newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לפתוח מחדש את תיק ההריגה של אל"מ ישראל שומר

מצ"ח מסרב לתת להגנה של אלאור אזריה את התיק של אל"מ ישראל שומר שירה למוות בנער כשזה כבר לא היווה סכנה. אולי כי ההחלטה לא להעמיד את שומר לדין היא אבסורדית, ולעומתה המשפט של אזריה נראה כמו אכיפה בררנית

מאת:

באפריל האחרון צה"ל סגר את תיק החקירה של אל"מ ישראל שומר, אז מח"ט בנימין, שירה למוות במוחמד אל-כסבה בן ה-17 ביולי 2015. אל"מ שומר לא יועמד לדין למרות שאפשר לומר שמדובר בהריגה מכוונת של נער, כאשר לא נשקפה כלל סכנת חיים למפקד החטיבה בזמן שירה בגבו של אל-כסבה.

בעדותו במשפט אלאור אזריה אמר על כך האלוף (במיל) דן ביטון :"יש את הסכנה הוודאית והפוטנציאלית. הרמה הבאה היא גביית המחיר. אני נגד גביית מחיר גם נגד טרור. מקרה שומר הוא בדיוק המקרה של גביית מחיר". כשיצא מעדותו סיפר ביטון כי ביקש לעיין בתיק המצ"ח של חקירת שומר וסורב. כך גם סנגוריו של אזריה. לכן כעת הם מבקשים לזמן את שומר לעדות.

לא במקרה צה"ל לא מוכן לתת להגנה של אלאור אזריה את התיק הזה, כי הוא צפוי להראות כי ההחלטה לא להעמיד לדין את שומר היא אבסורדית, וכי בהתחשב בה העמדתו לדין של אזריה היא בבירור אכיפה בררנית. צריך לקוות כי בית המשפט הצבאי לא ייתן ידו להסתרה ויקבל את הבקשה.

> עומד אב שכול בחדר, ולידו שני האנשים שהרגו את בנו

מסע הלוויתו של הנער מוחמד אל-כסבה שנהרג כתוצאה מהירי של אל"מ שומר (פלאש 90)

מסע הלוויתו של הנער מוחמד אל-כסבה שנהרג כתוצאה מהירי של אל"מ שומר (פלאש 90)

לעדות של שומר יש פוטנציאל נפיץ במיוחד, וזימונו הוא בבחינת תג מחיר של הסנגורים מול צה"ל. שומר אמנם לא יכול לתרום לטיעונים (השקריים) של ההגנה, אבל הוא יכול לחשוף את מדיניות הטיוח של מצ"ח והפרקליטות הצבאית. למעשה, שומר עלול להיות רק ההתחלה, המקרה שלו בולט בשל דרגת היורה, אך להגנה ממתינים מאות תיקים נוספים בהם הנאשמים זוכו למרות שביצעו מעשי הרג מכוון ולא הואשמו.

המח"ט שוגה מקצועית שלוש פעמים

תחילה טען שומר, כמו גם גורמים צבאיים, כי אל-כסבה יידה אבן לעבר רכבו של האל"מ וזה השיב אש. שרי הממשלה מיהרו לעמוד לצידו, "אבן הורגת" כתבה השרה רגב, וכך גם שרת המשפטים שקד. אך לאחר זמן קצר נחשף על ידי ארגון "בצלם" סרטון מתחנת הדלק הסמוכה למקום שתיעד את האירוע ובו נראה כי הגרסה שמסר שומר איננה נכונה והירי בוצע לאחר מרדף אחר הנער ולא כהתגוננות מפני יידוי אבנים. בנקודה בזו קרס כל טעון ההגנה העצמית. מרגע שיצא את הרכב והחל במרדף שומר כבר לא יכול לטעון כי חשש מאבן.

תיעוד המרדף של אל"מ שומר:

אז עודכנה הגרסה הרשמית ושומר טען כי חש בסכנת חיים מכיוון ש"הנער הסתובב והחזיק משהו". אך בשטח לא נמצא דבר. שומר שיקר. יתרה מכך אחת היריות של שומר פגעה בגבו של אל-כסבה כלומר נורתה כאשר הנער לא יכל בכל מקרה לסכן אותו.

הגרסה שהפצ"ר סיפק לסגירת התיק היא ששומר ניסה לעצור את הנער ותוך כדי כך לירות בהתאם לנוהל מעצר חשוד ברגליו, אך מכיוון שעשה זאת תוך כדי ריצה הוא "פיספס". שגיאה מקצועית. כלומר, גם הפצ"ר הבין כי שומר שיקר לגבי סכנת החיים, וכי ניתן להראות זאת בקלות, אחרת היה ניתן לסגור את התיק בטיעון זה.

קודם כל, מדובר בגרסה תמוהה. לפי נוהל מעצר חשוד כאשר הנער נס על נפשו לכיוון כפר פלסטיני הפקודות לא מתירות כלל ירי. אבל זאת בבירור גם גרסה שלא עומדת במבחן המציאות. שומר ירה שלוש פעמים באל-כסבה, פעם אחת בגבו, פעם בראשו, ופעם בכתפו. הסבירות ששומר כשל בירי כזה מטווח 20 מטרים שלוש פעמים היא אפסית. זו כמעט גרסה מעליבה כאשר מדובר במפקד חטיבה, מה שנכון גם לגבי סכנת החיים שמפקד כזה אמור להרגיש בהיותו חמוש היטב כשהוא עומד מול נער שאיננו חמוש. בנוסף, כל אחת מהיריות הללו הייתה מספיקה במסגרת הנוהל כדי לעצור את החשוד. העובדה שאל"מ שומר המשיך לירות מעלה חשד סביר כי כלל לא התכוון לבצע מעצר. שומר התכוון לגבות מחיר.

לפי עדים במקום שומר חזר לרכב מיד לאחר הירי והמשיך לנסוע, אפשר להתרשם מכך גם בסרטון. הוא לא הזעיק עזרה, בוודאי שלא הגיש טיפול לנער, למרות שידע שזה לכל הפחות פצוע קשה. לא רק שמדובר בהפקרה פלילית ומכוערת: אם אכן ניסה לעצור את הנער, למה לא דאג לטיפול ונשאר בשטח?

> הירי בחברון: מה למד"א ולחובש שצעק "הכלב חי, שמישהו יעשה משהו"?

אל"מ ישראל שומר. האם הוא ישמור על זכות השתיקה על דוכן העדים במשפטו של אלאור אזריה? (צילום: דובר צה"ל)

אל"מ ישראל שומר. האם הוא ישמור על זכות השתיקה על דוכן העדים במשפטו של אלאור אזריה? (צילום: דובר צה"ל)

מכך אי אפשר אלא להסיק כי מח"ט בנימין שיקר וכי הפרקליט הצבאי הראשי טייח את מה שעלול להצטייר בסבירות גבוהה כהוצאה להורג. ההבדל בין שומר לבין החייל היורה בחברון הוא שכאן מדובר במפקד בכיר שלא ניתן לומר עליו שלא מילא פקודות, וכמובן גם שאין תיעוד מלא של רגע ההריגה, שחשיפתו היתה יכולה להביא ללחץ בינלאומי להעמדה לדין.

כשל מערכתי

כך מסתיימות להן בממוצע 97 אחוזים מהחקירות של צה"ל. גם מקרים חמורים כמו אלו, גם כאשר מדובר בהוצאות להורג למעשה ללא התגרות כמו שאפשר להתרשם בסדרת התחקירים "רישיון להרוג". חייל צה"ל מעולם לא הועמד לדין באשמת רצח פלסטיני.

מאז ספטמבר 2000 צה"ל הרג כ-9,200 פלסטינים. למרות שבמאות מהמקרים מדובר בהרג נערים לא חמושים בגדה המערבית, לפי נתוני ארגון "יש דין" סך הכל נחקרו במצ"ח 262 מקרים, רק חייל אחד הורשע בהריגה: חייל בדואי בתיק של הרג אזרח בריטי בעזה.

מדובר בכשל מבני במערכות החקירה של צה"ל: כאשר אלו אמורות לחקור את עצמן אך מצוידות בחוקרים חסרי ניסיון, שאמורים לחקור קצינים בדרגות גבוהות משלהם, אלוף משנה במקרה הזה; כאשר הצלחת חקירה בעצם היא הפסד למערכת.

המקרה של אזריה, החל מהחקירה המהירה לעומת כזו שאורכת שנים, ועד למינויו של תובע בכיר כמו נדב וייסמן, בעצם מראה עד כמה המערכת הזאת בדרך כלל לא רק שכושלת בעבודתה, אלא כלל לא רוצה לעשותה.

הפגנת תמיכה באלאור אזריה היורה מחברון:

הגינויים שנשמעו מכיוון הצמרת הבטחונית כלפי אזריה היו מופע של צביעות. האבסורד גדול עוד יותר כאשר לא רק שאל"מ שומר אינו יושב בבית הסוהר אלא קודם לפני שבועיים לתפקיד קצין אג"ם פיקוד דרום.

כמוהו חופשיים חיילי חטיבת כפיר שירו 29 כדורים בבני-הדודים קוואריק כאשר היו עצורים, או סמ"פ מהחטיבה שהרג שני נערים לטענתו בכדורי גומי, אך נתפס מחליף את נשקו שכלל לא היה מסוגל לירות גומי, ומזייף מסמכים. החיילים שפתחו את דלת הג'יפ והרגו בכדור בגבו את חליל אל-ענאתי בן ה-10, או אפילו שני החיילים שהואשמו בפזיזות כשלמעשה הוציאו להורג נער בירייה בעורפו.

הגרסאות של שומר מופרכות בהרבה מהשקרים של אזריה. אף אחד מהם לא התכוון לבצע מעצר, סביר יותר להניח כי שניהם התכוונו להרוג, אחד כי פגעו בכבודו, והשני כי דקרו את חברו. אבל העמדתו לדין של אזריה ולא של שומר היא בבירור אכיפה בררנית.

אם אכן ההגנה של אזריה תעשה את תפקידה ותשאל את אל"מ שומר את השאלות לעיל, הגרסה הפחדנית שלו תתפרק על דוכן העדים (או שיעשה בחכמה וישמור על שתיקה). במקרה זה, הפרקליטות הצבאית תהיה חייבת לפתוח מחדש את תיק אל"מ שומר.

> בואו נדבר על ההטייה האנטי-ישראלית של האו"ם

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf