים הפסיכולוגיים והפוליטיים שיצרו אותם, והוא מביא אותם לשיאים מבחילים. מתקני הכליאה לילדים בטקסס הם המשך טבעי והגיוני למערכת כליאה נרחבת שקיימת זה מכבר ומיועדת בעיקר להחזיק גברים שחומים בכלא ובכך גם למנוע מהם השפעה על עתיד המדינה (כי אסירים ואסירים לשעבר אסור להם להצביע).

6. שימו לב לדבר קטן: בתמונות של מתקני הכליאה רואים בעיקר בנים. למה? לדעתי, כי הממשל מניח שהרבה לבנים פוחדים מבנים שחומים ורואים בהם סכנה אוטומטית (ועכשיו תקדישו שנייה מחשבה למוח של מישהו שרואה סכנה בילד קטן, אבל לא בילדה, בגלל צבע עורו). זה נראה לי מכוון לקהל גזעני ומוסת. איפה הילדות, אגב? להבנתי, אף אחד בממשל לא מסוגל לתת תשובה ברורה לשאלה הפשוטה הזאת. יש כמה סימנים לגורלן כשקוראים על סוכן הגירה שחשוד שהתעלל מינית בילדה בת ארבע ואיים על האימא בגירוש אם תעיז להתלונן. תחשבו גם על זה, תחשבו כמה סיפורים כאלה לא יצאו, ואז תחשבו כמה הנשיא טראמפ אהוב בישראל.

7. כדי לסיים בכל זאת במשהו חיובי, למרות שאין כאן שום דבר חיובי, נציין שהחולניות של טראמפ ואנשיו, ושל תומכיו הנרצעים, מקבלת תשומת לב ראויה, גם אם לא ברור לאנשים טובים מה בדיוק צריכה להיות התגובה. איך נלחמים ברוע כזה? איך מגיבים לטירן ששונא את הדמוקרטיה? איך מתנהגים כשיש גזענים וסדיסטים בשלטון? דבר אחד אפשר לומר בבירור: אם טראמפ לא היה נבחר, והילרי קלינטון היתה מגיעה במקומו לשלטון, המצב היה טוב יותר, באמת אין מה להשוות, אבל אפשר להניח שעדיין היו מגרשים אלפי משפחות והמערכת היתה ממשיכה לפעול בלי יותר מדי ביקורת וזעזוע, חוץ מאשר בשוליים. בדיוק כמו שעליית טראמפ הביאה לתנועת #MeToo ולהתעוררות של פרוגרסיבים בצד השמאלי של הפוליטיקה, היא גם גורמת להרבה אנשים לצאת מהאדישות שלהם לסבל של אחרים ולהבין שטראמפ הוא לא רק איש רע עם הרבה יותר מדי כוח, אלא יורש של הרבה דברים רעים שהיו לפניו, רק שלא היה לנו מספיק אכפת מהם.

מושיק טמקין מלמד היסטוריה אמריקאית ופוליטיקה ציבורית באוניברסיטת הרווארד

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
בניין שהופצץ בהתקפה אווירית ישראלית ברפיח, ב-4 במרץ 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

בניין שהופצץ בהתקפה אווירית ישראלית ברפיח, ב-4 במרץ 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

המצב ברפיח מידרדר, ותושבים בורחים למרכז החרב של עזה

האיומים בפלישה, המתקפות המתגברות והתנאים הקשים באוהלים, דוחקים פלסטינים רבים לעזוב את "המקום הבטוח" האחרון ברצועת עזה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf