newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לפני שמאשימים את בנט בפשעי מלחמה

יגאל סרנה קושר את נפתלי בנט לירי הקטלני לכפר קאנא בעת מבצע "ענבי זעם", שממנו נהרגו 102 אזרחים. אבל האשמים האמיתיים נמצאים הרבה יותר קרוב לבית

מאת:

עיתונאי ידיעות אחרונות יגאל סרנה פרסם בסוף השבוע בטור שלו האשמה חמורה נגד נפתלי בנט: על פי סרנה, בנט היה מפקד של כוח מגלן שפעל ברצועת הביטחון בעת מבצע "ענבי זעם" ב-96'. בנט חרג מהפקודות, הסתבך, נזקק לאש חילוץ, וזו פגעה בטעות במחנה הפליטים של האו"ם בכפר קאנא. מהירי נהרגו 102 אזרחים; האירוע הוביל לסיום המבצע.

דוד זונשיין, יו"ר הוועד המנהל של בצלם, שגם שירת כקצין במגלן ולקח חלק באותו מבצע, טוען בשרשור אצל אבנר כהן שהתיאור של סרנה אינו מדויק, וממילא אי אפשר להפיל את האחריות על קצין בן 22 שבקושי הבין את הנסיבות. אני נוטה להסכים עם זונשיין: האחריות לטבח כפר קאנא אינה של קצין זוטר כמו בנט, אלא של מי שהכריזו על ההגיון הנוראי של המבצע הזה, ובראשם ראש הממשלה שמעון פרס, הרמטכ"ל אמנון ליפקין-שחק ואלוף פיקוד צפון עמירם לוין.

כמו ב"דין וחשבון" לפניו, הרעיון הנואל בענבי זעם היה להפעיל לחץ על האוכלוסיה האזרחית על מנת לגרום לזו לברוח צפונה ולהפעיל לחץ על ממשלת לבנון שזו תשתדל אצל הסורים שמצידם ירסנו את החיזבללה. ככה מתאר את המבצע אתר חיל האוויר:

מהלכי מבצע 'ענבי זעם', שהחל ב-11 באפריל 1996, היו דומים למבצע 'דין וחשבון', ביולי 1993: הפצצה כבדה של הכפרים השיעיים בדרום לבנון במטרה ליצור נהירת אזרחים צפונה, לכיוון ביירות, ובכך להפעיל לחץ על ממשלות סוריה ולבנון לרסן את פעולות החיזבאללה.

התפיסה הדפוקה הזו לא יכולה הייתה שלא להוביל לאסון. במהלך המבצע צה"ל זרק כרוזים על הכפרים, ואחר כך הפציץ את פאתיהם – מה שאכן הוביל לנהירת אזרחים צפונה ולמחנות אירעיים (כמו זה בכפר קאנא). בשלב מסוים, הצבא החל להפציץ את הכפרים עצמם. הנקודה הזו זכורה לי במיוחד מפני ששירתי בתוך הרצועה כמפקד של כח המורכב מנגמ"ש חי"ר וטנק, כאשר קיבלנו פקודה לירות על בתים באחד הכפרים שמהם, כך האמנו, היו "זיהויים" של אויב. בפועל אלו היו סתם בתים מקריים שמפקד הפלוגה או הגדוד בחר, במסגרת "הגברת הלחץ" על האזרחים.

רוקנו על אותם בתים בטן שלמה של טנק בתוך שעה. למזלי, התושבים אכן נמלטו ואיש לא נהרג באירוע הזה – פשע המלחמה הפרטי שלי – אבל ברור שברמת הרעיון, הפגיעה המכוונת במטרות אזרחיות גרועה הרבה יותר מהירי השגוי אל כפר קאנא, שנועד לפחות לשרת תכלית צבאית (חילוץ כח שהסתבך). באופן אישי, אציין שלקח לי כמה ימים עד שהבנתי מה קרה ועל מי ומה יריתי, ועוד כמה שנים עד שמשמעות האירוע הזה חלחלה אלי, ושינתה לחלוטין את הגישה שלי לצה"ל ולפוליטיקה.

פרס שילם בבחירות על "ענבי זעם" ועל כפר קאנא, אבל רוב השמאל הישראלי לא למד את הלקח, והוא ממשיך להריע למבצעים צבאיים נגד אוכלוסיה אזרחית, בהקפים איומים ורחבים הרבה יותר מאשר אי פעם הגענו אליהם בלבנון. ידידי השמאלנים, לפני שמדברים על בנט, כדאי להסתכל עלינו.

> בלי להתנצל: בנט גונב קרדיט על מאבקי העובדים וההסתדרות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf