newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ליברמן השיב לח"כ ג'בארין: אחמד דוואבשה לא יקבל פיצוי

שנה וחצי לאחר הפנייה, החליט שר הביטחון שאחמד דוואבשה מכפר דומא, שמשפחתו נרצחה וביתו נשרף כליל - לא יזכה לפיצוי כנפגע פעולות איבה. הסיבה לא עומדת במבחן המציאות בשטח

מאת:

כותב אורח: איתמר מרגלית

בתחילת השבוע, רגע לפני אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ויום העצמאות, הגיעה ממשרד הביטחון תשובה לקונית המקפלת בתוכה את האפליה המובנית שקיימת בין נפגעי טרור ישראלים ופלסטינים.

במענה לשאילתה של ח"כ יוסף ג'בארין מהרשימה המשותפת מלפני כשנה וחצי (לא רק שטחנות הצדק כמעט ולא פועלות, אלא הן טוחנות לאט) השיב בשם משרד הביטחון השר אביגדור ליברמן כי אחמד דוואבשה, הניצול היחיד מהפיגוע בדומא ביולי 2015 שבוצע ע"י פעילי "תג מחיר", לא יהיה זכאי לשום פיצויים מהמדינה על אובדן הוריו ואחיו, וכן ביתו שנשרף כליל.

> אסירים ללא תקווה: היחס לווליד דקה מול הפינוק של עמי פופר

הלוויתה של ריהאם דוואבשה, שנשרפה יחד עם כל משפחתה ע״י מתנחלים בכפר דומא (יותם רונן/ אקטיבסטילס)

הלוויתה של ריהאם דוואבשה, שנשרפה יחד עם כל משפחתה ע״י מתנחלים בכפר דומא (יותם רונן/ אקטיבסטילס)

מתברר שהצעד המתבקש למול פעולות איבה, קרי פיצוי קרובי הקורבנות והנפגעים אינו מתקיים כאשר מדובר בתושבי השטחים הנופלים טרף לטרור היהודי.

מנתוני הביטוח הלאומי שמפרטים את הזכאות עולה שתושב השטחים יכול להיות מוגדר כ"נפגע פעולת איבה" על כל המשתמע מכך ובלבד שזה התרחש בתוך גבולות הקו הירוק. לעומת זאת אזרח ישראלי שייפגע בפעולת טרור, ואין זה משנה אם בשטח ישראל גופא או בשטחים – יוכר ללא שום סייג ויזכה להטבות הכרוכות בכך.

זהו עוול הזועק לשמיים כיוון שמעשה הנבלה שהתרגש על משפחת דוואבשה קרה בביתם, באמצע הלילה, כשכל "חטאם" הוא היותם פלסטינים שמשמשים כמושא נקמה ע"י פורעי "תג מחיר". ולא זאת אף זאת, בניגוד לפיצויים שניתנו למשפחת אבו-חדיר עקב שריפת הבן מוחמד, שהתרחשה בתוך הקו הירוק והם תושבי ישראל המתגוררים במזרח ירושלים, אחמד דוואבשה לא יזכה לשום פיצוי כיוון שאינו ישראלי ומשפחתו נשרפה למוות עמוק בתוך השטחים הפלסטינים.

ואולם, לא רק שקיים פגם מוסרי במתכונתו הנוכחית של החוק אלא שמדינת ישראל מפצה כבר כיום זרים שנפגעו בישראל ובשטחים עקב מעשי טרור. וגם כלפי הפלסטינים מערכת הביטחון מגלה גמישות. במשרד קיימת ועדת למ"ד – הוועדה למתן תשלומים לפנים משורת הדין שבמשרד הביטחון – שהעניקה בעבר פיצויים לפלסטינים בסכום העולה על חצי מיליון ש"ח בין השנים 2014-2004.

פורום תג מאיר ליווה את משפחת דוואבשה מרגע היוודע דבר הפיגוע – במהלך אשפוז הבן אחמד בבתי החולים בישראל ואחר כך בכפר דומא – כדי להעביר מסר ברור הנזעק על הנבלה שנעשתה בישראל בשם היהדות לכאורה. למרבה הנחמה, המעשה זכה להוקעה וגינויים מקיר לקיר ומיעוט מביע תמיכה בשריפת בית משפחת דוואבשה. כעת יש לעלות שלב נוסף, ולמחות נגד הלקונה המשפטית הקיימת היום בחוק ובגינה נמנעים פיצויים לקורבנות טרור, הפעם מהצד היהודי. לעיוות הזה יש לשים סוף.

איתמר מרגלית הוא דובר "פורום תג מאיר".

> שנה לפיגוע בדומא: מעשה בשלוש אצבעות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf