newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כן, השר בנט. אדבר עם תלמידיי על האיגרת שלך ועוד איך

קראתי בעיון את האיגרת ששלחת לכלל המורים בישראל ובה תוכן נאומך בטקס פרס ישראל. אני חושב שראוי להביא את המסמך הזה לדיון עם תלמידיי, על כל העיוותים ההיסטוריים והמוסריים שבו

מאת:

כותב אורח: מנשה שרביט

לפני כשבוע שלח שר החינוך אגרת לכל המורים בישראל. לאיגרת הוא צירף את הנאום שהוא נשא במהלך טקס הענקת פרס ישראל. כנראה שהוא חשב שמדובר בתוכן כל כך חשוב, שכדאי שאנו המורים נישא את הדברים הלאה, לתלמידינו. קראתי בעיון. הנה תשובתי, כמורה וכמחנך, לשר החינוך:

אני מתכוון לדבר עם תלמידיי על הנאום שלך. אביא אותו בשלמותו ויחד ננתח את המסרים שלך. כך למשל את עיוות ההיסטוריה והתנ"ך כדי להתאים אותם לרעיון שלך. אתה כותב "אברהם אבינו הבין שהאלילות היא אסון. הוא קם ועשה מעשה: עזב את מולדתו ועלה לארץ ישראל; הפיץ את האמונה באל אחד ובחיי מוסר". בתנ"ך לא כתוב על יוזמה של אברהם, אלא דווקא על כך שאלוהים שולח אותו "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך". לכל אורך הדרך אברהם עושה את מה שאלוהים אומר לו, ותמיד זה מגיע עם תמורה על הציות, ובעיקר הבטחות על ריבוי הזרע וטריטוריה גדולה במיוחד. איזה מוסר "אברהמי" אנחנו אמורים להעריך? בריחה מבית אביו ואמו בגלל שקול מהשמיים אמר לו לעשות זאת? ציות עוור להקרבת בנו? גירוש הגר וישמעאל למות במדבר? לא ברור מאיפה לקחת את זה שאברהם הפיץ את המונותאיזם. וגם אם זה נכון, מה בדיוק טוב בלהאמין באל אחד במקום בכמה אלים? עשרות מיליונים נטבחו במהלך ההיסטוריה בשם האל הזה.

> חינוך ערכי לזהות יהודית – המכבש ואוזלת היד

כנראה שהוא חשב שמדובר בתוכן כל כך חשוב, שכדאי שאנו המורים נישא את הדברים הלאה, לתלמידינו. בנט וחברים בטקס הענקת פרס ישראל (יונתן זינדל/פלאש90)

כנראה שהוא חשב שמדובר בתוכן כל כך חשוב, שכדאי שאנו המורים נישא את הדברים הלאה, לתלמידינו. בנט וחברים בטקס הענקת פרס ישראל (יונתן זינדל/פלאש90)

משה רבנו, אבי אומת הסטארט-אפ

גם לגבי משה אתה ממציא יזמות שלא היתה: "משה רבנו הבין שהעבדות היא אסון לעם. הוא עשה מעשה: ניגש לפרעה ופעל להוצאת העם מעבדות לחרות". גם זה לא מופיע בתנ"ך. משה הרג איש מצרי וברח למדבר ובמשך 60 שנה (!) חי אצל המדיינים. לקח את הזמן עד שהוא חזר להושיע את עמו. רק אחרי מעשי הכשפים שאלוהים עושה לו עם הסנה הבוער, המטה שהופך לנחש והיד המצורעת, ורק אחרי הרבה שכנועים והבטחות, הוא ניאות לקבל את המשימה. לאורך שנות הנהגתו משה התייעץ תמיד עם אלוהים ועשה מה שאלוהים אמר לו. אין לנו מושג אם משה היה מצליח ללא כל האותות והמופתים של אלוהים. שני אבות האומה, אברהם ומשה, הם שליחי האל, צייתנים עיוורים למסרים מהשמיים. את האידיאל  הזה אני לא מתכוון להעביר לתלמידיי.

ואז אתה קופץ להרצל: "בנימין זאב הרצל המיר את תשוקת הדורות במעשה. הוא פעל. הקים קונגרס ציוני; התרוצץ בכל העולם על מנת לקדם את הרעיון הציוני". סוף סוף אתה מדייק. אכן, מדובר ביזם אידאולוגי ופוליטי. אבל האם אתה באמת רוצה שאלמד את תלמידיי את כל משנתו של הרצל? למשל, האם אתה מסכים עם הרצל שאמר "האם ניתן את כוהני דתנו למשול בנו? לא! האמונה היא אמנם הקשר המאחד אותנו; אולם חופשים אנחנו בכוח החכמות והמדעים. ועל כן נפר כל תחבולות כוהנינו אשר יאמרו למשול עלינו, כי נדע לכלוא אותם בבתי מקדשי אל, כאשר נדע לאצור גם חיל צבאנו בבתי החילות. חיל הצבא וכוהני הדת שניהם כאחד נכבדים יהיו בעינינו, ככל הכבוד הגדול אשר ירחש לבנו אל משרות כהונתם, אשר עלינו לכבדן. אך בהנהגת ענייני המדינה, אשר בכבודה יתיימרו, אין להם כל עסק, לבל יביאו בה מבוכה מבית ומחוץ". אני די בטוח שאתה לא יכול, ובעיקר לא רוצה, להוציא את כוהני הדת וכוהני הצבא והמלחמה מהנהגת ארצנו.

עוד מסר שאני לא מתכוון להעביר לתלמידיי הוא "ייעודו של העם היהודי הוא תיקון עולם. העולם נברא פגום, והאחריות לתקנו הוטלה עלינו… הפכו את מדינת ישראל האהובה שלנו אור לגויים". להזכירך, זרמי החינוך הממלכתי-דתי והחרדי הם רק חלק ממערכת החינוך. האם כשכתבת איגרת לכל המורים חשבת שגם בזרם הממלכתי והערבי זה המסר שאנחנו צריכים להעביר לתלמידינו? שהעולם נברא פגום והיהודים צריכים לתקן אותו? תפיסת עולמך היא זו שמובילה את החינוך מחיזוק תחושת הלאומיות, לחיזוק הלאומנות שאליה אנחנו אנשי החינוך לא רוצים לכוון. כשאשב עם תלמידיי לנתח את האיגרת שלך אשאל אותם אם הם חושבים שהיהודים הם טובים מהאחרים ומטרתם לתקן את העולם הפגום.

> בניגוד לבנט, תוכנית הלימודים בהיסטוריה לא מפחדת מהנכבה

האיש ה"נפלא" הזה שידע על תכנוני המחתרת היהודית לרצוח עשרות פלסטינים ולא עשה שום דבר כדי למנוע את זה. בנט ומנכ"ל עמותת אלע"ד, דוד בארי (יונתן זינדל/פלאש90)

האיש ה"נפלא" הזה שידע על תכנוני המחתרת היהודית לרצוח עשרות פלסטינים ולא עשה שום דבר כדי למנוע את זה. בנט ומנכ"ל עמותת אלע"ד, דוד בארי (יונתן זינדל/פלאש90)

יקיר בנט וחבר של חברי המחתרת היהודית

בהמשך אתה מבקש מהתלמידים שיהיו אקטיביים ושיפעלו: "… בכל מקום יש תיקון המחכה לכם. בכל מקום יש עוולה המחכה רק לכם". קצת בעייתי לבקש מהם לתקן עוולות בזמן שמערכת החינוך שוטפת להם את המוח שיהיו בשר התותחים הבא למען הגנת המולדת, אבל מונעת מהם את המידע הנוגע לעוולות השליטה בעם אחר. לא "שליטה" ערטילאית כאילו היה מדובר בכוח עליון, אלא הם עצמם התלמידים שיממשו את המדיניות של ההתעמרות היומיומית בתושבי השטחים. המנטרה שעליה אתה חוזר כל הזמן בנוגע לאפרטהייד בשטחים היא "אין עם כובש בארצו", ואז מבקש מהתלמידים לתקן עוולות. זה לא הולך ביחד.

הערה לסיום: אתה משבח את מקבל הפרס דוד בארי. "דויד'לה בארי ראה את כמוסת מורשתנו קבורה ומבוישת עמוק באדמה, וחשף מחדש את נפלאות עיר דוד". אני לא אסתפק במשפט הקצר הזה, ואציג לתלמידיי את מעשי הנבלה שעושה עמותת אלע"ד כבר עשרות שנים, מעשים שכל תכליתם סילוק תושבי סילואן והפיכת הכפר ללונה פארק תנ"כי על חשבון התושבים המקומיים. אספר להם על האיש ה"נפלא" הזה שידע על תכנוני המחתרת היהודית לרצוח עשרות פלסטינים ולא עשה שום דבר כדי למנוע את זה. ואולי לזה התכוונת כשהיללת את רעיון היזמות והחדשנות, שהתלמידים ייזמו בעתיד עוד פעולות לנישול פלסטינים מעל לאדמתם?

מנשה שרביט הוא מורה להיסטוריה ומחנך לדמוקרטיה, התיכון הישראלי למדעים ולאומנויות, ירושלים

> ההפגנה מול שגרירות רוסיה היא עדות לבגרות של הפוליטיקה הלהט"בית בישראל

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf