newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כשדובר צה"ל אומר "חיכוך" - למה הוא מתכוון?

ארבעה פעילי תעאיוש נזקקו לטיפול רפואי אחרי שהותקפו על ידי מתנחלים במאחז מצפה יאיר. צילומים תיעדו את הפגיעה, אבל עבור דובר צה"ל מדובר ב"חיכוך". כשניסינו להבין האם חיכוך פירושו שגם מתנחלים הוכו, בדובר צה"ל התחילו לגמגם

מאת:

ארבעה פעילי תעאיוש נזקקו לטיפול רפואי אחרי שהותקפו על ידי מתנחלים במאחז הלא-חוקי מצפה יאיר בדרום הר חברון. עדויות ברורות של ששה פעילים מהשטח, תמונות חד משמעיות שמראים פעילים פצועים, כל הדברים האלה לא מנעו מדובר צה"ל לפרסם את ההודעה הבאה בתגובה על טענות הפעילים והתמונות שהתלוו אליהן:

"הבוקר הגיעו מספר פעילי ארגון תעאיוש לאזור בו מתקיימת בנייה בלתי חוקית פלסטינית סמוך למצפה יאיר שבמרחב החטיבה המרחבית 'יהודה'. לאחר שהוחרמו הכלים המשמשים לבנייה, עלו הפעילים לכיוון הישוב במטרה לעורר פרובוקציה ובמקום התפתח חיכוך ביניהם לבין המתיישבים המתגוררים באזור. לוחמי צה"ל שהיו במקום הכריזו שטח צבאי סגור על מנת למנוע המשך חיכוך, אך חלק מפעילי הארגון סירבו להתפנות והפרו את הצו שהוטל במרחב. בהמשך הפעילים התפנו והחיכוך הסתיים".

מיד לאחר פרסום התגובה, פנה אליק מאור מאתר "מגפון" לדובר צה"ל בתמיהה. הוא ציטט את הודעת משטרת ש"י שאישרה למעשה את טענות הפעילים. "מוקדם יותר היום התקבל במוקד המשטרה דיווח מכוחות צה"ל אודות ארבעה ישראליים שהגיעו לישוב מצפה יאיר שבחברון בכוונה לצלם", נאמר בהודעת משטרת ש"י. "בשלב מסוים הגיעו מספר צעירים רעולי פנים לטענתם והחלו לתקוף אותם וגרמו לפציעתם. הארבעה נפצעו באורח קל (על פי גורמי רפואה) ופונו לקבלת טיפול רפואי בביה"ח. כוח משטרה שהוזעק למקום פתח בחקירה והחל בביצוע פעולות ראשוניות לברור נסיבות המקרה".

אחד מפעילי תעאיוש מפונה אחרי שהותקף במאחז מצפה יאיר. בהודעת דובר צה"ל לא היה זכר לפעילי שהותקפו ונפצעו (צילום: נסר נאווג'עה / בצלם)

אחד מפעילי תעאיוש מפונה אחרי שהותקף במאחז מצפה יאיר. בהודעת דובר צה"ל לא היה זכר לפעילי שהותקפו ונפצעו (צילום: נסר נאווג'עה / בצלם)

מאור שטח בפני דובר צה"ל את העובדות האלה, וביקש תגובה. הוא הזכיר גם שתגובת המשטרה שוללת את הודעת דובר צה"ל. בדובר צה"ל לא נרתעו. כעבור חמש דקות חזרו אליו. "בדקנו את הודעתנו ואנו עומדים מאחורי תיאור העובדות כפי שמסרנו מתחילה", נאמר מדובר צה"ל.

ברור לך שזה שקר, אמר מאור. "אנו עומדים אחרי הודעתנו", התעקשו בדובר צה"ל.

"הכוונה שלנו היא לא לשקר לך"

ובכל זאת, עדיין לא ברור למה דובר צה"ל התכוון כשאמר "חיכוך". הרי חיכוך פירושו עימות בין שני צדדים. לא התעצלנו והתקשרנו. להלן השיחה עם דובר צה"ל, בקיצורים קטנים:

רציתי לברר, נראית שיש סתירה חריפה בין הדיווחים בשטח ובין התגובה של דובר צה"ל.

דו"צ: סתירה חריפה?

כן. ארבעה או חמישה פעילים טוענים שהוכו. יש תיעוד מצולם. חיילי צה"ל ראו את האלימות ולא דיווחו עליה, לא ניסו למנוע?

דו"צ: התגובה אומרת שהתפתח חיכוך.

מה זה חיכוך? מישהו מוכה וצה"ל לא מתערב?

דו"צ: לוחמי צה"ל הכריזו שטח צבאי סגור.

אתם יודעים בוודאות שהוכרז שטח צבאי סגור? הפעילים טוענים שלא הוצג בפניהם צו כזה. אתה יודע מי חתום עליו?

דו"צ: אחזור אליך.

שיחה מקומית: הטענה של פעילי תעאיוש היא שרק הם הוכו. האם אתה אומר לי שאנשי תעאיוש היכו את המתנחלים? האם זו הטענה שלך? דו"צ: אני לא יכול להגיד לך שהם (אנשי תעאיוש) היכו

נחזור לאירוע עצמו. פעילים מוכים, אחד מהם נקע את הקרסול. ובעיני חיילי צה"ל זה "חיכוך", לא משהו שהם צריכים להתערב? נגיד שזה היה שטח צבאי סגור, ומישהו בא ומרביץ לי. מבחינת צה"ל זה בסדר?

דו"צ: עקב החיכוך, הכריזו שטח צבאי סגור.

מה זה חיכוך? הוכו אנשים?

דו"צ: אני לא יכול להתחייב לך.

הוכו אנשים?

דו"צ: אני יכול להגיד שהיה חיכוך.

מה זה חיכוך? אנחנו מדברים בשפה של בני אדם. חיכוך זה שני צדדים. הוכו גם מתנחלים?

דו"צ: אני לא יכול להגיד לך בוודאות שהוכו גם מתנחלים.

כשצד אחד מכה צד שני, זה לא נקרא חיכוך. זה נקרא אלימות. הוכה מישהו, נגנב ציוד, והחיילים עומדים מהצד ולא אכפת להם?

דו"צ: היה עימות בין שני הצדדים.

אבל הטענה של פעילים תעאיוש היא שרק הם הוכו. האם אתה אומר לי שאנשי תעאיוש היכו את המתנחלים? האם זו הטענה שלך?

דו"צ: אני לא יכול להגיד לך שהם (אנשי תעאיוש) היכו.

אז למה אתה אומר 'חיכוך'? חיכוך זה שקר. אתה משקר לי?

דו"צ: חס וחלילה.

אנחנו יודעים שצד אחד הוכה כי יש לנו תמונות, רואים אותם מפונים. זה חד משמעי. אתה אומר לי שהיה חיכוך. חיכוך זה כששני הצדדים מכים. עכשיו אתה אומר שאתה לא בטוח שהצד השני הוכה. למה אתה אומר לי חיכוך? למה אתה משקר לי? זה לא יפה.

דו"צ: חס וחלילה. הכוונה שלנו בשום צורה היא לא לשקר לך.

מדובר צה"ל הבטיחו לחזור מחר (יום א') עם תשובות לשאלות האם אכן היה חיכוך דו-צדדי, מדוע החיילים לא התערבו, והאם הוצג בפני אנשי תעאיוש צו שטח צבאי סגור ומי חתום עליו. מבטיחים לעקוב.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf